OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 22, 2001 00:00
Amerika'da düzenlenen Nascar araba yarışları serisinde bir dizi güvenliÄŸi arttırıcı önlem alınması gündeme geldi, ancak bir kesinlik kazanmadı. Bu kararın Dale Earnhardt'ın hayatını kaybetmesi ile sonuçlanan kazanın araÅŸtırma raporunun hemen ardından açıklanması ise dikkat çekti.Nascar'da ilk olarak arabalara birer "kara kutu" konmasına karar verildi. Böylece aynen uçaklarda olduÄŸu gibi hemen çarpışma öncesindeki veriler incelenerek, kazanın sebepleri ve alınması gereken güvenlik önlemleri daha detaylı mercek altına alınacak. Benzer bir uygulama 1994 yılında ünlü yarışçı Ayrton Senna'nın hayatını kaybettiÄŸi kazadan sonra, Formula 1'de de hayata geçirilmiÅŸti.Earnhardt'ın bu senenin Åžubat ayında ünlü Daytona 500 yarışının son turunda hayatını kaybetmesi, Nascar dünyasını çok derinden etkiledi.Dün (salı günü) yayınlanan kaza raporu yaklaşık altı aylık bir çalışmanın sonucu olmasına raÄŸmen, alınması gereken güvenlik önlemleri konusunda çok da fazla bir bilgi içermiyor. Ama özellikle baÅŸ ve boyun bölgelerinin daha fazla güvenlik altına alınması ile ilgili çalışmalar baÅŸladı.49 yaşındaki Earnhardt birkaç arabanın karıştığı kaza sonucu duvara çarpmış ve kafatasına aldığı darbeler sonucu ölmüştü. Kaza raporunu hazırlayan San Diego Biyodinamik AraÅŸtırmalar Åžirketinden Dr. James Raddin yapılan incelemeler sonunda kaza sırasında Earnhardt'ın emniyet kemerinin sol kısmının koptuÄŸunu ve sürücünün bu yüzden saÄŸa doÄŸru savrulduÄŸunu belirtti. Ancak bunun bir üretim hatası olmadığına da deÄŸinen Dr. Raddin, emniyet kemerinin Ä°ngilizce'de "Dumping" adı verilen bir olay sonucu koptuÄŸunu söyledi. "Dumping" sırasında kemerin birleÅŸme noktası her hangi bir tarafa doÄŸru kaydığında, aşırı yük kayışlardan birinin kopmasına sebep olabiliyor. Earnhardt'ın kazasında kemerler saÄŸlam kalsaydı, pilotun vücudu saÄŸ tarafa doÄŸru daha az savrulacak ve sürücü saatte 160 mil (yaklaşık 260 km) hızla duvara çarptığı arabasından belki de saÄŸ kurtulabilecekti.Kaza sırasında Earnhardt'ın başındaki kaskın döndüğü ve bu yüzden kafasının sol arka kısmını açıkta bıraktığı tahmin ediliyor. Pilot başının bu bölümünü direksiyona veya koltuÄŸunun arkasına (ya da her ikisine birden) çarpınca, kafatasına öldürücü darbeler almış oldu.Nascar'ın baÅŸkanı Mike Helton konu ile ilgili yaptığı açıklamada organizasyonun, bir çeÅŸit boyun ve kafa bölgelerini koruyucu ekipman kullanmaları konusunda sürücülere tavsiyede bulunacağını, ancak bir zorunluluk getirmeyeceÄŸini söyledi. Helton konu ile ilgili bilimsel çalışmaların yapılacağını ve bu sonuçların üzerine bir dizi yeni önlem alınmasının mümkün olduÄŸunu da ekledi.Geçen sene Nascar serilerinde hepsi kafataslarına aldıkları darbeler yüzünden olmak üzere, toplam üç pilot hayatını kaybetmiÅŸti.Â
button