OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 26, 2001 00:00
Ä°stanbul Metrosu'nun Unkapanı-Yenikapı hattı yapımı çalışmaları sırasında Aksaray'daki bölümde meydana gelen çökmeyle ilgili Ä°stanbul Teknik Ãœniversitesi (Ä°TÃœ) Ä°nÅŸaat Fakültesi öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ''ara rapor'', BüyükÅŸehir Belediyesi'ne verildi. BüyükÅŸehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Dursun Ali Çodur metro inÅŸaatına aç-kapa yöntemiyle devam edileceÄŸini söyledi. BüyükÅŸehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Dursun Ali Çodur, söz konusu raporda çökmeye iliÅŸkin ön bilgiler ile ÅŸu andaki durum ve alınacak tedbirlerin yer aldığını söyledi. Uzmanların çökme hakkında üzerinde ağırlıklı olarak durdukları konunun eski kapanmış su kuyuları olduÄŸunu ifade eden Çodur, şöyle konuÅŸtu: ''Zeminde yaklaşık 10-12 metre derinliÄŸinde, 1-10 metre çapında sukuyuları var. Onun üstünde de 4-6 metre kalınlığında kil tabakası var.Bütün taşıyıcı sistem bu kil tabakasına baÄŸlı. Su kuyuları bu kil tabakasını yırtmış durumda. Muhtemelen bu kuyulardan birisinin alt ucu, üstteki kum yığınını taşımadı ve üstü boÅŸalttı. O boÅŸalmadan bir müddet sonra binalarla beraber zemin çökerek tüneli de yıktı. Bu yönde kesin kanaat var. Ama birkaç gün sonra hocalar bunun bilimsel raporunu net bir ÅŸekilde verecekler. Åžu anda ulaÅŸtığımız bulgularda en kuvvetli ihtimal bu.'' Çodur, metro çalışmaları baÅŸlamadan önce bölgede çok geniÅŸ ve detaylı zemin etüdü yaptıklarını, ancak binaların altındaki kuyuları ÅŸu andaki teknolojiyle tespit etme ÅŸansları bulunmadığını bildirdi. Metro çalışmalarının durduÄŸunu da anlatan Çodur, cesetlere ulaşıp enkazı kaldırdıktan sonra çalışmalara devam edileceÄŸini kaydetti.     Çodur, çökme nedeniyle zemin örselendiÄŸi için bundan sonraki çalışmalarını tünel açarak deÄŸil ''aç-kapa'' yöntemiyle yapacaklarını vurguladı. Bu kapsamda üstteki binaları kalaÅŸtırıp yıkacaklarını açıklayan Çodur, şöyle devam etti: ''Emniyetle çalışmak için tünel civarındaki bütün alanı kamulaÅŸtıracağız. Bu bir koridorda en az 40 metrelik bir bandı kapsar.DiÄŸer koridor için de aynı çalışma yapılırsa, o zaman 80 metre geniÅŸliÄŸinde bir bandı kamulaÅŸtıracağız. Zaten Yenikapı Ä°stasyonu'nu yapmak için, o alanın tamamını kamulaÅŸtıracağız. KamulaÅŸtırma bedelleri trilyoca lirayı bulacak, ama net olarak henüz belli deÄŸil.''    ÖNGÖRÃœLERÄ°N DIÅžINDA ZEMÄ°N HAREKETÄ° OLDUGenel Sekreter Yardımcısı Çodur, çökmenin metronun yapım süresini uzatacak bir olay olmadığını, Haliç'teki köprü meselesinin çözülmesi halinde zamanında yetiÅŸtirileceÄŸini söyledi.Olası bir depremde böyle bir çökmenin söz konusu olmayacağını da dile getiren Çodur, kamulaÅŸtırmalar yapılıp binalar yıkıldıktan sonra bu sorunun ortadan kalkacağını belirtti.   Çodur, bu bölgede zeminin kötü olduÄŸunu önceden bildiklerini ve projeyi de ona göre yaptıklarını ifade ederek, ''Projemiz yanlış deÄŸil. Hocalar da incelediler ve 'yanlış, hatalı proje' demediler. Burada beklenmeyen bir ÅŸey oldu. Bütün tespitlerin ve öngörülerin dışında bir zemin hareketi oldu. O zemin hareketinin kesin sebebini tespit etmeye çalışıyoruz'' diye konuÅŸtu. Unkapanı-Yenikapı metro hattının Aksaray'daki son tünelinde, 19 Eylül ÇarÅŸamba günü sabaha karşı meydana gelen çökme sonucunda 3 kiÅŸi ölmüş, 42 kiÅŸi de yaralı olarak kurtarılmış, toplam 8 bina ise yıkılmıştı. Halen enkaz altında olduÄŸu belirtilen 2 kiÅŸinin cesedine ise ulaşılmaya çalışılıyor. CESETLER HALA ÇIKARILAMADIÄ°stanbul BüyükÅŸehir Beliye BaÅŸkanı Ali Müfit Gürtuna, Aksaray'da metro inÅŸaatının çökmesi sonrasında enkaz altında kaldığı sanılan 2 cesedin çıkarılmasına yönelik kazı çalışmalarında normal zemine inildiÄŸini ancak herhangi bir cesede ulaşılamadığını bildirdi. Gürtuna, olaya iliÅŸkin ihtimalleri deÄŸerlendirirken, ''Buradan ortaya ÅŸu çıkıyor. Ya orada deÄŸillerdi. Veya oradaydılar sarsıntı dolayısıyla kaçıp kurtuldular. Bundan sonraki çalışma, tünel kısmındaki hafriyatın temizlenmesi olacak'' dedi. Ä°lk anda cesetlere ulaşılamamış olmasıyla deprem arasında baÄŸlantıkurularak ''kurtarma çalışmaları gecikti'' diye yayınlar yapıldığına iÅŸaret eden Gürtuna, ÅŸunları söyledi: ''Burası klasik bir deprem çökmesi deÄŸil. Burada bir vakum gibi, çukur ÅŸeklinde göçük oldu. Bunun sonucunda yaklaşık 30 metreye kadar bir çöküş söz konusu. Dolayısıyla birden inme imkanı olmadı. Ayrıca buçukurun etrafında olan binalar çukura doÄŸru meyillendi ve bir yıkılma durumuyla karşı karşıya kalındı. O aÅŸamada tünelin altına ve yıkığın üstünde çalışan 200 kiÅŸinin hayati tehlikesi bulunduÄŸu için öncelikleçevre binalar yıkıldı. Bu binaların temizlenmesinden sonra makinalar ve ekiplerimiz enkaza girebildi. Åžu ana kadar normal zemine inilmiÅŸtir. Bu çerçevede herhangi bir cesede rastlanmamıştır.'' GÃœRTUNA: OLAYIN SESEBÄ° BÄ°NANIN ALTINDAKÄ° KUYU   Ali Müfit Gürtuna, bugüne kadar yapılan çalışmalarda çökmenin en önemli sebebinin binanın altındaki kuyu olduÄŸunun belirlendiÄŸini ifadeederek, ''Bu kuyu kil tabakasında bir yarık meydana getirmiÅŸ ve binanın içerisindeki ağır yük nedeniyle de çökme olmuÅŸtur'' dedi. BüyükÅŸehir ve ilçe belediye yetkililerinin çevredeki binaların etüdünü yaptığını belirten Gürtuna, bu çalışma sonucunda diÄŸer binaların yıkılıp yıkılmayacağına karar verileceÄŸini söyledi. Gürtuna, üniversitelerle bir anlaÅŸma yapmak üzere olduklarını ve bu anlaÅŸmayla bundan sonra zemin etüdünün yanı sıra, kazı çalışmalarının zemin üzerine etkisinin de araÅŸtırılacağını söyledi.    ZEMÄ°N DEFORMASYONU YOKTU   Bir gazetecinin, ''Fatih Cumhuriyet Savcılığı'nın bu olayla ilgili olarak BüyükÅŸehir Belediyesi için deÄŸil sadece müteahhit firma aleyhine soruÅŸturma açmasını'' sorması üzerine Gürtuna, ''Zeminde herhangi bir deformasyon olmadığına iliÅŸkin 12 saat öncesinin raporları var. Bize yapılmış bir müracaat da yok. Bu olmadığı için burada belediyemizin herhangi bir kusuru yok'' dedi.   Â
button