OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 05, 2005 00:00
Türk Mühendisler ve Mimarlar Odası Birliği (TMMOB) Mimarlar Odası Büyükkent Şubesi Başkanı Eyüp Muhcu, Galataport Projesine, "Kıyıların kamu kullanımından çıkarak, kent-kıyı ilişkisinin yok edileceği" kaygısıyla karşı çıktı.Başkan Muhcu, Tophane-Salıpazarı Kruvaziyer Liman Turizm ve Ticaret Kompleksi’nin (Galataport Projesi) Haydarpaşa Gar ve Liman Projesi, Göztepe Parkı’na cami yapma planı, "Kentsel Dönüşüm Projesi" çerçevesinde gerçekleştirilen yıkımlar ve İstanbul’un
trafik sorununu deÄŸerlendirdi.     Galataport Projesi’nin yapılacağı alanın çok kötü bir ÅŸekilde kullanıldığını belirten Muhcu, projenin kent insanının yaÅŸamına hizmet etmediÄŸini söyledi.  Muhcu, Kent ile kıyı arasındaki iliÅŸkinin bu projeyle ortadan kaldırılacağına dikkat çekerek, kıyı alanının kentin ve kamunun hizmetinde kültür alanı olarak düzenlenmesi gerektiÄŸini kaydetti. Muhcu, projeyle tarihi yerleÅŸim alanlarının ortadan kaldırılacağını belirterek, ÅŸunları söyledi: "BARCELONA LÄ°MANI KÖTÃœ BÄ°R ÖRNEK" "Kıyı kent iliÅŸkisinin koparılmayacağı söyleniyor ancak, alanın kullanımı, iÅŸletmesi bir ÅŸirkete devrediliyor ve alanın kullanımı onların tekeline giriyor. Ä°hale ÅŸartnamesinde ÅŸirket bu alanı dilediÄŸi gibi kullanma hakkına sahiptir. Alanı istediÄŸi fonksiyonda deÄŸiÅŸtirme hakkına sahiptir. Bu da hem projenin deÄŸiÅŸmesi ve kullanım alının deÄŸiÅŸmesi anlamına geliyor. Barcelona Limanı örnek alınıyor. Barcelona Limanı iyi bir liman deÄŸildir, bu liman tamamen deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir. Barcelona limanı halka açıktır, ancak kıyı alanı kaybedilmiÅŸtir, doÄŸal özellikleri yitirilmiÅŸtir. "Ä°PTAL DAVAMIZ VAR" Kıyı özelleÅŸtirme kararından sonra yerel yönetimlerin saf dışı bırakıldığını kaydeden Muhcu, yetkinin hükümet eliyle ÖzelleÅŸtirme Ä°daresi’ne bırakıldığını söyledi.  Muhcu, "Kıyı yönetmeliÄŸinde yapılan deÄŸiÅŸikliliklerle kıyı alanlarının yapılaÅŸmaya açılması getiriliyordu. Bu maddeye karşı dava açtık ve maddeyi iptal ettirdik. Bu tür yatırımların önünü açan yasa, hukuk, mimarlık ve bilime aykırıdır. Hükümet eliyle bir ÅŸekilde getiriliyor. Galataport Projesinin gerçekleÅŸtirilmesi için iki yıllık bir süreye ihtiyaçları var. Bu iki yıllık süre içerisinde bizim sürdürdüğümüz bir ’plan iptal davası’ var. Bu sürede uluslararası fikir projesi gerçekleÅŸtireceÄŸiz. Kıyı ve liman alanlarının nasıl düzenleneceÄŸi yönünde de projeler sunacağız" dedi.  TOPBAŞ’IN CAMÄ° PLANIYLA Ä°LGÄ°LÄ° YETERLÄ° BÄ°LGÄ°SÄ° YOK  Muhcu, Göztepe Parkı’na cami yapılması planının tahmin edemeyecekleri bir geliÅŸme olduÄŸunu ifade etti. Söz konusu giriÅŸimle ilgili Topbaş’ın kendilerine ve kamuoyuna yaptığı açıklamaların çeliÅŸtiÄŸini belirten Muhcu, "TopbaÅŸ, daha önce yaptığı açıklamalarda kentin yeÅŸil alanlarının geniÅŸletilmesi ve Mimarlar Odası’ndan da katkı beklediÄŸini söylemiÅŸti. Oysa bu projeyle burası tahrip ediliyor. Kadıköy halkının buna izin vermeyeceÄŸi ve Topbaş’ın da bundan vazgeçeceÄŸini düşünüyoruz. Topbaş’ın bu proje hakkında yeterli bir bilgiye sahip olmadığı kanaatindeyim" diye konuÅŸtu. CAMÄ°LERÄ° RANT ALANI YAPTILAR Muhcu, planın inanca zarar veren duyarsız bir giriÅŸim olduÄŸunu savunurken, sadece Göztepe’de deÄŸil Kartal Meydanı ve Taksim Meydanı’nda da bu tür cami yapma giriÅŸimlerinin söz konusu olduÄŸunu belirtti. Pek çok caminin inanç sahiplerinin dahi kabul edemeyeceÄŸi bir biçimde yapılandığını kaydeden Muhcu, "Ön bahçesi olmayan, etrafında bahçe olmayan birçok cami var. Otomobil gürültüsü ve gazları inanç yapan insanların yaÅŸamını tehdit ediyor. Kimi camilerde birer dükkan, iÅŸ yeri, hatta otobüs ÅŸirketlerinin terminali olarak kullanılıyor. Camiiler birer rant alanı haline getirilmiÅŸtir" dedi.  DAHA FAZLA VAPUR İstanbul’un en büyük sorunlarından biri olan trafik sorununun yaz aylarında baÅŸlatılan ve henüz bitirilmeyen çalışmalar ile okulların açılmasına baÄŸlayan Muhcu, kavÅŸak yapımının da trafik için çözüm olamayacağını kaydetti. HaydarpaÅŸa tren taşımacılığını ortadan kaldırmak gibi bir durumun söz konusu olamayacağını belirten Muhcu, vapurların Ä°stanbullunun yaÅŸamına nüfus artışına paralel olarak daha fazla sefere konulması gerektiÄŸini ancak, vapurların kademe kademe seferden kaldırıldığını ifade etti.Â
button