Müzebüs 30 bin öÄŸrenciye bilgi taşıyor

Güncelleme Tarihi:

Müzebüs 30 bin öğrenciye bilgi taşıyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 27, 2003 00:00

Müzebüs, il il dolaşıp ilköğretim çağındaki öğrencileri müzeyle tanıştırıyor, teknoloji, iletiÅŸim ve matematiÄŸin geliÅŸimini yansıtan koleksiyonuyla uygulamalı eÄŸitime destek veriyor. Bu özel minibüsün içinde tam 26 ayrı obje var: GüneÅŸ saati, kum saati, kronometre, pusula, dijital kol saati, GPS, telgraf, diÅŸli çarklar, tekerlekler, kaldıraç, otomobil modeli, buharlı gemi modeli, bilgisayar, gramofon... Her durakta çocuklar bu aletlerin hayatın içinde nasıl kullanıldığını öğreniyor. Proje sponsoru Grundfos'un Genel Müdürü Karsten Pillukeit ‘‘En büyük rüyam, müzeden etkilenen bir öğrencinin 20 yıl sonra astronot olduÄŸunu görmek’’ diyor.Şöyle bir düşünün, ilköğretim çağında okul gezileri dışında kaçımız müze gezdik? Ya Türkiye'nin doÄŸusunda, güneydoÄŸusunda yaÅŸayan çocukların binde kaçı müze görebildi? Ulaşım koÅŸulları ya da maddi imkansızlık nedeniyle hayatında hiç müze görmeyen ilköğretim öğrencilerine bilgi taşıyan gezici müze Müzebüs dört aydır Anadolu yollarında. Ä°lden ile dolaÅŸarak teknoloji, iletiÅŸim ve matematiÄŸin dünden bugüne uzanan öyküsünü çocukların ayağına götürüyor. Åžimdiye kadar 15 bin 300 kilometre yol yaptı, 86 okula uÄŸradı, 5100 öğrenciyi koleksiyonuyla buluÅŸturup, 160 saat ders verdi.Müzebüs, Rahmi M.Koç Müzesi ve su pompaları üreticisi Grundfos'un ortak giriÅŸimi. Klasik eÄŸitim metodlarının dışına çıkarak, ‘‘görerek öğrenme’’ yöntemini destekliyor. Anadolu'nun en ücra köşelerindeki okullara giderek, müzeleri ziyaret etme imkanı bulamayan çok sayıda ilköğretim öğrencisine ulaşıyor. Gezici müze Müzebüs bu yolculuÄŸunu iki yıl sürdürecek. Yılda 400 okul, 15 bin öğrenci olmak üzere iki yılda toplam 800 ilköğretim okulu ve 30 bin öğrenciyle buluÅŸacak. 10 BÄ°N KALEM DAÄžITTILARProjeye 100 bin Euroluk destek veren Grundfos Genel Müdürü Karsten Pillukeit heyecanlı: ‘‘Türkiye'de iyi eÄŸitim veriliyor. Ancak, bölgesel sorunlar yüzünden her çocuk bundan yararlanamıyor. Müzebüs bizim için bir sosyal sorumluluk projesi. En büyük rüyam Müzebüs'ten etkilenen bir öğrencinin 20 yıl sonra astronot olması. Bunu kalpten istiyorum.’’ 25 Eylül'de Ä°stanbul Tuzla'dan yola çıkan Müzebüs'ün Siirt-Eruh ve Batman'daki yolculuklarına katılan Pillukeit buradaki çocukların yoksunluÄŸuna tanık olunca, harekete geçmiÅŸ:‘‘İhtiyaca göre plan deÄŸiÅŸtirebiliyoruz. Çocukların kalemlerinin olmadığını görünce, hiç hesapta yokken, hemen 10 bin kalem gönderdik. Isınma ve diÄŸer zorunlu ihtiyaçları için desteklerimiz sürüyor. Çocukların gülmesi, sevinmesi, mutlu olması bizi de mutlu ediyor. Para göndermek önemli deÄŸil. Yaptığımız çalışmanın sonuçlarını görmek bizim için çok daha büyük önem taşıyor. Åžimdiye kadar baÅŸarılı olduÄŸumuza inanıyoruz.’’ÖĞRETMENLERE KÄ°TAP VERÄ°LÄ°YORPillukeit, ÅŸirketinde çalışanların tamamının Türk olduÄŸunu belirtiyor. Hatta bazılarının otobüsle köylerine gitmesi planlanmış: ‘‘Grundfos işçileri Türkiye'nin her köşesinden gelen kiÅŸilerden oluÅŸuyor. ÖrneÄŸin ofisboy'umuz GüneydoÄŸu kökenli. Ona söz verdim, Müzebüs köyüne doÄŸru yola çıktığında birlikte yolculuk edip köyüne gidecek. Åžimdi, heyecanla bu anı bekliyor.’’Pillukeit, gezici müzenin tüm ilköğretim okullarına ulaÅŸmasını hedefliyor: ‘‘Müzebüs okulların bahçelerine girerek, içindeki objeleri sınıflara taşıyor, eÄŸitim tamamlandıktan sonra bir sonraki durağına gitmek üzere yola çıkıyor. Gezici müzedeki öğretmen de, her okulla ilgili bir rapor hazırlayarak ihtiyaçları belirliyor. Bir-iki saatte verilen eÄŸitimle tabii ki çocukların dünyası deÄŸiÅŸmiyor. Ancak, öğretmenlere kitap bırakıyoruz. EÄŸer, öğretmen konuyu anlatıp, öğrencilere bu yönde fikir veriyorsa, derste baÅŸarıyı yakalıyor.’’ Proje ÅŸu anda sadece bir Müzebüs'le yürütülüyor. Karsten Pillukeit ve firması Grundfos'un hedefi yeni yılda araç sayısını artırmak. Bir, belki iki donanımlı araç daha servise sokulup Müzebüs filosu oluÅŸturulacak. Åžimdilik baÅŸlangıç aÅŸamasında da olsa Pillukeit kararlı. ‘‘Tüm ilköğretim okulları gezilene kadar Müzebüs yolda olacak’’ diyor.MÃœZEBÃœS'TE NELER VAR?Müzebüs'ün koleksiyonu ilköğretim dersleriyle ilgili objelerden oluÅŸuyor. 26 obje, hazırlanan dört ünitelik eÄŸitim paketi doÄŸrultusunda seçilmiÅŸ. Aracın eÄŸitim danışmanı objelerin öyküsünü anlatıp, bunların fen bilgisi, matematik, Türkçe ve sosyal bilgiler dersleriyle baÄŸlantısını kuruyor. Ayrıca objelerle ilgili birçok etkinlik düzenliyor, oyun oynatıyor. Objeler arasında çapraz çubuk, güneÅŸ saati, kum saati, kronometre, pusula, dijital kol saati, GPS, telgraf, diÅŸli çarklar, tekerlekler, kaldıraç, otomobil modeli, buharlı gemi modeli, bilgisayar ve gramofon gibi aletler yer alıyor.BÄ°R DERSÄ°N KONUSU‘‘Neredeyim ve Seyahat’’ baÅŸlıklı ünitede ‘‘Ulaşımın kaç yolu var‘‘ sorusundan yola çıkıp beyin fırtınası yapılıyor.Tren oyunu oynanıyor.Günümüze kadar kullanılan ulaşım araçları tekerleÄŸin icadından baÅŸlanarak anlatılıyor. Öğrencilerle birlikte müzenin tarih ÅŸeridindeki yerlerine iÅŸleniyor.12'nci yüzyıldan sonra okyanus aÅŸmaya baÅŸlayan denizcilerin yollarını nasıl buldukları, kullandıkları araçlar anlatılıyor.Dünya haritasından yararlanarak enlem-boylam ve yön kavramları veriliyor.Seyahat sırasında kullanılan müze objeleri tanıtılıyor.Öğrenciler gruplara ayrılarak ‘‘güneÅŸ saati’’nin çalışma prensipleri, pusulanın kullanılışı öğretiliyor.GüneÅŸ saati ile günümüz saatleri karşılaÅŸtırılıyor.Havacılığın tarihi geliÅŸimi anlatılıyor. Otomobilin geliÅŸim süreciyle karşılaÅŸtırılıp aradaki fark tartışılıyor.Teknolojinin getirdiÄŸi sorunlar, bireylere düşen görev ve sorumluluklar anlatılıyor.'Ulaşım ülkesi' oyunu oynanarak yön ve harita iÅŸaretleri kavratılıyor.Her öğrenciye Grunfos'un hazırladığı yap-boz uçaklar hediye edilip, uçuÅŸun temel prensipleri öğretiliyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!