Güncelleme Tarihi:
Adıyaman’da bulunan Nemrut Dağı’ndaki efsanevi heykellerin 2 bin yıl daha ayakta kalması için pilot bir proje hayata geçirildi. Heykeller üzerindeki kılcal çatlakların, enjeksiyon iğnesiyle nano tanecikli kireç harcı ile doldurulması planlanıyor. Bu proje botoks olarak da adlandırılıyor. Pilot olarak dağdaki bir ayak heykelinde denenen çalışma Nisan 2023’e kadar olumlu sonuç verirse, beş yıl içerisinde bütün heykellere uygulanacak. Projeyi uygulayan restoratörler çalışmalarında öncelikle taşın yüzeyini temizleyerek biyolojik bozulmanın önüne geçiyor. Daha sonra ise yüzey nemlendirilerek, şırınga ile dolgu malzemesi olan nano kireç çatlaklara sıkılıyor. Böylece heykellerin iç kısımları suyla ve havayla temas etmeyecek. Uygulama kış aylarında yağmur ve karla birlikte, heykelin derinlerine su girip, donup çatlakları büyütmesini engelleme amaçlı yapılıyor.
TELEFERİK TARTIŞMASI
BU arada Nemrut Dağı’ndaki efsanevi heykellere ulaşım şekli uzun süredir tartışma konusu. 200’ü aşkın merdiveni bulunan 2 bin 150 rakımlı Nemrut Dağı’ndaki heykellere, 20 dakikalık bir yürüme süresinin ardından ulaşılıyor. Masada teleferik, özellikle engelli ve yaşlılar için katırların çektiği iki kişilik hafif raylı sistem, füniküler, yamaç asansörü ve elektrikli araba sistemleri gibi seçenekler var.
Adıyaman Valiliği’nin yürütücülüğünde, AB ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın desteklediği “Adıyaman’da Turizm Sektörünün Canlandırılması Projesi” kapsamında 2006’dan beri ODTÜ Kommagene Nemrut Koruma Geliştirme Programı’nın (KNKGP) yöneticiliğini yapan Prof. Dr. Neriman Şahin Güçhan ve Vali Mahmut Çuhadar ile bir araya geldik. Şahin ve Çuhadar Nemrut Dağı’nda Hürriyet’in sorularını yanıtladı.
BU ÇOK CİDDİ BİR TEHDİT
Prof. Dr. Neriman Şahin Güçhan: “Hemen bir teleferik projesi ile başlıyorlar. Yerden hafif raylı bir sistem projesi hazırladık. Vagon olacak ve katırlar çekecek. Ama Turizm Bakanlığı istemiyor. Ben her zaman aynı şeyi söylüyordum. ‘O zaman istiyorsanız yapın, o zaman Dünya Miras Listesi’nden çıkarız ama teleferiğimiz olur.’”
HAFİF RAYLI SİSTEM
Adıyaman Valisi Mahmut Çuhadar: “Hafif raylı sistem üzerinde çalışılıyor şu anda. ODTÜ de bu konuda çalışıyor. Dünya kültür mirası. Birlikte ortak akıl üretmeliyiz. Teleferikten çok daha az inşaat gerektiren hafif raylı sistem belki burası için daha uygun olur.”
AÇILMAMIŞ TÜMÜLÜSÜN GİZEMİ
ADIYAMAN Valisi Mahmut Çuhadar, ‘Kral Antiochos’un mezarının olduğu düşünülen tepe’ ve turizm hedefiyle ilgili de şunları söyledi: “Açılmamış bir tümülüs var. Dünyada birçok gizemli noktalardan bir tanesi. Bu tümülüsü bozmadan alttan bir şekilde içine girilip, içinin aydınlanması, o gizemin çözülmesi benim hayalim. Ben içinde çok devasa bir yapı, devasa bir anıt mezar olduğunu düşünüyorum. Onu koruyup nesillere daha iyi aktarmak için ne gerekiyorsa yapmalıyız. Heykellerimizdeki yıpranmalar için ODTÜ ve Kültür Bakanlığımız çalışıyor. Onun önüne geçmek için projelerimiz var. Geçen yıl 165 bin ziyaretçi ile kapatmıştık. Bu yıl Nemrut’a ziyaretçi sayısı 250 bine yaklaşacak. Şu anda 200 bini geçmiş durumda. Kommagene’nin, gizemli krallığın eşsiz mirası var burada.”