A.A
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 24, 2006 10:29
Mesleki ve teknik liselerde sertifikaya dayalı sisteme geçiliyor. Bu sistemle mesleki ve teknik liselerde “tasdikname” uygulaması son bulacak.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), mesleki ve teknik liselerdeki bölümleri yeniden düzenleyerek 42 alan ve bu alanlara bağlı dallar belirledi.
Geçen eğitim öğretim yılında mesleki ve teknik liselerin 9. sınıflarını bitirip, gelecek eğitim-öğretim yılında 10. sınıfı okuyacak öğrenciler yeni belirlenen alanlara göre öğrenim görecekler.
MEB, söz konusu liselerdeki bölümleri yeniden düzenleyerek, 42 alan ve bu alana bağlı 194 dal belirledi. Bu çerçevede bazı bölümler kapatılırken bazıları alanlara, bazıları da dallara dönüştü. Ders saatlerinde değişiklik yapılmazken, içerikleri yenilendi.
Buna göre, 9. sınıflarda diğer liselerle birlikte ortak dersleri alacak mesleki ve teknik lise öğrencileri bu sınıfta hangi alanı seçeceğine karar verecek. Öğrenciler 10. sınıfta “alan” eğitimi görmeye başlayacaklar ve eğitim-öğretim yılı sonunda hangi dalı seçeceklerini de kararlaştıracaklar. Alan eğitimi 11. sınıfta da devam edecek ancak öğrenciler yönelecekleri dalla ilgili yeterlilikler konusunda da eğitim alacaklar.
Alan eğitiminde öğrencilere o alanla ilgili temel bilgi ve yeterlilikler, ortak bilgi ve beceriler kazandırılması amaçlanıyor.
Öğrenciler 12 sınıfta (son sınıf) sadece seçtikleri dalla ilgili uygulamalı eğitim alacak. Böylece öğrencilerin okulu bitirdiklerinde bir dalda uzmanlaşmış olmaları amaçlanıyor.
SERTİFİKA UYGULAMASINA GEÇİLİYOR
Mesleki ve teknik liseleri başarıyla tamamlayan öğrencilere diploma verilecek. Ancak herhangi bir nedenle liseyi tamamlayamayan öğrencilere “tasdikname” verilmesi uygulaması kalkacak.
Öğrenci, herhangi bir nedenle 10 veya 11. sınıfta okuldan ayrılmak zorunda kalırsa, Mesleki Yeterlilik Kurumunun düzenleyeceği sınava katılabilecek. Bu sınavda öğrencinin hangi seviyede olduğu belirlenecek ve öğrenciye buna göre sertifika verilecek.
Yetkililer, 10. sınıfın “çıraklık” 11. sınıfın “kalfalık”, 12. sınıfın ise “ustalık” aşamasına denk geldiğini anlattılar.
Buna göre, 10. sınıfı bitirerek okuldan ayrılmış bir öğrenci sınavda da başarılı olduğu takdirde “çıraklık” seviyesinde sertifika alabilecek.
ALANLAR
MEB'in, mesleki ve teknik liselerde yeni belirlediği alanlar şöyle:
“Ahşap Teknolojisi, Ayakkabı ve Saraciye Teknolojisi, Bahçecilik, Bilişim Teknolojileri, Biomedikal Teknolojileri, Büro Yönetimi ve Sekreterlik, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, Deniz Araçları Yapımı, Denizcilik, Eğlence Hizmetleri, El Sanatları Teknolojisi, Elektrik-Elektronik Teknolojisi, Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri, Gazetecilik, Gıda Teknolojisi, Giyim-Üretim Teknolojisi, Grafik ve Fotoğraf, Güzellik ve Saç Bakım Hizmetleri, Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri, Hasta ve Yaşlı Hizmetleri, İnşaat Teknolojisi, Kimya Teknolojisi, Konaklama ve Seyahat Hizmetleri, Kuyumculuk Teknolojisi, Makina Teknolojisi, Matbaa, Metal Teknolojisi, Metalürji, Motorlu Taşıtlar Teknolojisi, Muhasebe ve Finansman, Müzik Aletleri Yapımı, Pazarlama ve Perakende, Plastik Teknolojisi, Radyo-Televizyon, Raylı Sistemler Teknolojisi, Sanat ve Tasarım, Seramik ve Cam Teknolojisi, Tekstil Teknolojisi, Tesisat Teknolojisi ve İklimlendirme, Uçak Bakım, Ulaştırma Hizmetleri ve Yiyecek-İçecek Hizmetleri.”
DALLAR
Örneğin Eğlence Hizmetleri alanını seçecek bir öğrenci bu alanla ilgili olarak belirlenen “Animatörlük” ve “Çocuk Animatörlüğü” dallarında uzmanlaşabilecek.
Gazetecilik alanında okuyacak öğrenci, “Yazılı Basın Muhabirliği, TV muhabirliği, Foto Muhabirliği ve Sayfa Sekreterliği”; Yiyecek-İçecek Hizmetleri alanında okuyacak öğrenci “Mutfak, Servis, Bar, Pastacılık, Host-Hosteslik (Uçak, tren ve otobüs)”; Hasta ve Yaşlı Hizmetleri alanını seçecek öğrenci “Hasta Bakımı, Yaşlı Bakımı, Engelli Bakımı”; İnşaat Teknolojisi alanını seçecek öğrenci “Harita ve Kadastro, Mimari Yapı Teknik Ressamlığı, Statik Yapı Teknik Ressamlığı, Ahşap Doğrama Kaplama, PVC Doğrama ve Montaj, Betonarme Demir Kalıp ve Çatıcılık, Yapı Yüzey Kaplama, Yapı Dekorasyon, Yapı Yalıtımı, Duvarcılık, Restorasyon, İç Mekan Teknik Ressamlığı, Yapı Laboratuvarı, Çelik Yapı Teknik Ressamlığı”, Tekstil Teknolojisi alanında okuyacak öğrenci “İplik, Endüstriyel Dokuma, Terbiye Teknolojileri, Endüstriyel Örme”, Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri alanında okuyacak öğrenci “Halkla İlişkiler, Müşteri Temsilciliği, Kamuoyu Araştırmacılığı, Fuar Organizasyonu, Özel Organizasyonlar” dallarında eğitim görerek bu dallarda uzmanlaşabilecek ve sertifika alabilecek.
SINAVI KAZANIRSA SERTİFİKA ALABİLECEK
MEB Müsteşar Yardımcısı Salih Çelik, AA muhabirinin sorusunu yanıtlarken, okula gitmemiş ancak işi öğrenmiş birinin de sertifika alabilmesine olanak sağlanacağını kaydetti. Çelik, “Örneğin bir çocuk, kuyumcu olan babasının yanında bu işi öğrenmişse bu sınava girebilecek hangi seviyede kazanımı varsa o düzeye göre sertifika alabilecek” dedi.
Sistemin öğrenciler için avantajlı olduğunu ifade eden Çelik, şöyle konuştu:
“Örneğin bir öğrenci bir daldan mezun oldu, üniversite eğitimine gidemedi, istihdam da edilemedi. Bu kişi eğer isterse dönüp, öğrenim gördüğü alanın başka bir dalında eğitim alabilecek. Sadece o dalda eğitim görüp onun sertifikasını da alabilecek. Bu, modüler programın bir avantajı. Meslek değiştirmeye fırsat veren bir yapı var.”
Çelik, her okulun istediği her alanı açamayacağını vurguladı. Çelik, “Eğer okul bir dalda eğitim vermek istiyor fakat o eğitimi vermek için gerekli donanımı, araç-gereci yoksa o alanı açmasına izin vermeyeceğiz. Yani Kırşehir'de deniz olmadığına göre Denizcilik alanı açamayacak” diye konuştu.