OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 23, 2002 00:00
İstanbul Metrosu'nda uyumak, sigara içmek, müzik yapmak, duvarlara grafiti çizmek, hayvan sokmak ve daha bir sürü şey yasak ama çekim yapmak serbest. İstanbul'da henüz bir metro kültürü oluşmadı ama metro şimdiden çok popüler bir çekim mekanı haline geldi bile. Artık klipler, moda çekimleri için taa Parisler'e, New Yorklar'a kadar gitmeye gerek yok. İstanbul metrosu ne güne duruyor?KAMU YARARINA ÜCRETSİZÇekimlerde kamuyu ilgilendiren, kamu yararını gözeten bir unsur varsa herhangi bir ücret talep edilmiyor. Buna metro ile ilgili yapılan haberler de dahil. Ayrıca sanat galerisi olarak tahsis ettiğimiz bölümdeki her şey ücretsiz. Metroda yapılan bütün çekimler sıkı bir denetim ve kontrol altında gerçekleşiyor. Bağlayıcı sözleşme metronun Esenler'deki genel müdürlüğünde yapılıyor ve belirlenen ücret hemen muhasebeye yatırılıyor. ÖDEV ÇEKİMLERİ METRODATaksim'deki binada da biz idari şartları hazırlıyoruz: Ekip kalabalık mı, metro çekime uygun durumda mı? Çekimlerde çalışan ekibe kalabalık bir metro personeli hem yardım hem de nezaret ediyor. Özellikle sinema bölümü öğrencilerinin ödevleri de metroda çekiliyor. Öğrencilerin bölüm başkanlarından ödev konularının ve bölümlerinin yazılı olduğu bir dilekçe getirmeleri yeterli. Onlardan herhangi bir ücret talep edilmiyor, başvuran öğrenciler arasında ortaokul öğrencileri bile var. Bize yapılan bütün başvurulara en fazla 1-2 gün içinde yanıt veriyoruz. YOLCULAR RAHATSIZ EDİLMEDENBu izinler verilirken dikkat edilen en önemli husus ulaşımın aksamaması ve yolcuların konforunu bozmaması. Bunun için de genellikle metronun kapalı olduğu saatleri seçiyoruz. Sadece çok küçük ve yolcu konforunu etkilemeyeceğini düşündüğümüz ekiplere istisnai olarak gündüz izni veriyoruz, onun dışındaki çalışmaları geceye kaydırıyoruz. Çekimler için en çok Levent, Gayrettepe ve Taksim istasyonları tercih ediliyor. Her istasyonun kendine özgü bir karakteristiği var, mesela Levent İstasyonu tünel sistemiyle değil aç-kapa tabir edilen istasyonun her iki tarafının da birbirini görebileceği bir sistemle yapılmıştır.KALABALIK EKİP SORUN YARATIYORÇekimlerde yaşanan en büyük sorun ekiplerin izin verilen süreyi aşmaları. Bazen de ekipteki insan sayısının kalabalıklığı sorun yaratıyor, bize bildirdikleri sayının üzerine çıkıyorlar. Metronun bakım planlama birimi rutin olarak her gece hattın bakımını yapıp ertesi güne hazırlamakla yükümlü. Ekipler sorun yarattığı zaman onların çalışmaları aksıyor. KAMERALARIN GÖZÜ
Film ya da klip ekipleri açıkhavada çalışmaya alışmışlar. Burası kapalı bir alan olduğu için bazen şartlara uyum sağlayamıyorlar. Yemeklerini yedikten sonra çöpleri sağa sola atıyorlar, sigara içmeye çalışıyorlar. Halbuki İstanbul Metrosu temizliğiyle biliniyor. Bazen de gürültü ve görüntü kirliliği oluşturuyorlar. Prodüksiyon ekipleri çalışırken metro açısından hiçbir teknik arıza ya da kaza olmadı. Özellikle yolcudan arınmış saatleri seçtiğimiz için yolculardan da herhangi bir şikayet almadık. Eğer küçük bir makineyle birkaç kare hatıra fotoğraf çekmek isterseniz, kendilerine bu konuda yetki ve inisiyatif verilmiş istasyon şefleri size müdahale etmiyor ama maksadınızı aşarsanız metronun her yerini 24 saat izleyen kameralar durumu tespit ediyor.Kimler geldi, kimler geçtiMustafa Sandal'ın şarkı söylediği metro tanıtım klibi açılışı yaptı. Erler Film'in dizi çekimleri, Kanal 7'de yayımlanan Şakacı programı, CNN Türk'te yayımlanan müzik programı Frekans, NTV'de yayımlanmış müzik programı Eksen'in jeneriği, Şans Kapıyı Çalınca yarışma programı, Kanal D'nin çocuk programları, Dadı dizisi, Yılan Hikayesi dizisinin 72. bölümü, TRT, ATV, Ulusal Kanal ve Kanal 8 için çekilen
haber programları metroyu plato olarak kullandı.Max, Tempo ve Time Out İstanbul dergileri için yapılan moda çekimleri.Akbank Caz Festivali'nin tanıtım filmi.Cengiz İmren'in ‘‘Gönül Durmaz’’ adlı şarkısının klibi.Aycell reklam filmi.Filmhouse'ın çektiği belgesel.Mehmet Oflazoğlu, Erzade Ertem, Hale İşler, Murad Monus, Prof.Dr. Orhan Kural, İsmail Şahinbaş ve Pari Dukoviç, Osman Şentürk, Melek Tuğru, Sevinç Öner, Hikmet Barutçugil sergi açtı. Uluslararası Engelliler Sanat Festivali'de metroda gerçekleşti.Türk Halk ve Sanat Müziği konserleri gerçekleşti.Sık sık okul gezileri düzenlenen metroyu ziyaret edenler arasında Olimpiyat Komitesi de var.Plato Film adına Artun Yeres'in yönettiği televizyon filmi Yaralı Kurt.Kerem Akçaba (Alice BBDO Ajans Prodüktörü)Modern ve kentli bireyi burada daha iyi anlattıkDoritos reklamı için farklı ve geniş bir atmosfer arayışı içindeydik. İşten yorgun gelmiş bir insanı otobüs durağında göstermek yerine metroda göstermeyi tercih ettik. Modern kentli bireyi metro içinde daha iyi anlatacağımızı düşündük.
Hava durumu yüzünden bir önceki projemizde bir ay süründüğümüz için bu sefer hava koÅŸulları sorun olmasın istedik. ‘‘Metroman’’ adındaki reklam filmimizi yönetmen Yücel Yolcu bir gecede çekti. Mekan olarak Levent istasyonunu kullandık, orası bizim filmin konseptine çok uygundu. Çekimlerde profesyonel dansçılar kullanıldı, metronun zemininin düzgünlüğü de özellikle bu açıdan iÅŸimizi çok kolaylaÅŸtırdı. Metro çalışanları da çekimler sırasında bize çok yardım etti.Bravo Ä°stanbulLULar'a, tek çizik atmadılarÄ°stanbul'da ulaşımın yüzde 90'ı kara, yüzde 4'ü deniz, yüzde 6'sı da raylı sistemle saÄŸlanıyor. 16 Eylül 2000'de açılan Ä°stanbul Metrosu'nun uzunluÄŸu ve yolcuların metroda kalma süreleri çok kısa. Taksim'den binen bir kiÅŸi maksimum 12 dakikada 4. Levent'e ulaşıyor. Ä°ki tren arasındaki bekleme süresi beÅŸ-altı dakika. Metro ÅŸu ana kadar yaklaşık 25 milyon yolcu taşıdı. Makinistler, mühendisler, idari iÅŸler, güvenlik görevlileri ve temizlik işçileri de dahil olmak üzere toplam 300 kiÅŸi çalışıyor. Metronun en önemli özellikleri temizliÄŸi, kısalığı, modernliÄŸi, saÄŸlamlığı, depreme dayanıklılığı. 9.2 ÅŸiddetindeki depreme dayanacak ÅŸekilde inÅŸa edilmiÅŸ. Bu yıl içinde ÅžiÅŸhane istasyonu açılacak. Ä°stanbul Metrosu yavaÅŸ yavaÅŸ Yenikapı'ya uzanacak. DiÄŸer ucu da 4. Levent'ten Maslak'a ulaÅŸacak. Metro ancak 2023'de tamamlanacak. Metronun bir fikir olarak ortaya çıkışıyla ulaşıma açılması arasında geçen süre 12 yıl. Yolcular metronun ve trenlerin hiçbir yerine bir çizik dahi çizmemiÅŸler. Metro jetonu 300 bin liraya baÅŸladı, iki kere zam gördü ve ÅŸu an 650 bin lira. Metro çalışanları bile metroya jetonla biniyor, sadece gazilere ücretsiz. Metroda ticari çekim yapmak için sözleÅŸme gerekiyor. Bir saatlik çekim için 250 milyon TL+KDV, treni de kullanmak isterseniz ek olarak 250 milyon TL+KDV ödemeniz gerekiyor. Size yardım edecek metro personelinin giderleri de bu ücrete dahil. Raylara inmemek, belirtilen süreyi ve kiÅŸi sayısını aÅŸmamak, sigara içmemek, mekanı temiz bırakmak, görevlilerin iÅŸini aksatmamak gibi standart kurallara uyacağınızı da baÅŸtan taahhüt ediyorsunuz. Zaten çekim ücretinin yanısıra ücretin iki katı tutan bir geçici teminat bedeli de yatırmak ÅŸart. EÄŸer kurallara uymazsanız ve metroya zarar verirseniz bir tür depozit sayılan geçici teminat ücretinizi geri alamıyorsunuz.Â
button