Güncelleme Tarihi:
Rapora göre, sektörün en büyük 250 şirketinin toplam cirosu 3,25 trilyon dolara ulaştı.
İlk üç sırayı 344,9 milyar dolar perakende cirosuyla Wal Mart, 97,8 milyar dolarla Carrefour ve 90,8 milyar dolarla The Home Depot’nun aldığı listeye bu yıl Çin ve Rusya’dan toplam 6 şirketin ilk kez girmesi dikkat çekti. Türkiye’den de Migros 2,9 milyar dolar perakende cirosuyla ilk kez listeye girmeyi başardı ve 236'ıncı sırada yer aldı.
Raporu değerlendiren Deloitte Türkiye Danışmanlık Hizmetleri Sorumlu Ortağı ve Tüketim Endüstri Lideri Uğur Süel şunları söyledi:
“Küresel perakende sektörü son derece heyecan verici bir döneme giriyor. Yükselen ekonomilerde ciddi bir konsolidasyon ve modernleşme süreci yaşanıyor. Geleneksel olarak uluslararası zincirlerin ağırlıklı olduğu Çin ve Rusya gibi pazarlardan çıkan perakende şirketleri şimdi dünyanın en büyük 250 şirketinin arasına katılıyorlar. Türkiye’den Migros da bunu başaran şirketlerden biri oldu. Ülkemizden aynı başarıyı gösterecek başka şirketlerin de çıkacağına inanıyoruz.”
3 trilyon doları aşan ciro
Deloitte’un çalışmasının sonuçlarına göre dünyanın en çok satış yapan 250 perakende şirketinin toplam cirosu 3 trilyon 250 milyar dolar seviyesine ulaştı. En büyük ilk 10 şirket 978,5 milyar dolarla, toplam cironun % 30,1’ini gerçekleştirdiler. Bir önceki yıl ilk on şirketin payı % 29,4 olmuştu. Listeye giren 250 şirketten sadece 36’sının satışlarında azalma oldu.
Sıralamada ilk üçte yer alan Wal Mart, Carrefour ve The Home Depot’yu, dördüncü sırada 79,9 milyar dolarlık cirosuyla Tesco, beşinci sırada ise 74,8 milyar dolarla Metro izledi. Bir önceki yıl Metro’nun altında kalan Tesco böylece sıralamayı değiştirmiş oldu.
En büyük 250 listesinde özel ilgi alanlarına hitap eden perakende zincirlerinin sayısında da artış görüldü. Ayakkabı zincirlerinin sayısı 49’a, tüketici elektroniğinde uzmanlaşan zincirlerin sayısı 37’ye, mobilya, oyuncak, mücevher, oto parçaları ve kırtasiye gibi alanlarda faaliyet gösteren zincirlerin sayısı ise 88’e çıktı. Uzmanlar, küresel ekonomik büyüme ile kendine güveni artan ve gıda / barınma sorunlarını çözmüş önemli bir tüketici kesiminin artık daha özel ürünler için para harcamaya başladığını kaydediyorlar.