Motosikletçiden çok iyi koca olur

Güncelleme Tarihi:

Motosikletçiden çok iyi koca olur
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 28, 2004 00:00

Yaklaşık 4 yıl önce iÅŸ sebebiyle yolu Türkiye'ye düşen bir adam Paolo Volpara... YaÅŸamı boyunca iki tekerleÄŸe gönül vermiÅŸ. Tabiri caizse otomobilleri biraz ‘‘maganda’’ buluyor. Çocuk yaÅŸta baÅŸlayan bu tutkusu zamanla hayatında önce hobi sonra da iÅŸ olarak yer ediyor.Reklam ve pazarlama alanında çalışmaktan vazgeçiyor, doÄŸru motosiklet sürüşü üzerine tüm deneyimini, eÄŸitmen olarak güvenli motosiklet kullanmak isteyenlerle paylaşıyor. OMM Riders Akademi'yi bunun için kurmuÅŸ. Motosikletin ve özellikle de Harley Davidson'un bir yaÅŸam kültürü olduÄŸunu savunmakla kalmayıp bu kültüre uygun bir hayat sürüyor. Özellikle altını çizmek istediÄŸi konu ise bu iÅŸin fanatizm olmadığı. 'Hayatımda ilgi duyduÄŸum pek çok konu var. Motosiklet de bunlardan biri.' diyor. Bu sohbetin benim için ayrı bir yeri olduÄŸunu söylemeliyim. Çünkü Paolo'nun anlatacak o kadar çok ÅŸeyi vardı ki soru sormama bile gerek kalmadı. Hatta bir ara yer deÄŸiÅŸtirdik, kendimi onun sorularını yanıtlarken buldum.Motosiklet kullanmayı öğrenmek için öncelikle düşmeyi bilmek gerek derler. Bu doÄŸru mu? Düşmenin teknikleri mi var?Yapmak 'zorunda' olduÄŸunuz bir ÅŸey yok. Motosikleti alıp dışarı çıkarsanız ve ÅŸansınız varsa ne ala. Motosiklet satın alırken aslında çok garip bir vasıta satın almış oluyorsunuz. OturduÄŸunuz dört tekerlekliye benzemiyor. Motosikletteki standart pozisyon farklı, buna alışmalısınız. Aslında nasıl düşmeyi deÄŸil, nasıl düşmeyeceÄŸimizi öğrenmeliyiz. Kimse düşmeyi öğrenemez. Çünkü kimse düşmeyi beklemez, yani bunun olacağını tahmin etmez. Motosikletten düşen, kaza yapan bir insanla konuÅŸursanız 'çok iyi gidiyordum, güzel bir gündü, güneÅŸ parlıyordu ve aniden yerdeydim' der. Size 'motosikleti bilerek düşürdüm' diyen çıkarsa yalan söylüyordur, kimse motosikleti bile bile düşürmez. Son ana kadar, son saniyesine kadar, yere düşene kadar 'baÅŸarırım, düşmem' diye düşünürsünüz. O zaman düşmemek için neler yapmak gerekiyor?Motosikleti düşürmemek tabi. Her koÅŸulda. Çok basit aslında. Düşmemek için iki tekerlekli üzerinde olduÄŸunuzu hep aklınızda tutmalısınız. Yani bunu bilerek sürmelisiniz. Motosikleti araba kullanır gibi kullanırsanız düşersiniz. Sadece gösteriÅŸ yapmak için motosiklete binerseniz de düşersiniz. Bir sistem geliÅŸtirmeniz gerekiyor. Olacak ÅŸeyleri hissetmek için bir sistem geliÅŸtirmeniz gerekiyor. Neler olacağını görmeniz gerekiyor. Zamana ihtiyacınız var, düşünecek zaman. Yani zaman kazanmaya öğrenmeniz gerekir. Bir sistem oluÅŸturmak ve tehlikeyi de tanımlamak lazım. Bunu yaptığınızda mutlusunuz ve motosiklete binmek de bir keyif. Ve benim gibi 60 yaşınıza basıp hayatta kalabiliyorsunuz. Amerikalılar 'cesur sürücüler vardır, 'yaÅŸlı sürücüler vardır ama cesur ve yaÅŸlı sürücüler yoktur' derler. Ben cesur ve yaÅŸlı bir sürücüyüm. Motosiklet kullanmak bir tutku mu? Yaptığınız iÅŸi aÅŸkla yapmıyorsanız baÅŸka bir iÅŸle uÄŸraşın. Her ÅŸeyde bir tutku olmalı, yoÄŸunluk olmalı. Etrafımız sıkılmış insanlarla çevrili. Ben hayatımda hiç sıkılmadım. Sadece motosiklete binmekten bahsetmiyorum. Yaptığım baÅŸka bir sürü iÅŸ var. O sadece bir parçası. Tarihten, resimden, mimariden hoÅŸlanıyorum. Türkiye'yi, burayı ziyaret etmeyi seviyorum. Birçok ÅŸeyi seviyorum. Motosiklet bunlardan biri ama iyi bir disiplin, eÄŸitici. Motosiklete iyi binerseniz baÅŸka birçok ÅŸeyi de iyi yaparsınız. Motosiklete iyi binen iyi kocadır. Asfalt cilt kadar yumuÅŸak deÄŸilPeki ya korunma. Kıyafetler, dizlikler, ayakkabılar, kasklar. Bunlar çok teferruatlı deÄŸil mi? Mutlaka her seferinde tüm aksesuarları takmak mı gerekiyor?'Gladyatör' filmini izlediniz mi? Russel Crow'un rolünü hatırlıyor musun? Dövüşten önce neler yaptığını hatırlıyor musunuz? Yere eÄŸilip toprağı kokluyordu. Çünkü evine dönmek istiyordu. Eve dönmek için hayatta kalması gerektiÄŸini hatırlamak için yapıyordu bunu. Bir öğrencime baÅŸka bir ÅŸey yapmasını söylüyorum. Sabah motosiklete binmeden önce ellerinle asfalta bastır. Asfaltın cildinden daha yumuÅŸak olduÄŸunu keÅŸfettiÄŸin gün kask ve koruyucu giysiler giymek zorunda deÄŸilsin, bunları evinde bırakabilirsin. Motosiklet çok etkin bir ulaşım yolu. Ä°stanbul'da üçte bir zamanda hız yapmadan gittiÄŸiniz yere ulaşıyorsunz. Aynı zamanda spor. Yani çift kiÅŸilikli, çift yönlü. Dalıyor musunuz?Evet.Regülatör veya yanınızda bazı aletler olmadan dalıyor musunuz? Hayır. Bunlara ihtiyacınız var. Bu kural motosiklet için de geçerli. Peki eÄŸitimini almadan dalar mısınız? Yani maÄŸazaya gidip gerekli alet ve giysileri alıp dalar mısınız? Peki motosiklete neden eÄŸitim almadan binesiniz ki? Aynı ÅŸey. Ä°ÅŸte bu kulüp de böyle baÅŸladı. Ä°nsanlar 'evet, bu konuyu düşünmeliyiz' dedi ve öyle baÅŸladı. Etkin bir kulübe dönüştü. Ä°nsanlar gayet güzel motosiklete biniyor ve kaza yapma oranı oldukça düşük.Yine de ne kadar korunursanız korunun otomobil gibi deÄŸil...Evet. Araba ile kaza yaptığınızda genelde kaportacıya gidersiniz. Biz motosikletçilerin kaportacısı hastane. Bizim kaportacımız genel cerrah, ortopedist.Galiba araba kullanırken de 'sen akıllısın, geri kalan herkes deli' diye düşünmek lazım.Motosiklet kullanan birisi için arabada yolcu olmak çok ilginç. Size neden olduÄŸunu söyleyeyim. Ve neden tüm arabaların 'düşmanım' olduÄŸunu. Sizinle arabanızda yolculuk yaparsam ne yaptığınızı biliyorum. ÖrneÄŸin cep telefonuyla konuÅŸursunuz, radyoyu kurcalar, CD veya kaset yerleÅŸtirirsiniz, arabadaki arkadaşınızla konuÅŸursunuz. Her gün Ulus'tan NiÅŸantaşı'na giderken trende gibi gidersiniz. Beni görmezsiniz. Yanınızdakine 'neden poÄŸaça almıyoruz' diye konuÅŸursunuz. Oysa ki yolda motosikletle giden birisi vardı, ona vurdunuz, siz poÄŸaçayı düşünüyorsunuz. Ona vurduÄŸunuzda kendi suçu oluyor. Çünkü araba sürücüsünü görmeliydi. Beni gören sürücünün önünde gitmeliyim. Aynadan bakınca gözlerini, bana baktığını, yani beni gördüğünü görmeliyim.Türkiye’de trafik otoların tekelindeTürkiye'de trafik dört tekerleÄŸin tekelinde. Motosikletliler ikinci sınıf vatandaÅŸ muamelesi görüyor. Buna ilaveten kadınsanız, durum daha da ağır oluyor. Kadın sürücülere tavsiyeleriniz var mı?Genel olarak dünyada trafik kuralları arabaları düşünerek hazırlanmış. ÖrneÄŸin, yollara bariyer koyarlar. Ä°yi. Ama motosikletler için bunlar 'katil'. Avrupa'da bu deÄŸiÅŸiyor, bariyerleri farklı yapıyorlar. Hep arabalar düşünülür. Ä°yi tarafı motosikletli kendisini düşünmeli. Kendisini korumalı. Türkiye'deki yollar garip. Buradan Göcek'e gidebilirsiniz ve tek bir beyaz çizgiye rastlamazsınız. Gündüz sorun deÄŸil ama gece bazen yolun ne tarafında olduÄŸunu anlayamıyorsunuz. Asfaltlama da garip. Fransa'da yola asfalt dökerler ve iÅŸ bitince insanlar yolu kullanır. Türkiye'de aynen Ä°talya ve Yunanistan'daki gibi: katranı dökerler ve yolu kullanırsınız ve sonra ondan kurtulmak için saatler harcarsınız veya düşersiniz. Sonra çakıl atarlar. Çakıl motosiklet için çok tehlikeli. Arabalar için de ama özellikle motosikletler için. Ama 'aha, çakıl, ona göre kullanmalıyım' dersiniz. Kadın sürücüyseniz eÄŸitimini alıp kulübü de dikkatli seçmelisiniz çünkü deneyimli arkadaÅŸlarınız da olur. Mesela onlarla yola çıkarsınız ve bir ÅŸey olursa onlar size yardımcı olur. Harley'in baÅŸarısının bir açıklaması da iyi bir kulüp olmasıdır. Sürüş, eÄŸitim, sosyal yaÅŸam.Siz hep Harley Davidson mu kullandınız? Harley özel bir ÅŸey. Harley'e binen insanlar motosiklete binmez, onlar Harley'e biner. Bir efsane. Harley'e biniyorlar çünkü o farklı bir duygu. Teknoloji geliÅŸti ama duygu aynı. Harley, Porsche gibi. Ayağınızla gaza bastığınızda beyninizde resmen motoru ve tüm mekanizmayı hissedersiniz. Çok mekanik. Harley de öyle. Çok hisse dayalı.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!