Gülden AYDIN
Oluşturulma Tarihi: Kasım 17, 2001 01:55
Tesettürlü şarkıcı Serpil Özkasap albüm yaptı. Ancak plak şirketleri "Kadın sesi haram" diye albümü dağıtmadı.
Serpil Özkasap dindar bir kadın. İslami çevrede kendine bir yer edinmiş. Kur'an okuyor, vaaz veriyor, mevlit okuyor. İzmir genelevinin üst sokağında doğup büyümüş. Kabadayı babası hapse girince annesi genelevde çalışan kadınların çocuklarına bakarak evin geçimini sağlamış. Serpil Hanım'ın Allah vergisi çok güzel sesi var.
15 yaşında şarkı yarışmasına katılıp Türkiye birincisi olmuş. Onüç yıl önce İslami hayatı seçmiş. Sesiyle insanlara Allah ve Peygamber sevgisi götürmek istiyor. Polat Müzik'ten bir albüm yaptı. Adı, Hazan Ölüm. İlahi ve kasidelerden oluşuyor. Ama albümü bir türlü piyasaya çıkamıyor. Anlattığına göre İslami kesimin dağıtım şirketleri albümü dağıtmak istemiyor, kadın sesinin haram olduğunu düşünüyorlar. Eğer albüm piyasaya çıkabilirse Hz. Muhammed için bestelenmiş ‘‘Taleal bedru aleyna’’nın klibinde rol alacak. Böylece Türkiye'nin tesettürlü ilk klibi de gerçekleşmiş olacak. İslamcı kadınlardan büyük destek görüyor. Üç yıldır düğünlerde, kına gecelerinde ve özel toplantılarda sadece kadınlar için şarkılar, ilahiler söylüyor.
Kimsiniz, nerelerden geldiniz?
-İzmir'in Tepecik semtindeki genelevin bir sokak üstünde Romanlar'ın yaşadığı Fayton Sokak'ta doğup büyüdüm. Beş kardeştik, garibandık. Babamın işi gücü kabadayılıktı. Adam vurup hapse girdi. Annem hizmetçilik yaptı, genelevde çalışan kadınların çocuklarına baktı. İlkokul mezunuyum. 1979'da 15 yaşındayken şarkı yarışmasına katıldım. Önce İzmir sonra Türkiye birincisi oldum. Fuar Akasyalar Gazinosu'nda iki ay şarkıcılık yaptım. Sevmedim o işi. Bıraktım, evlendim. Eşim müzisyendi. Üç çocuğumuz oldu.
Tesettüre girmeniz, İslami hayatı benimsemeniz nasıl oldu?
- Eşimin isteğiyle tesettüre girdim. Fakat çocukluğumdan beri İslamiyet'e büyük sevgim, ilgim vardı. Eşimden ayrıldım. Alkol kullanıyordu. 1996'da İstanbul'a geldim. Çok hatalarım oldu. Hurafeye inandım, hurafe anlattım. Bu yüzden çok pişmanım. 13 senelik İslami hayatım var. Ama anlayarak Kur'an okumaya başlayalı bir sene oldu. İslamiyeti yeniden öğreniyorum.
Çevreniz şarkıcı olma kararınıza karşı çıkıp kadın sesi haram demedi mi?
- Üç sene önce şarkı söylemek için fetva aldım. Çaresizlikten böyle bir karar aldım. Beş yıl kitap sattım, başörtüsü, kalem sattım. Arkadaşlarım maddi yardımda bulunsalar da ev kirasına, elektriğe yetmiyor. İş aramıştım. Çok zengin, iki hanımı olan bir Müslüman benimle evlenmek istedi. Bana iş verin dedim; yok, benimle evlen dedi. 68 yaşındaydı. Namuslu ve dindar kalabilmek için dedem yaşındaki biriyle evlenmek zorunda mıyım? Mine Alpaygün, Milli Gazete'de benimle ilgili iki yazı yazdı. Çok yetenekli hanım, Müslümanlar sahip çıksın dedi. 100 erkekten telefon geldi. 90'ı evlenmek istedi. Sadece bir erkek yardım edeyim mi diye sordu. Müşküle Allah adına yardım etmiyorlar ama dışlayıp ruhunu öldürüyorlar.
Albüm için danıştığınız yakın arkadaşlarınız kimler?
- Emine Şenlikoğlu'na sordum. Haram olduğuna dair bir delil bulamadı.
Şarkı söyleyebilmek için kimlerden fetva aldınız?
- Hayrettin Karaman, Süleyman Ateş ve Abdülaziz Bayındır'dan fetva aldım. Ama benim çevremde kadın sesinin haram olduğuna inanılıyor. Üç yıl öncesine kadar ben de böyle düşünüyordum. Ama fetva veren alimler, kırıtan kadın sesinin haram olduğunu söylüyorlar. Zaten ilahi ve kaside okuyarak Allah'ı ve Peygamber'i övüyorsun dediler. Sesler ruhta ve vicdanda nasıl tesir bırakıyorsa ondan sonra hüküm alır, dediler.
Fetva nasıl alınıyor?
- Bizzat başvurdum. Abdülaziz Bayındır'la bizzat görüştüm, diğer iki alime telefonla müracaat ettim. İlahiyatçılar kırıtan kadın sesinin haram olduğunu söylediler. Sordum, hocam çaresizim, ben bu işi nasıl yapabilirim, dedim. Dediler ki dikkat edeceksin, müstehcen şeyler olmayacak. Topluma insanlığı anlatacak şeyler, güzel duygular ve düşünceler veren şarkılar söyleyeceksin. Bana, Peygamber efendimizin kadınlardan şarkı dinlediğini söylediler. Süleyman Ateş, ‘Haram diyenlerin elinde delilleri yok. Biz helal diyoruz, elimizde delilimiz var. Eğer haram diyorlarsa, delil getirsinler’ dedi. Kızım, bir kaset doldur, bana da gönder, dedi.
Fetvadan sonra şarkı söyleyebildiniz mi?
- Evet, tabii ki. İslami kesimdeki kadınlar arasında çok rağbet görüyorum.
Sadece kadınlara mı söylüyorsunuz?
- Evet. Zonguldak, Rize, Adapazarı, Bursa, İzmir ve İstanbul'daki düğünlerde, kına gecelerinde ve İslami toplantılardaki hanım meclislerinde söylüyorum. Kaset doldurmamı tesettürlü hanımlar da istiyor başı açık Müslüman hanımlar da. Artık bıktık erkeklerden dinlemekten, diyorlar. Özellikle kadın sesinden de Allah'ı, resulullahı söyleyecek, dini duygularımızı harekete geçirecek şeyler dinlemek istiyoruz, diyorlar. Ben de kimseye minnet etmeden para kazanırım diye bu işe karar verdim.
Enstrüman var mı, günah sayılıyor mu?
- İslami kesimde müzikle ilgilenen hanımlar çok fazla olmadığı için dinleyen çok fakat çalan yok. Şimdi bazı hanımlar ney dersleri alıp bana eşlik ediyorlar. Ama genellikle tefle eşlik ediyorlar.
Albümünüzün adı neden Hazan Ölüm?
- 14 şarkım ilahi ve kasidelerden oluşuyor. Hazan Ölüm'ün çok güzel bir kaside olduğunu söylediler. Annelere ithaf edilmiş bir şarkı. Peygamber efendimiz için söylenmiş bir ilahi de var: Taleal bedru aleyna. Peygamberimiz Mekke'den Medine'ye müşriklerden gizlice gittiğinde, Medine'de bekleyen Müslümanlar hep birlikte söylüyor.
İlahi besteliyor musunuz?
- Şiirler yazıp besteliyorum. Söz yazıyorum. Yedi tane bitmiş eserim var. Müslüman hanımlar bu tarz şarkıları da çok beğeniyorlar. Berivan'ın da sözlerini değiştirdim. Bunları İslami kesimden hanımların karşısında söylüyorum. Klasik Türk müziği tarzında da besteler yapıyorum. Hanımlar albümün bir an önce çıkmasını bekliyor, soruyorlar, ne zaman diye.
Tesettürlü klibiniz de yayımlanacak mı?
- Taleal bedru aleyna'nın klibi çekilecek. Daha sonra iki kasidenin klibi çekilecek. İnşallah muvaffak olacağız.
Albümünüz ne zaman satışa çıkacak?
- Dağıtmıyorlar. Beyza, Berekat ve Azim şirketleri dağıtmıyor. Onlara gücendim. İsterdim ki bu işe haram diyenler benim halimi bilsinler. Geçenlerde İzmir'e eski mahalleme vaaz vermeye gitmiştim. On yaşındaki kızıma otobüs bileti verdim, şoför görmezse verme, dedim. Kızım bana hesap sorunca paramız olduğunda bilet de alacağımızı, sadaka da vereceğimizi söyledim.
Eğer albümden çok para kazanırsanız ne yolda harcayacaksınız?
- Arkadaşlarım, ünlü şarkıcılar gibi kimbilir neler yaparsın diye şaka yapıyorlar. Hak veriyorum. Nefsime güvenmiyorum. Nasıl bir değişikliğe uğrar, bilemiyorum. Fakat bilinçli, ölümü ve Allah'ı bilen bir insanım. Rabbim hiç kimseye muhtaç olmayacak kadar versin. Evliya ziyaretlerine, Hacc'a on defa gidiyorlar. Öbür tarafta açlıktan yoldan çıkan, namusunu satan kadınlar var. Ben inşallah fon oluşturacağım. Gücüm nispetinde dul kadınlara, yetimlere, sokak çocuklarına yardım edeceğim. Fukara insanlar varken pahalı marka eşarpları başıma takıp bir dava savunuyorum diye ortaya çıkmam. İslam sosyetesine katılmayacağım inşallah.
Ayet ne diyor?
İslami kesimin dağıtım şirketleri, Serpil Özkasap'ın albümünü Ahzáb Sûresi'nin 32. ayetini gerekçe göstererek dağıtmıyor. Ayet, ‘‘Ey Peygamber'in kadınları, siz kadınlardan herhangi biri gibi değilsiniz; eğer sakınıyorsanız artık sözü çekicilikle söylemeyin ki sonra kalbinde hastalık bulunan kimse tamah eder. Sözü maruf bir tarzda söyleyin.’’
Yapımcı firma Polat Müzik'in ortağı Şakir Askan
Ayete dayanarak dağıtmıyorlar
Serpil hanım mağdurdu. Albüm yapmak istediğini söyledi. İlahi okudu, hoşuma gitti. Albüm yapmayı kabul ettim. Tesettüre rağmen albüm yapabilmesine çok sevindi. Bunu duyan çevremdeki yapımcılar 'Yapmayın, tepki alırsınız'' dediler. Doğru çıktı. Kaseti dağıtamıyoruz. İsim söylemek istemiyorum ama son anda firmanın biri yüzüstü bıraktı. İslami kesimden Azim Dağıtım, dağıtacağını söyledi. Kaseti dinlediler, çok beğendiler. Ama ertesi gün vazgeçtiler. Kadın sesi olduğu için vazgeçtiklerini, aracı firma Çınar Müzik söyledi. Beyza Dağıtım da kabul etmedi. Ayete dayanarak reddediyorlar. Dün Unkapanı Camii'nin hocasına sorduk. 'Ben alıp dinlemem, haram. Ama karımla çocuklarıma dinletirim' dedi. İlahi okuyan bir kadın, Müslüman erkeği nasıl tahrik eder, Müslüman erkekler sapık mı dedim. Hoca 'O başka' dedi.