Güncelleme Tarihi:
Bu yıl ikincisi düzenlenen 'Türk Pırlantalı Mücevher Tasarım Yarışması'nın finalistleri belli oldu. De Beers tarafından düzenlenen yarışma, '2000'li Yılların Kadını İçin Pırlanta' ve '2000'li Yılların Yorumuyla Geleneksel Türk Pırlantalı Mücevherleri' dallarında yapıldı. Yarın gerçekleştirilecek olan bir defile ile tanıtılacak eserlerin tasarımcıları ve sponsorlarıyla konuştuk.
Bu yıl henüz ikincisi yapılmasına rağmen mücevher tasarım sektörünün canlanmasına neden olan De Beers Pırlanta Tasarım Yarışması'nın amacı, özellikle 2000'li yılların modern kadını için yeni ve değişik tasarımların yaratılmasına katkıda bulunmak. Aynı zamanda mücevher tasarımcılarının, Türk tarihi ve onun 2000'li yıllara yansımasını gösteren eserleri tasarlamaya teşvik edilmesi de hedefleniyor. Firma yetkilileri, pırlantanın binlerce yıldır yeryüzünde varolduğunu ve daha binlerce yıl da varolmaya devam edeceğini söylüyorlar. Onlara göre pırlanta önümüzdeki bin yılın simgesi.
17 ESER ÜRETİLDİ
Birincisi 1997 yılında yapılan yarışmada iki kategoride toplam 20 eser finale kaldı ve 17 eser tasarımcılar ve sponsor firmalar tarafından çizimlerine sadık kalınarak üretildi. Yarışmaya katılan sanatçıların sponsorlarını da bulmaları gerekiyor. Ancak bu sene birçoğu sponsorsuz katıldığı için kurallar esnek tutularak, De Beers tarafından hepsine birer sponsor bulunmaya çalışılmış. Üretilen eserlerden ortaya çıkan koleksiyon ise gözkamaştırıcı. De Beers Pırlanta Bilgi Hizmetleri yetkilileri bu yılki yarışmaya gösterilen ilgiden memnun olduklarını ve önceki yarışmaya göre katılan eserlerin çok daha profesyonel ve uluslararası standartlarda olduğunu belirtiyorlar. Yarışmaya toplam 250 eser katılmıştı.
ELMAS UZMANI
De Beers 1888 yılında kurulmuş, elmas madenciliği ve elmasa değer biçme konusunda uzmanlaşmış bir şirket. Dünyadaki ham elmasın büyük bir kısmının sınıflandırılması, değerlendirilmesi ve satışa sunulması bu firma tarafından gerçekleştiriliyor. Mücevherlik elmasların değer olarak dörtte üçü her yıl firmanın elinden geçerek uzmanlar tarafından 14 bin kategoriye ayrılıyor.
Yarışmanın birinci kategorisinde yeni yüzyılın modern, aktif kadınının yaşam biçimine uygun, günün her saatinde ve özel zamanlarda takabileceği tasarımlar yer alıyor. Bu kategorinin birincisi Kafkas Mücevher tarafından üretilen pırlanta küpe tasarımıyla Sıdıka Rodop. Tasarımcı ilk yarışmaya da katılmış ve ödül almıştı.
Geleneksel Türk mücevher dizaynlarının 2000 yorumlarının yer aldığı ikinci kategorinin yeni bir soluk getirmesi bekleniyor. Bu tasarımlar 25-50 yaş arasındaki kadınları hedefliyor. Londra'da yaşayan Arman Sucuyan kategorinin birincisi. Karizma Mücevher'in ürettiği eser bir hamailin pırlantalı yeni yorumu. Hamailler Anadolu'da sahiplerini kötülüklerden koruyan duaların muhafazası olarak kullanılan takılar. Takının arka kısmındaki kapakçık açılarak içindeki hazneye dua, muska veya uğur objesi konulabiliyor.
HAREKETLİ KADIN İÇİN
'2000'li yılların kadını için pırlanta' kategorisinde birincilik alan tasarım Sıdıka Rodop'a ait. Rodop, aynı zamanda diğer kategoride üçüncü oldu. Tasarımlarına isim vermekten kaçınıyor. Günümüz kadınının hareketli yaşamını simgelemesi için bütün parçaların ayrı ayrı oynadığı, taşların farklı yönlerde kullanıldığı bir küpe tasarlamış.
OSMANLI'NIN İHTİŞAMI
Fatma Sümer Soylu, Osmanlı döneminde ortaya çıkan ve 'Divanhane' çivisi olarak adlandırılıp günümüze kadar gelen özel bir tasarımı yeniden yorumlamış. Eserin sponsoru Mehmet Sümer Kuyumculuk. Üçüncülüğe hak kazanan yüzüğün üzerinde yükselen ayaklar Osmanlı'nın ihtişamını simgeliyor.