OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 02, 2004 00:00
Gerilim, sürpriz karakterler, gerçekçilik, kan ve heyecan verici çevre gibi faktörlerin en iyi şekilde harmanlanması için gerekli olan formül şöyle: (es+u+cs+t)_ + s + (tl+dar+fs)/n + sin x Ğ1.Karanlık yapılar, ürkütücü ses efektleri ve fışkıran kan: Korku
film yönetmenleri on yıllardan bu yana sinema salonlarında en büyük gerilimi yaratmaya çalışıyorlar.Ä°ngiliz bilim adamları ÅŸimdi mükemmel korku filminin matematiksel formülünü buldular. Buna göre en baÅŸarılı korku filmi Stanley Kubrick’in ‘Pırıltı’ filmi.Yönetmenler izleyicileri korkutmak için neler yapmadılar ki? Bir kadın müşterisini duÅŸ kabininde bıçaklayan otel yöneticisi, kurbanlarının derisini yüzüp yiyen Teksaslı cani mi ya da denizde yüzen insanları ve kayıkları parçalayan köpek balıkları mı istersiniz? Korku film yelpazesi ilk baÅŸta çok geniÅŸ gibi görünse de aslında genelde hep tekrarlardan ibarettir. Ä°ngiliz matematikçiler ÅŸimdi etkili bir korku filmi yaratmanın formülünü bulduklarını bildirdiler. Gerilim, sürpriz karakterler, gerçekçilik, kan ve heyecan verici çevre gibi faktörlerin en iyi ÅŸekilde harmanlanması için gerekli olan formül şöyle: (es+u+cs+t)_ + s + (tl+dar+fs)/n + sin x Äž1Londra Kraliyet Koleji’nden Anne Sigler ve ekibi korku filminin baÅŸlıca beÅŸ faktörünü en baÅŸarılı on iki korku filminden çıkardı. Formülün birinci bölümü her korku filmi için en önemli faktör olan gerilimi yansıtmakta: es = gerilimi tırmandıran müziÄŸin toplamı, u= bilinmezler, cs= kovalamacalar ve t= kıstırılmışlığın karesi alınıyor ve denklemin ağırlığını etkileyerek, s=korku efektlerinin deÄŸerleriyle tamamlanmakta. AraÅŸtırmacıların görüşüne göre bir filmin iyice korkunç olması için duygulara da hitap edilmesi gerekiyor. Gerçeklerden uzaklaÅŸmak korkuyu azaltmakta. Matematikçilerin listesindeki on filmden biri olan ‘The Texas Chainsaw Massacre’ (Teksas Katliamı) eli testereli bir çılgının gerçekçi görüntüsünü göstermekle kalmayıp, caniye gerçek katil Ed Gein’in maskesini de giydirmiÅŸti. Film stüdyosu bu nedenle de bu sahnenin gerçek bir öyküye dayandığını söylemiÅŸti. Ä°ngiliz araÅŸtırmacılarının formülünde, gerçeklik, doÄŸruluk (tl= True Life/Gerçek yaÅŸam) ve f’nin (Fantasy/hayal ürünü) toplamının yarısında gizli. Ä°yi bir korku filminde çevre de çok önemli. Karakterlerin sayısı ne kadar az, senaryo ne kadar belirsiz ise seyircideki gerilim iyice yükselir ama özellikle de kendisini köşeye kıstırılmış kiÅŸiyle özdeÅŸleÅŸtirebildiÄŸi zaman. Sapık’taki duÅŸ sahnesiMatematikçiler en klasik örnek olarak Alfred Hitchcock’un ‘Psycho’ (Sapık) filmindeki duÅŸ sahnesini gösteriyorlar. DuÅŸ sahnesinin filme katkısı ÅŸu ÅŸekilde hesaplanmakta: a= yalnızlık, dr= karanlık mekan ve fs= film senaryosunun kiÅŸi sayısına bölünmesiyle elde edilen deÄŸer. Ä°yi bir korku filmi çekmek için kanlı sahnelerde aşırıya kaçılmaması gerekiyor, hatta fazla kan olumsuz bile etkileyebiliyor. Bilim adamlarına göre kanın en uygun oranda kullanıldığı film Steven Spielberg’in ‘The White Shark’ (Jaws) filmi. Son olarak da sterotip karakterlere deÄŸiniyor araÅŸtırmacılar. EÄŸer karakterler çok fazla tekdüze olursa izleyiciler bunları daha önce görmüş gibi hissediyorlar. Tekdüze karaktere hayırÄ°yi bir korku filmi yönetmeni tekdüze karakterlerden kaçındığı gibi onları deÄŸiÅŸtiriyor da. Mesela Kubrick’in Pırıltı filminde olduÄŸu gibi. Jack Nicholson’un canlandırdığı Jack Torrence, sevgi dolu bir aile babasından, baltayla karısına ve çocuÄŸuna saldıran bir caniye dönüşmekte. Ayrıca otelin ıssız çevresi, kanlı sahnelerin ölçülü kullanılışı ve dramatik doruk noktası, Stephen King’in aynı isimli romanından alınan Pırıltı filmini en ideal koru film haline getirmekte. Bununla birlikte bir insanın ne kadar yalnız, bir mekanın ne derece karanlık olduÄŸu ve müzikteki heyecanının sayılarla ne ÅŸekilde verileceÄŸi henüz bilinmiyor. Ve bu da galiba ikinci bir formül gerektirebilir. Â
button