Güncelleme Tarihi:
Bakmayın siz YouTube’a erişimin bir kaç gün için engellenmesine, olur olmaz her pisliğin İnternet’e mal edilme çabalarına. Türkiye’deki 20 milyon İnternet kullanıcısının önünde hiç kimse duramaz. Bunu bilen akıllı girişimciler, Türkiye için dünyadaki emsallerini aratmayacak platformlar ortaya koyuyorlar. Türkiye’de ki yeni İnternet girişimleri ve girişimcileri ile ilgili yazacağım serinin ilk misafiri Mondus.
İsmi, Latincede dünya anlamına gelen Mundus’tan türeyen Mondus (www.mondus.net), henüz çiçeği burnunda bir sosyalleşme platformu. İnternet’te sosyalleşmenin farklı türleri var. Şimdilik büyük çoğunluk kız ya da erkek arkadaş edinmek için Yonja, Siberalem, Gayet.net ya da Zurna arasında gidip geliyor. Ancak bundan çok daha fazlası mümkün, zira sosyalleşmek aynı zamanda iletişim demek. Mondus çöpçatanlıktan uzak durmaya gayret eden, kullanıcıların fotoğraflarını, videolarını ve hedeflerini paylaşabilecekleri, Amerika’da 17 milyon kullanıcıya hizmet veren Facebook’u örnek alıp daha da ileriye taşımayı amaçlayan bir platform olarak dikkat çekiyor.
Güvenliğe çok önem veren Mondus, kullanıcılarına sanal dünyada kendilerine ait gruplar tanımlayıp bunlar üzerinden haberleşme imkanı sağlıyor. Böylece kullanıcı sayısı ne kadar artarsa artsın, var olan kullanıcıların huzurunun kaçması önleniyor. Mondus’un bu özelliği sayesinde çeşitli seviyelerde iletişim mümkün. Örneğin dört arkadaş bir araya gelip bir grup kurup kimselere bulaşmadan iletişim kurabileceğiniz gibi, aynı platform üzerinde binlerce kullanıcıya hitap edecek bir üniversite grubu da kurabilirsiniz. Mondus’un bu yapısının oluşturacağı en güzel etki, kullanıcıları doğru bilgiler vermeye itmesi olacak. Kullanıcı bilgilerinin doğru olduğu bir sanal platform güven teşkil edeceğinden, Mondus uzun vadede üyelerin vazgeçemeyeceği bir sosyalleşme platformu olmaya aday. Zaten Mondus kurucuları da bunu güçlü rakiplerine göre en önemli avantajlarından biri olarak görüyorlar.
Mondus, kendi alanında deneyimli üç genç girişimcinin eseri. Cem Sertoğlu’nun liderliğindeki ekip Başar Başaran ve Çağan Şentürk’ten oluşuyor. Cem daha önce New York’ta yazılım firması kurup satmayı başarmış deneyimde biri. Başar, Türkiye’nin önemli portallarından ve ISP’lerinden olan Türk.Net’in lider kadrosundan geliyor. Çağan ise yıllardır İnternet teknolojilerinin içinde yoğrulmuş deneyimli bir teknik adam.
Ekip iyi olsa da, 100 bin dolarlık bir çekirdek sermayeyle yola çıkan Mondus’un işi pek kolay değil. Öncelikle parayı reklamdan kazanmayı hedefleyen Mondus’un gelir elde edebilmesi için ciddi bir kullanıcı kitlesine ulaşması gerekli. Henüz hayata başlayan bu platform her gün yüzde üç büyüse de, Yonja, Siberalem gibi sitelerin büyüklüğüne ulaşması henüz garanti değil. Bu sitelerin arkasındaki en önemli itici güç olan çöpçatanlık, Mondus’un kendisiyle bağdaştırmadığı bir faktör.
Dolayısıyla büyüme için insanları çekecek yeni bir güce ihtiyaç var ve bunun ne olacağı da şu an çok belirgin değil. Öte yandan İnternet’te çöpçatanlığın, amiyane tabirle karı kız kovalamanın da bir sınırı var. Kullanıcılar başka şeyler de arıyorlar. İngilizce altyapısıyla Türklere hitap eden Yonja’nın ve Siberalem’in yaşadığı erozyonun ardın-daki gerçek de kanımca bu (http://tinyurl.com/3ajlxf). Acaba Mondus bu boşluğu doldurabilecek mi? Bekleyip hep birlikte göreceğiz.