Oluşturulma Tarihi: Mayıs 06, 2004 00:00
Yükseköğretim Kanunu ve Yükseköğretim Personel Kanunu'nda degişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı, TBMM Milli Eğitim Komisyonu'nda bazı değişikliklerle kabul edildi. CHP'li üyelerin toplantıyı terk etmesinin ardından yapılan görüşmelerde AK Parti milletvekillerin verdiği önerge ile katsayılarla ilgili 5. maddede eşit ağırlıklı alanlardan mezun olanların sayısal ve sözel alanları tercih etmeleri durumunda uygulanacak katsayılarda değişikliğe gidildi.YÖK'ün yapısını değiştiren yasa tasarısı, Genel Kurul ve Yürütme Kurulu ayırımını kaldırarak, Yükseköğretim Kurulu'nu daimi statüde çalışan tek kurul haline getiriyor. Tasarı ile YÖK'ün üye sayısı 22'den 16'ya düşürülüyor. Buna göre Yükseköğretim Kurulu, Cumhurbaşkanı'nca doğrudan seçilen 5 üye ile Bakanlar Kurulu'nca seçilen 5, Üniversitelerarası Kurul (ÜAK) tarafından seçilen 5 ve Genelkurmay Başkanlığı'nca seçilen 1 üyenin Cumhurbaşkanı tarafından atanmasıyla oluşacak. Tasarı, Yükseköğretim Kurulu Başkanı'nın Kurul üyeleri tarafından seçilmesi hükmünü de getiriyor. Verilen bir önerge ile 1 ay içinde YÖK'e üye seçemeyen kuruluşların yerine 15 gün içinde Cumhurbaşkanı tarafından atama yapılması hükmü getirildi. YARDIMCI DOÇENT ATAMALARI Yardımcı doçentliğe atamada da yeni ölçütler getiren tasarıda ilgili birimin talebi ve üniversite yönetim kurulunun kararı ile yardımcı doçentliğe atama için kadro ilanı yapılması, bilim jürisinin ilgili yönetim kurulunca oluşturulması, değerlendirmelerde ÜAK ve senatonun belirlediği bilimsel ölçütlerin esas alınması öngörülüyor. Ayrıca, yardımcı doçentlerin birinci derecenin son kademesine kadar yükselebilmesi olanağı da getiriliyor. Doçent kadrosu ilanında ilgili birimin talebi ve üniversite yönetim kurulu kararının aranmasını örgören tasarı, üniversite yönetim kurulunun jüri görüşleri doğrultusunda karar alması ve adayın senato tarfından belirlenen doçentliğe atama ölçütlerini taşıması esasını getiriyor. Tasarıyla profesörlüğe yükselme ve atama da yeniden düzenleniyor. KATSAYI FARKI GİDERİLİYOR Yasa tasarısı, yükseköğretime girişi de yeniden düzenleyerek genel lise, mesleki ve teknik lise mezunları ile anadolu liseleri arasındaki farklı katsayı uygulamalarına son veriyor. Yükseköğretime giriş sınavında; sınavın değerlendirilmesi ve öğrencilerin yükseköğretim kurumlarına yerleştirilmesinde; ortaöğretimdeki program, alan, kol ve bölümlerde katsayılar yeniden düzenleniyor. Sınav sorularının ortaöğretimdeki tüm müfredat gözetilerek hazırlanması, yükseköğretime giriş ile ilgili esas ve usullere ilişkin yönetmeliğin Milli Eğitim Bakanlığı ve YÖK tarafından birlikte çıkarılması da hükme bağlanıyor. Tasarıda öngörülen düzenlemeye göre, yükseköğretim programları sözel, sayısal ve eşit ağırlık olmak üzere 3 puan türünde toplanacak. Herhangi bir genel veya mesleki orta öğretim kurumu mezunu, ÖSS'de ortaöğretimdeki kendi program alan ve bölümünü tercih ederse hesaplanacak ortaöğretim başarı puanı 0.80 katsayısı ile çarpılacak. Ortaöğretimdeki program-alan/kol-bölümü sözel olan öğrenciler eşit ağırlığa dayalı bir yükseköğretim programını tercih ederlerse ortaöğretim başarı puanı 0.60 katsayısıyla, sayısala dayalı bir yükseköğretim programını tercih ederse 0.45 katsayısı ile çarpılacak. AK Parti milletvekillerinin önergesi ile eşit ağırlık öğrencileri, sözel ya da sayısala dayalı bir yüksek öğretim programını tercih ederse orta öğretim başarı puanı 0.60 ile çarpımını öngören hüküm değiştirildi. Buna göre, bölümü eşit ağırlıklı olan öğrenciler sözele dayalı bir yükseköğretim programını tercih ederlerse ortaöğretim başarı puanları 0.45, sayısal alana dayalı programları tercih ederlerse 0.60 katsayı ile çarpılacak. Sayısal öğrenciler eşit ağırlığa dayalı bir yükseköğretim programını tercih ederse, ortaöğretim başarı puanı 0.60, sözele dayalı bir yükseköğretim programını tercih ederse 0.45 ile çarpılacak. Adayların ortaöğretimdeki başarıları ÖSYM tarafından geliştirilecek bir yöntemle ortaöğretim başarı puanı olarak hesaplanacak ve bu puan Öğrenci Seçme Sınavı puanlarına eklenecek. Dil sınavı ve puan türü ile ilgili adayların yerleştirilmesine ilişkin esaslar YÖK tarafından belirlenecek. Belli spor ve sanat dallarında üstün kabiliyetleri olduğu tespit edilen öğrenciler, ilgili dalda eğitim yapmak kaydıyla yönetmelikle belirlenecek esaslara göre yükseköğretim kurumlarına alınabilecek. Sınav sorularının tüm müfredat gözetilerek hazırlanacağına ilişkin hüküm 1 Ocak 2005 tarihinde, diğer düzenlemeler kanunun yayımı tarihinde yürürlüğe girecek. ÖĞRENCİ ÖRGÜTLERİ VE SOSYAL KONSEY Yükseköğretim Kanunu'na 6 madde ekleyen tasarı, öğretim elemanlarının unvanlarının korunması bakımından etik komisyonunun kararını öngörüyor. Masrafların tamamı gerçek ya da tüzel kişiler tarafından karşılanan araştırmalarda öğretim elemanı istihdamı imkanı da getiren tasarı, bilimsel araştırma projelerine üniversite dışından kaynak aktarımı imkanı da sağlıyor. Üniversitelerde öğrenci örgütleri oluşturulmasını da öngören yasa tasarısı, öğrenci örgütü başkanlarının rektörlük seçimlerinde oy kullanması ve üniversite senatolarına üye olmasını olanaklı hale getiriyor. Üniversitelerin akademik değerlendirmesi ve akreditasyonu için Üniversitelerarası Kurul (ÜAK) tarafından Ulusal Akademik Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu oluşturulmasını öngörülüyor. Tasarı, üniversite ile sektörler arasında eğitim-bilim-istihdam, üretim ilişkilerinin geliştirilmesi ve öğretim elemanlarıyla öğrencilerin sorunlarının çözülmesi hususlarında üniversite yönetimine önerilerde bulunmak üzere Sosyal Konsey kurulmasını da hükmediyor. İkili anlaşmalarla kurulan özel statülü devlet üniversitelerinin mütevelli heyet başkan ve üyeleri ile denetleme kurulu üyelerinin, Milli Eğitim Bakanlığı'nın önerisi üzerine müşterek kararname ile atanması da tasarıyla hüküm altına alınıyor. YÖK ÜYELERİ Öngörülen düzenleme uyarınca, Yükseköğretim Genel Kurulu ve Yükseköğretim Yürütme Kurulu Başkan ve üyelerinin görevleri, tasarı yasalaşıp yürürlüğe girdiğinde sona erecek. Ancak bu kişiler, yeni Kurul Başkanı ve üyeleri göreve başlayıncaya kadar görevlerine devam edecek. Görevi bu şekilde sona eren Yürütme Kurulu başkan ve üyeleri, yeni bir kadroya atanıncaya kadar eski kadrolarına ilişkin tüm hakları almaya devam edecek. Başka üniversitelerden görevlendirilen öğretim elemanlarının bölüm ve anabilim dalı başkanlıkları dışında idari görevleri ile dekanlık yapmakta oldukları fakültenin kadrosunda bulunmayan veya o fakültenin bilim dallarından olmayan dekanların görevleri de yasa yürürlüğe girdiğinde sona erecek. Yeni kurulan fakülteler ile kadrosunda 3 ve 3'den az profesör olan fakültelerde ilgili daldan bir profesör dekan olarak atanabilecek. Yasanın yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla doçentlik unvanını almış olanlar ile profesörlüğe başvurmak için doçentlikteki 5 yıllık bekleme süresini üniversitede dolduranların kadroları, boş kadro bulunması ve atama kriterlerini taşıması halinde öncelikle ilan edilecek ve işlemleri ivedilikle yürütülecek.Komisyonda kabul edilen bir önerge ile 2004 ÖSS'de sayısal kollardan mezun olan öğrencilerin eşit ağırlıklı yükseköğretim puanlarını tercih etmeleri durumunda ortaöğretim başarı puanlarının tıpkı kılavuzlarda yer aldığı gibi 0.80 ile çarpılması hüküm altına alındı.Komisyon Başkanı Tayyar Altıkulaç, tasarının hükümleri ile kılavuzda yer alan bilgilerin çelişmemesi ve öğrencilerin mağdur olmaması için bu düzenlemeye ihtiyaç duyulduğunu söyledi. Yasa yürürlüğe girdiğinde yardımcı doçent olarak görev yapmakta olanların ÜAK tarafından belirlenen doçentlik başvurusu için asgari yayın ölçütlerini yerine getirme süresi de 8 yıl olacak. Tasarının, üniversite giriş sınavlarında tüm ortaöğretim müfredatının gözönünde tutulacağına ilişkin hükmü 1 Ocak 2005 tarihinde, diğer hükümler yasanın Resmi Gazete'de yayımı tarihinde yürürlüğe girecek. Tasarıya eklenen bir başka madde ile de “Yükseköğretim Yürütme Kurulu'na yapılacak atıflar bu yasa ile Yükseköğretim Kurulu'na yapılmış sayılır” hükmü eklendi.Tasarının, gelecek hafta TBMM Genel Kurulu'nda ele alınması bekleniyor.
button