Selçuk YAŞAR - Gizem ÇAĞLAR / İSTANBUL
Oluşturulma Tarihi: Şubat 03, 2009 00:00
Hürriyet muhabirleri, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın açılışında vatman koltuğuna geçip 21 dakikada katettiği Şişhane-Atatürk Sanayi metro hattını, ’sıradan vatandaş’ olarak ancak 48 dakikada geçebildi. Şişhane’den 4. Levent’e kadar aktarmalarla da olsa sorunsuz giden arkadaşlarımız, buradan Atatürk Sanayi’ye tam 22 dakikada bir sefer olduğu için, 1 dakika ile kaçırdıkları metroyu 21 dakika beklemek zorunda kaldı. Onlar Atatürk Sanayi’deki son durağa vardıklarında, araçları 15 dakikadır bekliyordu...
BAŞBAKAN Tayyip Erdoğan, 30 Ocak Cuma günü metro açılışının ardından vatman kabinine geçerek, Şişhane’den
Atatürk Sanayi Sitesi’ne 21 dakikada gitti. Oysa, İstanbullular’ın aynı güzergáhta seyahatlari ortalama 40 dakika sürüyor. Hürriyet muhabirleri, önceki gün Başbakan’ın aktarmasız seyahat ettiği metroya İstanbullularla bindi. Bu kez seyahat süresi 48 dakikaydı. Üstelik Şişhane’den aynı anda hareket eden otomobil, pazar günü trafiğinin de rahatlığıyla, son noktaya metrodan 15 dakika önce vardı.
Daha ilk durakta hayal kırıklığıBiz de Şişhane’den 21 dakikada Maslak’a gitmek istedik. Şişhane Metro İstasyonu’nda parçalar halinde Güney Kore’den alınan ve Adapazarı’nda birleştirilen yeni vagonları ilk görüşte çok beğendik. Bu vagonlarda hiç aktarma yapmadan Maslak’a gitme hayalimiz, yolculuğumuzun Şişhane’den sonraki ilk durağı Taksim’de, ’Taksim bu yöndeki son istasyondur’ anonsuyla suya düştü. Güney Kore’den gelen yeni vagonumuzu arkamızda bırakıp aynı peronun devamında, eski vagonları beklemeye koyulduk. Üç dakika sonra bindiğimiz vagonla, 4. Levent’e gittik.
1 saniyeyle kaçır 22 dakika bekleTaksim’de olduğu gibi 4. Levent’te de, ’Bu yündeki son istasyondur’ anonsuyla aktarma yapmak için indik. Hemen okları takip ederek peronun ilerisindeki Maslak yönüne gitmek isteyen yolcuların beklediği alana geçtik. O ana kadar aktarmalar dışında seyahat süresiyle ilgili çok önemli bir problem yoktu. Fakat 4. Levent’te bekledikçe metronun gelmeyeceğini düşünüp güvenlik görevlilerine nedenini sorduk. 22 dakikada bir sefer yapıldığını öğrendik. Bu sırada bazı yolcular, bir türlü gelmeyen metroyu, geçilmemesi gereken sarı çizgiyi geçip birinin yolunu gözler gibi tünelin sonuna bakarak beklemeye başlamıştı. Bu duygusal bekleyiş, güvenlik görevlisinin, "Beyefendi çizgiyi geçmeyin" sözüyle sona erdi. Bir öncekini kıl payı kaçırdığımız için 22 dakika beklediğimiz vagon da yenilerdendi. Oto Sanayi’de indiğimizde hemen saatlerimize baktık. Bu yolu ancak 48 dakika 30 saniyede tamamlayabilmiştik. Şişhane’de bıraktığımız görev aracımızın sürücüsü, 15 dakikadır bizi bekliyordu.
Londra’nın 27’de biriBAŞBAKAN Tayyip Erdoğan’ın İstanbul metrosuyla yarıştığını söylediği Londra ve Paris metrosu, nehirler gibi coğrafi şartların zorladığı yerler dışında yer altından gidiyor. Her iki metro da katlı inşa edilmiş. Londra metrosu 408, Paris metrosu ise 214 kilometre uzunluğunda. İstanbul’da ise yeraltından giden Şişhane-Maslak metrosu 14.5 kilometre ve tek katlı. İstanbul’da hafif metro, modern tramvay, tramvay ve füniküler sistemi ekleyip, banliyö treni hariç tüm raylı sistemi topladığınızda ise uzunluk ancak 73.3 metreyi buluyor. İstanbul’daki raylı hatların uzunluğu şöyle:
Metro Şişhane-Maslak
arası 14.5 kilometre.
Hafif Metro Aksaray-Atatürk Havalimanı arası 19.6 kilometre.
Modern Tramvay Güngören-Bağcılar 5.2 kilometre.
Tramvay Güngören-Bağcılar, Zeytinburnu-Kabataş, Kadıköy-Moda, Edirnekapı-Sultançiftliği toplam 33.4 kilometre
Füniküler Taksim-Kabataş 0.6 kilometre.
Şişhane-Yenikapı 2010’da ’belki’BAŞBAKAN Tayyip Erdoğan’ın, dünyanın en büyük metrosu Londra ve Paris’le yarıştığını söylediği İstanbul metrosunda, dönüş parkurları tamamlanmadığı için Taksim ve 4. Levent’te aktarma yapmak gerekiyor. Levent’ten Atatürk Oto Sanayi’ye gitmek için bekleme süresi 22 dakikaya kadar çıkabiliyor. Başbakan gibi metroyla Şişhane’den Atatürk Oto Sanayi Sitesi’ne gitmek en yakın 2010’da mümkün olacak. Atatürk Oto Sanayi Sitesi’ndeki dönüş parkurunun iki ay içinde tamamlanması bekleniyor. Böylece Levent’ten aktarma gerekmeyecek. Ancak metro Yenikapı’ya kadar uzayacağı için, Şişhane’ye dönüş parkuru yapılmıyor. Şişhane-Yenikapı güzergáhı henüz ihale bile edilmedi. Bu güzergáhın hizmete girmesi ve Taksim aktarmasının sona ermesi en iyi ihtimalle 2010’u bulacak.