Metro inÅŸaatı aç-kapa yöntemiyle devam edecek

Güncelleme Tarihi:

Metro inşaatı aç-kapa yöntemiyle devam edecek
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 26, 2001 14:49

İstanbul Metrosu'nun Unkapanı-Yenikapı hattı yapımı çalışmaları sırasında Aksaray'daki bölümde meydana gelen çökmeyle ilgili İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) İnşaat Fakültesi öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ''ara rapor'', Büyükşehir Belediyesi'ne verildi. Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Dursun Ali Çodur metro inşaatına aç-kapa yöntemiyle devam edileceğini söyledi.

Haberin Devamı

Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Dursun Ali Çodur, söz konusu raporda çökmeye ilişkin ön bilgiler ile şu andaki durum ve alınacak tedbirlerin yer aldığını söyledi.

Uzmanların çökme hakkında üzerinde ağırlıklı olarak durdukları konunun eski kapanmış su kuyuları olduğunu ifade eden Çodur, şöyle konuştu:

''Zeminde yaklaşık 10-12 metre derinliğinde, 1-10 metre çapında sukuyuları var. Onun üstünde de 4-6 metre kalınlığında kil tabakası var.Bütün taşıyıcı sistem bu kil tabakasına bağlı. Su kuyuları bu kil tabakasını yırtmış durumda. Muhtemelen bu kuyulardan birisinin alt ucu, üstteki kum yığınını taşımadı ve üstü boşalttı. O boşalmadan bir müddet sonra binalarla beraber zemin çökerek tüneli de yıktı. Bu yönde kesin kanaat var. Ama birkaç gün sonra hocalar bunun bilimsel raporunu net bir şekilde verecekler. Şu anda ulaştığımız bulgularda en kuvvetli ihtimal bu.''

Haberin Devamı

Çodur, metro çalışmaları başlamadan önce bölgede çok geniş ve detaylı zemin etüdü yaptıklarını, ancak binaların altındaki kuyuları şu andaki teknolojiyle tespit etme şansları bulunmadığını bildirdi.  Metro çalışmalarının durduğunu da anlatan Çodur, cesetlere ulaşıp enkazı kaldırdıktan sonra çalışmalara devam edileceğini kaydetti.  
  Â
Çodur, çökme nedeniyle zemin örselendiği için bundan sonraki çalışmalarını tünel açarak değil ''aç-kapa'' yöntemiyle yapacaklarını vurguladı.

Bu kapsamda üstteki binaları kalaştırıp yıkacaklarını açıklayan Çodur, şöyle devam etti:

''Emniyetle çalışmak için tünel civarındaki bütün alanı kamulaÅŸtıracağız. Bu bir koridorda en az 40 metrelik bir bandı kapsar.DiÄŸer koridor için de aynı çalışma yapılırsa, o zaman 80 metre geniÅŸliÄŸinde bir bandı kamulaÅŸtıracağız. Zaten Yenikapı Ä°stasyonu'nu yapmak için, o alanın tamamını kamulaÅŸtıracağız. KamulaÅŸtırma bedelleri trilyoca lirayı bulacak, ama net olarak henüz belli deÄŸil.''Â
  Â
ÖNGÖRÜLERİN DIŞINDA ZEMİN HAREKETİ OLDU

Genel Sekreter Yardımcısı Çodur, çökmenin metronun yapım süresini uzatacak bir olay olmadığını, Haliç'teki köprü meselesinin çözülmesi halinde zamanında yetiştirileceğini söyledi.

Olası bir depremde böyle bir çökmenin söz konusu olmayacağını da dile getiren Çodur, kamulaştırmalar yapılıp binalar yıkıldıktan sonra bu sorunun ortadan kalkacağını belirtti.    Çodur, bu bölgede zeminin kötü olduğunu önceden bildiklerini ve projeyi de ona göre yaptıklarını ifade ederek, ''Projemiz yanlış değil. Hocalar da incelediler ve 'yanlış, hatalı proje' demediler. Burada beklenmeyen bir şey oldu. Bütün tespitlerin ve öngörülerin dışında bir zemin hareketi oldu. O zemin hareketinin kesin sebebini tespit etmeye çalışıyoruz'' diye konuştu. 

Unkapanı-Yenikapı metro hattının Aksaray'daki son tünelinde, 19 Eylül ÇarÅŸamba günü sabaha karşı meydana gelen çökme sonucunda 3 kiÅŸi ölmüş, 42 kiÅŸi de yaralı olarak kurtarılmış, toplam 8 bina ise yıkılmıştı. Halen enkaz altında olduÄŸu belirtilen 2 kiÅŸinin cesedine ise ulaşılmaya çalışılıyor.Â

CESETLER HALA ÇIKARILAMADI

İstanbul Büyükşehir Beliye Başkanı Ali Müfit Gürtuna, Aksaray'da metro inşaatının çökmesi sonrasında enkaz altında kaldığı sanılan 2 cesedin çıkarılmasına yönelik kazı çalışmalarında normal zemine inildiğini ancak herhangi bir cesede ulaşılamadığını bildirdi.

Haberin Devamı

Gürtuna, olaya ilişkin ihtimalleri değerlendirirken, ''Buradan ortaya şu çıkıyor. Ya orada değillerdi. Veya oradaydılar sarsıntı dolayısıyla kaçıp kurtuldular. Bundan sonraki çalışma, tünel kısmındaki hafriyatın temizlenmesi olacak'' dedi.

İlk anda cesetlere ulaşılamamış olmasıyla deprem arasında bağlantıkurularak ''kurtarma çalışmaları gecikti'' diye yayınlar yapıldığına işaret eden Gürtuna, şunları söyledi:

''Burası klasik bir deprem çökmesi değil. Burada bir vakum gibi, çukur şeklinde göçük oldu. Bunun sonucunda yaklaşık 30 metreye kadar bir çöküş söz konusu. Dolayısıyla birden inme imkanı olmadı. Ayrıca buçukurun etrafında olan binalar çukura doğru meyillendi ve bir yıkılma durumuyla karşı karşıya kalındı. O aşamada tünelin altına ve yıkığın üstünde çalışan 200 kişinin hayati tehlikesi bulunduğu için  öncelikleçevre binalar yıkıldı. Bu binaların temizlenmesinden sonra makinalar ve ekiplerimiz enkaza girebildi. Şu ana kadar normal zemine inilmiştir. Bu çerçevede herhangi bir cesede rastlanmamıştır.'' 

GÃœRTUNA: OLAYIN SESEBÄ° BÄ°NANIN ALTINDAKÄ° KUYU
  Â
Ali Müfit Gürtuna, bugüne kadar yapılan çalışmalarda çökmenin en önemli sebebinin binanın altındaki kuyu olduğunun belirlendiğini ifadeederek, ''Bu kuyu kil tabakasında bir yarık meydana getirmiş ve binanın içerisindeki ağır yük nedeniyle de çökme olmuştur'' dedi.

Haberin Devamı

Büyükşehir ve ilçe belediye yetkililerinin çevredeki binaların etüdünü yaptığını belirten Gürtuna, bu çalışma sonucunda diğer binaların yıkılıp yıkılmayacağına karar verileceğini söyledi.

Gürtuna, üniversitelerle bir anlaşma yapmak üzere olduklarını ve bu anlaşmayla bundan sonra zemin etüdünün yanı sıra, kazı çalışmalarının zemin üzerine etkisinin de araştırılacağını söyledi.
  Â
ZEMÄ°N DEFORMASYONU YOKTU
  Â
Bir gazetecinin, ''Fatih Cumhuriyet Savcılığı'nın bu olayla ilgili olarak Büyükşehir Belediyesi için değil sadece müteahhit firma aleyhine soruşturma açmasını'' sorması üzerine Gürtuna, ''Zeminde herhangi bir deformasyon olmadığına ilişkin 12 saat öncesinin raporları var. Bize yapılmış bir müracaat da yok. Bu olmadığı için burada belediyemizin herhangi bir kusuru yok'' dedi.

 

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!