Güncelleme Tarihi:
Mesleki ve teknik liseler, imam hatip liseleriyle aynı kapsamda tutuluyor. İmam hatip mezunlarına farklı uygulamalar yapılmak istenmesi yüzünden, mesleki ve teknik liseler de çöktü. Ankara’da sessiz sedasız bir kurultay gerçekleştirildi. Orada, sorunlar ortaya konulurken, “imam hatip liseleri kapsam dışına çıkarılmalı” önerisi kurultay bildirisine de yansıdı.
Cumhuriyetimizin ilk yıllarında Atatürk’ün emriyle kurulan, Türk eğitim sistemine yön veren Talim ve Terbiye Kurulu’nun, önceki gün kuruluşunun 81. yıldönümü kutlandı. Bu denli önemli bir kuruluşun kutlamasının tabii ki görkemli olması arzu edilir. 80’inci yılında olduğu gibi, 81. yılı kutlamasına ne Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik, ne Müsteşar Necat Birinci, ne müsteşar yardımcıları ne de genel müdürler katıldı.
Talim ve Terbiye Kurulu üyeleri, kurulda görevli öğretmen ve diğer personel saat 11.00’de toplandı. Kurul Başkanı Prof.Dr. İrfan Erdoğan ve arkadaşları, bu anlamlı günde orada yalnız bırakıldı. Oysa, kuruluş yıldönümü daha farklı, anlamlı etkinliklerle kutlanabilirdi. Ancak, anlaşılıyor ki çekişmeler buraya da yansımış…
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’na İrfan Erdoğan’ın getirilişinden memnun olmayanlar var. Hatta, bir an önce görevden alınması için açıktan çaba gösterenler de var. Ama Erdoğan’ın da ayak oyunlarına tepkisini ortaya koyarken, “birileri istediği için değil, ben istersem giderim” dediğini öğreniyorum. Bazıları kendilerini “bakana yakın kişi” gibi gösterip, orada taraftar toplamaya çalıştığı da anlaşılıyor.
Talim ve Terbiye Kurulu, 81. yılına girerken, bazı değişiklikler de yapıldı. Muammer Yıldız, Kurul Başkan Yardımcılığı görevinden alındı ve bu göreve Zübeyir Yılmaz getirildi. Bu değişiklik için “olumlu bir karar” diyenlerin sayısı az değil.
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM ÇIKMAZI
Son yıllarda en çok tartışılan okulların başında meslek liseleri geliyor. Bu durum, daha çok imam hatip lisesi mezunlarını, öğrenim gördüğü alanların dışındaki fakültelere taşıma girişimlerinden, onlara daha ayrıcalıklı davranılmasıyla ilgili gerçekleştirilmek istenen yasal ve idari düzenleme girişimlerinden kaynaklanıyor.
Yedi yıl öncesine kadar her bölümüne seçme sınavıyla öğrenci alınan meslek liselerine, bugün sınavsız öğrenci alınmasına yani başvuran herkesin kabul edilmesine rağmen kontenjanları doldurulamıyor. Bu okullarda, teknolojiye ayak uydurulamıyor, sanayinin istediği eleman da yetiştirilemiyor.
Meslek Liselerini, Teknik Liseleri ve Anadolu Teknik Liselerini Bitirenler ve Mensupları Derneği, bu liselerimizin içine düşürüldüğü durumu gözler önüne sermek, çözüm bulmak için Ankara’da bir kurultay düzenledi. Kurultay gündeminin ağırlığını "modüler meslek öğretimi" ve "ÖSS’ye girişte farklı katsayı uygulaması” oluşturdu.
Liselerin dört yıla çıkarılmasıyla meslek liselerinin 9. sınıfları “ortak sınıf” oldu, yönlendirme dersi konuldu. Bu derste meslekler öğrencilere tanıtılıyor, sınıf geçince herkes istediği okula gidiyor. Meslek liselerinin 10. Sınıfında yani lise 2. sınıfta, meslek öğrenimi başlıyor.
Mesleki eğitimde “parçalanmış öğretim”de denilen “modüler meslek öğretimi”nde ana mesleklerin adları kaldırılmış, temel mesleklerin öğrenim basamakları birer modül kabul edilmiş. Öğrenci ana mesleğin basamaklarından istediği birini veya birkaçını öğrenmesi planlanmış. Örneğin, makine teknolojileri bölümüne giren bir öğrenci, imalat işlemleri bölümünü seçmiş olsun. Bu bölümün, el tesviyeciliği, matkapla delme işlemleri, vargel ve planyacılık, tornacılık, frezecilik, taşlamacılık olmak üzere tam 6 basamağı var. Öğrenci bu basamaklardan birini veya daha fazlasını alabilecek, bu alanda yıllık ders dağıtım tablosunda hiç bir teknik teorik ders olmadığı için bu dersleri de okumayacak.
Dernek yetkilileri bu duruma karşı çıkıyor. Çünkü, sınıflarda fen ve yeteri kadar matematik dersi de işlenmiyor. Bu durumu yetkililere anlattıklarında onlardan, "Efendim öğretmen atölye saatleri içinde, çocukları başlarına toplayacak, bu konuları ayak üstü anlatacak" karşılığını alıyorlar.
Oysa, şimdiye kadar, meslek ve teknik liselerde, her mesleğin bütün temel basamakları teorileriyle, fen ve matematik destekli olarak tam lise seviyesinde öğretiliyordu. Öğrencinin muhakeme ve irdeleme, doğru karar verme ve sorun çözme yetenekleri gelişiyordu. Modüler meslek öğretimi ile bu gelişmeler tamamen durmuş olduğunu öğrencilerden, öğretmenlerden, yöneticilerden de duyuyoruz.
Katsayı konusu, açıkçası imam hatip liselerine getirilmek istenen ayrıcalıklar yüzünden bir türlü çözümlenemiyor. Bunun sıkıntısı da tüm meslek liselerine yansıyor. Katsayı konusunda karşılaşılan sorunlar, mesleki ve teknik liselere vasıflı öğrenci akışını tamamen durdurmuş, bu liselerin misyonunu bitme noktasına getirmiş, itibarını yitirmelerine sebep olmuş.
“İMAM HATİPLER ÇIKARILSIN”
Mesleki ve teknik liselerin durumunun, kurultay bildirisine nasıl yansıdığını dernek başkanı Naci Şahin’den dinliyorum:
1- Meslek ve teknik liselerden modüler (parçalanmış) meslek öğretiminin bir an önce
kaldırılması, bu liselerin en azından eski itibarına kavuşturulması şarttır. Çünkü, meslek ve teknik liseler,
mesleklerin lise seviyesinde teorileriyle, matematik ve fen destekli olarak öğretildiği teknik öğretim
liseleridir. Meslek liselerinin güçlendirilmesi fen, matematik ve teorik teknik ders saatlerinin artırılması ile
mümkün olabilir. Buna bağlı olarak, haftalık ders saatlerinin artırılması gerekir. Bizce meslek liselerinde
haftalık ders saati en az 40 saate çıkarılmalı, fen, matematik ve yabancı dil dersleri her sınıfta olmalı,
teorik teknik derslerin çeşidi ve içeriği güçlendirilmelidir.
2- İmam hatip liseleri, meslek liseleri bünyesinden çıkarılmalı. Çünkü imam hatip
liseleri bizce bir meslek lisesi türü değildir.
3- Meslek ve teknik lise mezunlarının kendi alanlarındaki yüksek öğretim kurumlarına
katsayı engeli olmadan, hatta ek puanla yüksek öğretim kurumlarına girebilmeli. Meslek lisesi mezunları ÖSS
ile değil, ayrı bir giriş sınavı ile yüksek öğrenime alınmalı.
4- Meslek ve teknik lise mezunlarının yüksek öğretime girişlerinde, eskiden olduğu
gibi, içinde alan sorularının da olacağı iki aşamalı (biri eleme, diğeri giriş) sınav sistemi getirilmeli. Çünkü,
ÖSS sınav soruları genel lise programlarına göre hazırlanıyor. Bu sınavlarda meslek ve teknik lise çıkışlı
öğrencilerin görmedikleri konulardan en azından 10 tane soru çıkıyor. Hem katsayı engeli hem de sınav
haksızlığı, bu okullardan mezun olanlara ve onlarınailelerine yapılan büyük haksızlıktır.
5- Meslek ve teknik liselere eskiden olduğu gibi, yine sınavla öğrenci alınmalı, bu
okullara vasıflı öğrencilerin çekilmesi sağlanmalı. Bu sorunun çözümü de mezunların önündeki engellerin
kaldırılmasından geçecektir.
6- Meslek yüksek okullarına sınavsız öğrenci alınması durdurulmalı, bu okulların kalitesi yükseltilmeli.
Mesleki ve teknik eğitimin sorunları biliniyor. Bildiriye de yansıdığı gibi, imam hatip liselerinin statüsü değiştirilmeli ve mesleki eğitim kapsamından çıkarılmalı. Aksi halde, imam hatip liseleri yüzünden meslek okulları tamamen yok olacak gibi gözüküyor.