OluÅŸturulma Tarihi: Mart 09, 2005 00:00
Her otomotiv editörünün farklı ilgili alanları ve farklı bakış açıları olabilir. Benim otomotiv konusunda ilgimi ise her zaman yeni fikirler ve farklı tasarımlar çeker. Uluslararası otomotiv fuarlarını gezerken de bu ilgimin doÄŸrultusunda hareket edip, zamanımın büyük kısmını yeni fikir ve tasarımları incelemeye ayırırım.GeçtiÄŸimiz hafta kapılarını 100’üncü kez otomobilseverlere açan Cenevre fuarını ziyaretimden sonra da kendi kendime ‘Beni en çok hangi otomobil veya fikir etkiledi?’ sorusunu sordum. Açıkçası, tasarım firmalarının yaptıkları konsept modeller görülmeye deÄŸerdi. Ama fikir olarak ‘üç kiÅŸilik küçük otomobiller’ daha doÄŸrusu Renault’un ZOE isimli konsept modelini çok beÄŸendim.Avrupa’da önümüzdeki yıllarda üç koltuklu, üç metrelik otomobillerin büyük önem kazanacağı söyleniyor. Renault’da bu alanda bir numara olmak için açıkçası elini çabuk tutmuÅŸ. Åžu anda konsept bir model olan ZOE’nin gelecekte piyasaya çıkacağından kimsenin kuÅŸkusu yok. Cenevre’de bir çok firma bu yıl üç kiÅŸilik otomobillerini vitrine çıkarmış. Renault’un dışında benim aklıma ilk gelenler Volvo ve Rinspeed firmalarının konsept modelleriydi. Ama, özellikle ZOE’den bahsetmemin sebebi, üç kiÅŸilik otomobil fikrine yeni bir boyut getirmeleriydi. Günümüzde tüketicilerin beklentileri, ekonomik, kompakt ve dinamik modeller üzerine yoÄŸunlaşıyor. Renault Tasarım Direktörü Patrick Le Quement’de bundan yola çıkarak ZOE’yi yarattığını söylüyor.Quement, ZOE’nin ÅŸehir yaÅŸamı için tasarlanmış bir otomobil olduÄŸunu söyleyerek çıkış noktasını ise şöyle anlatıyor: ‘Şehirlerde bir otomobilin ortalama sadece 1.4 kiÅŸi taşıdığını biliyoruz, ancak 2 koltuÄŸa indirgenmiÅŸ bir iç mekan da bir kısıtlama olarak algılanıyor. Bu nedenle ZOE kompakt bir mimari yapıda 3 gerçek koltuk ile sürücü koltuÄŸunun arkasında bir bagaj sunuyor.’ Evet, bu yoruma gerçekten katılıyorum. Küçük sınıfta yer alan otomobillerin birçoÄŸu 4 koltuÄŸa sahip olsa bile, arka koltukların oldukça dar olması ve bagaj hacminin kısıtlı olması aracı kullanışsız hale getiriyor. Eskiden küçük segmentte yer alan bir araca sahip olduÄŸumdan bu tip otomobillerin sıkıntılarını yakından biliyorum. Ama fiyatı, yakıt sarfiyatı ve rahat park edilebilme özelliÄŸi nedeniyle tercih ediliyorlar. Ben açıkçası kızım doÄŸduktan sonra her ne kadar küçük otomobilleri sevsem de bu aracımdan vazgeçip çareyi büyük bir otomobil almakta buldum.Fakat, fuarda ZOE’yi görünce Renault’un bu sıkıntıdan yola çıkarak yeni bir fikir geliÅŸtirdiÄŸini gördüm. ZOE, Quement’inde söylediÄŸi gibi üç koltuklu. Ama bu üç koltuÄŸun her biri aynı konfor ve rahatlıkta. Sonuçta bu otomobilde kimse ‘Benim boyum uzun, kiloluyum önde oturayım’ demez. Aracın diÄŸer önemli özelliÄŸi ise dördüncü koltuÄŸun yerini bagajın alması. Böyle olunca, küçük sınıftaki bir otomobil, tüm sıkıntılarından arınıyor ve size oldukça kullanışlı bir bagaj da sunuyor. EÄŸer bu otomobil piyasada olsaydı, benim büyük bir otomobil almama gerek kalmazdı. ZOE’nin bu özellikleri dışında dar alanlarda biniÅŸ ve iniÅŸlerle yüklemeyi kolaylaÅŸtıran konfigürasyonlar içeren özgün kapıları da bir baÅŸka yeniliÄŸe imza atıyor. Yolcu kapısı motorlu olarak tasarlanan aracın, sürgülü olarak açılan kapı, yolcunun ön koltuÄŸa veya arka koltuÄŸa binme isteÄŸine baÄŸlı olarak dar ya da geniÅŸ açılı hareketiyle çok esnek bir eriÅŸim olanağı saÄŸlıyor. Ãœstsüz LamborghiniFuarda Ferrari ve Lamborghini gibi lüks spor otomobil markaları her zaman ilgi çeker. Bu yıl da Ferrari üstü açık modeli F430 ile ilgi odağıydı. Ancak, markanın ezeli rakibi Lamborghini’de boÅŸ durmadığını fuarda gösterdi. Ferrari’nin üstsüz modeline karşın Lamborghini de Concept S modeli ile Gallardo’nun üstsüz versiyonunun yolda olduÄŸunun sinyalini verdi. Henüz üstsüz Gallardo’nın tanıtılacağı tarih belli deÄŸil, ama fuarda sergilenen iki kiÅŸilik Concept S oldukça yoÄŸun ilgi gördü. Ä°ki kiÅŸilik tasarlanan konseptin bana göre en önemli özelliÄŸi yolcuyla sürücünün birbirinden ayrı oturması.Kapılar artık farklı açılıyorFuara, üç koltuklu modellerin dışında bana göre ünlü tasarımcıların farklı açılan tasarımlara sahip modelleri damgasını vurdu. Ä°talyan tasarım devi Bertone’nin Cadillac için tasarladığı ‘Villa’ isimli konsepti, en çok ilgi gören modellerden biri oldu. Amerika’nın en güçlü markalarından biri olan Cadillac’ın Bertone imzalı bu konsepti bir Minivan ve MPV sınıfının bir karışımı. Villa ile Cadillac MPV sınıfına ilk adımını atmış olsa da bu sıra dışı model markanın kimliÄŸini tam olarak ortaya koymuyor. Önümüzdeki dönemde Cadillac’ın daha gerçekçi bir modelle MPV sektöründe yer alması bekleniyor.Villa’nın sahip olduÄŸu farklı tasarımı ve teknolojisinin dışında yeni bir kapı fikri ise oldukça enteresan. Ãœstü camla kaplı geniÅŸ kapıları ortadan hem öne hem arkaya doÄŸru açılarak, aracın hem ön tarafına hem de arkasına rahat bir ÅŸekilde binilmesini saÄŸlıyor. Adeta bilimkurgu filminden çıkmış bir otomobili andıran Villa’nın içi de dışı gibi farklılığını ortaya koyuyor.Pembe deri kaplı koltuklara sahip aracın içi oldukça geniÅŸ ve her koltuk aynı rahatlığı size saÄŸlıyor. Aracın ön konsolunda yer alan dev gösterge paneli ile tüm multimedia sistemlerini kullanmanız mümkün. Aracın arkasında ise konfordan kaçınılmamış. Bir makam aracında görmeye alışık olduÄŸumuz tüm konfor Villa’nın içinde saÄŸlanmış.KUÅžKAFESÄ° GÄ°BÄ° OTOMOBÄ°LPininfarina’nın Maserati içinde tasarladığı ‘Birdcage’ (kuÅŸkafesi) isimli tasarımı da Villa gibi farklı bir kapı daha doÄŸrusu açılma sistemine sahip. Ä°lk etapta oldukça çekici bir spor otomobil görünümüne sahip modelin farkı, kapısının açılmasıyla anlaşılıyor. Birdcage isimli araca girmek için, üst bölümünün öne doÄŸru açılmasını beklemek durumundasınız. Aracın ön kaput ve buna baÄŸlı olan üst tavanı bir düğmeye basarak öne doÄŸru açılıyor. Bu nedenle Pininfarina ekibi modele ‘kuÅŸkafesi’ ismini koymuÅŸ. Pininfarina’nın Kreatif Direktörü Ken Okuyama ise modeli, ‘Biz insanların bu aracı bakıp ‘vaov’ demesini istiyoruz’ diye açıklıyor. Beyaz renge sahip dış yüzeyi ve koyu renkli camlara sahip aracın içinde ise mavi koltuklar yer alıyor. Aracın karbon fiber bölümleri ise yine mavi. Ãœnlü tasarımcıların bu farklı modelleri bir gerçeÄŸi daha ortaya koyuyor. Düne kadar konsept modellerde teknoloji ön plandayken artık farklı fikirler daha fazla ilgi çekmeye baÅŸladı. Fuarda firmalar bir çok farklı konsepti otomobilseverlerin beÄŸenisine sunuyor, ancak en çok ilgi görenler Renault, Pininfarina ve Bertone gibi farklı fikirleri yaratanlara oldu veya ben öyle algıladım.Â
button