OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 19, 2003 00:00
Milli EÄŸitim Bakanı Mumcu, 2003-2004 yılından baÅŸlamak üzere ilk etapta ilköğretim, sonra da tüm eÄŸitim kurumlarında ders kitaplarını ücretsiz dağıtmayı planladıklarını bildirdi. BeÅŸ yıldan uzun olmayan bir sürede zorunlu eÄŸitimi 12 yıla çıkarmayı hedeflediklerini kaydeden Mumcu, okul öncesi eÄŸitimi de zorunlu eÄŸitim kapsamına almayı düşündüklerini söyledi. Sınav sistemini gözden geçirdiklerini belirten Mumcu, ''Ders ve sınıf geçmede, sınav sistemini bütünüyle ortadan kaldırmadan, baÅŸarı ölçmede projeyi ön plana çıkaran yaklaşımı hazırlıyoruz'' dedi. Mumcu, bakanlığının çalışmaları konusunda açıklamalarda bulundu. Bakan Mumcu, liselerde eÄŸitim-öğretim süresinin 4 yıla çıkarılmasına iliÅŸkin kararın gözden geçirildiÄŸini belirterek, ÅŸunları söyledi: ''Mesleki ve teknik eÄŸitime yönlendirme ve yüksek öğretime geçiÅŸ konusunda saÄŸlıklı bir sistem yaklaşımı kurumsallaÅŸtırılmadan bunu yapmanın doÄŸru olmayacağını düşünüyorum. EÄŸer siz, ortaöğretimde 4 yıltuttuÄŸunuz insana hiçbir mesleki beceri kazandırmıyor, meslek sertifikası vermiyor ve bunlardan yüzde 90'ını da üniversitenin dışında bırakıyorsanız bu insanlarınıza yapabileceÄŸiniz en büyük haksızlıktır. Bu insanların hayatından bir yıl daha çalmaya hakkımız yoktur. Burada asıl sorun tamamen lise bir müfredatına ayarlanmış bir üniversite sınavı dolayısıyla lise 2 ve 3. sınıfların tamamen bir angaryaya dönüşmüş olması, öğrencilerin okuldan kaçıyor olmasıdır. Dolayısıyla, bir de bunun üzerine lise 4 koyacaksınız. Aynı programı 4'e böleceksiniz bunun rasyonel olduÄŸunu kim söyleyebilir?''     OKUL ÖNCESÄ°, ZORUNLU EĞİTÄ°M KAPSAMINA ALINIYOR    İlköğretimin birinci kademesini bir basamak aÅŸağıya çekmek gerektiÄŸini kaydeden Mumcu, insanların düşünme ve davranma alışkanlıklarının, eÄŸilimlerinin 3-7 yaÅŸ arasında ÅŸekillendiÄŸine dikkati çekti. Mumcu, ''Bana göre, ortaöğretimi 4 yıla çıkarmaktan daha önemli ve öncelikli meselemiz, okul öncesi eÄŸitimi yaygınlaÅŸtırmak ve erken yaÅŸları eÄŸitime alma imkanlarını geliÅŸtirmektir'' dedi. Temel eÄŸitimin 12 yıla çıkarılmasının orta vadeli hedefleri arasında yer aldığını ifade eden Mumcu, ÅŸunları söyledi: ''Temel eÄŸitimin 8 yıla çıkarılmasıyla bence bu hedefe yaklaşılması konusunda çok büyük bir adım zaten atılmıştır ve toplum bu reformu benimsemiÅŸtir. Burada sorun sistemin kurgusundan çok verimliliÄŸi, kalitesi açısındandır. Ä°lköğretimin son basamağından çok,ilköğretimin ilk basamağına odaklanarak ülkemize ve insanımıza önemli bir ÅŸey kazandırırız. 12 yılda hedefimiz belki de ÅŸu olmalıdır: Okul öncesi kademeyi de temel eÄŸitimin içine katmak. Oradan bir yıl kazanmak ve 12 yıl planlanmış zorunlu temel eÄŸitimi, başından sonuna birbirine tamamlayan, birbiriyle uyum içinde, verimli bir sistem olarak kurgulamak.'' ''Söylediklerinin bir çırpıda olmayacağına'' iÅŸaret eden Mumcu, şöyle konuÅŸtu: ''Bunların hepsi 1960'lı yıllardan beri konuÅŸulmuÅŸ, aÅŸağı yukarı tüm milli eÄŸitim ÅŸuralarında benimsenmiÅŸ, etrafında yüzlerce proje üretilmiÅŸ hususlardır. Hiç kimse yeni bir bakan geldi, yepyeni ÅŸeyler söylüyor diye algılamasın. Bir tek fark var aslında: O da bunları yapma iradesi. 8 yıllık eÄŸitim ile bu irade önemli ölçüde ortaya konmuÅŸ. 5 yıldan uzun olmayan bir vadede 12 yıllık eÄŸitime geçilmesi gerektiÄŸini düşünüyorum.''     TEMEL EĞİTÄ°MDE ÃœCRETSÄ°Z DERS KÄ°TABI    İlk etapta temel eÄŸitimde, orta vadede de tüm eÄŸitim kurumlarında ücretsiz ders kitabı dağıtmayı planladıklarını bildiren Erkan Mumcu, bunun nasıl gerçekleÅŸebileceÄŸi üzerinde çalıştıklarını söyledi. Temel eÄŸitimde, ödünç kitap uygulamasını 2003-2004 yılında baÅŸlatmayı amaçladıklarını kaydeden Mumcu, ''Ders kitapları, bugün olduÄŸundan daha kapsamlı, daha nitelikli, Avrupa ve Amerika'daki benzerlerine uygun olacak. Bu kitaplar, öğrenciler için kaynak kitap deÄŸerini taşıyacaklar ve evlerine taşımak zorunda da olmayacaklar'' diye konuÅŸtu.         SINAV SÄ°STEMÄ° GÖZDEN GEÇİRÄ°LÄ°YOR     Milli EÄŸitim Bakanı Mumcu, öğrencinin baÅŸarısının yalnızca sınavlara baÄŸlanmasının da yanlış olduÄŸunu görüşünü dile getirerek, sınav sistemini tümüyle gözden geçirdiklerini dile getirdi. Mumcu, ''Ders geçmede, sınıf geçmede sınavı bütünüyle ortadan kaldırmadan ama baÅŸarının ölçülmesinde ve deÄŸerlendirilmesinde projeyidaha ön plana çıkaran yaklaşımı hazırlıyoruz'' dedi.     OKUL VAKIFLARI KURULUYOROkul aile birlikleri, dernekleri ve Milli EÄŸitim Vakfı ile okullararasındaki iliÅŸkilerde aksayan konular bulunduÄŸunu anlatan Mumcu, bu sistemin hiçbirinin Avrupa ve Amerika'daki örneklerinde görülen etkinlikte okul-öğrenci velisi-okul çevresi iliÅŸkisini saÄŸlamadığını söyledi. Bu nedenle, ''okul vakfı'' denilebilecek yeni bir yapılanma ön gördüklerini kaydeden Mumcu, ÅŸunları söyledi: ''Öğrenci velileri, okulun mezunları ve yerel yönetim temsilcilerinin içinde yer aldığı yeni bir özel hukuk tüzel kiÅŸiliÄŸi üzerinde çalışıyoruz. Bu, vakıf benzeri, okul vakfı diyebileceÄŸimiz bir tüzel kiÅŸilik. Asıl amacı hem öğrenci velilerinin okulla iletiÅŸimlerinin arttırılması, hem de eÄŸitim programlarıyla doÄŸrudan ilgili olmayan idari, mali, sosyal iÅŸlerde okul yönetimine katılma imkanları getirecek. Bu, tabii aynı zamanda okulun maddi imkanlarını da arttıracaktır.''         BAŞÖĞRETMEN GELÄ°YOR    Öğretmenlik yasası konusunda da çalışmaları bulunduÄŸuna deÄŸinen Mumcu, öğretmenliÄŸin bir kariyer mesleÄŸi olarak yeniden yapılandırılacağını bildirdi. Mumcu, bu çerçevede öğretmenlik mesleÄŸinin ''aday öğretmenlik'', ''öğretmenlik'', ''uzman öğretmenlik'' ve ''başöğretmenlik'' olarak 4 ayrı statüde ele alındığını belirterek, her basamakta mesleki geliÅŸimeparalel ücret artışı gerçekleÅŸtirilmesinin düşünüldüğünü anlattı. Mumcu, böylece kariyer, liyakat ve performansa dayalı, kaliteyi öne çıkaran bir ücretlendirme sistemine geçileceÄŸini bildirdi. Â
button