Güncelleme Tarihi:
Konya`nın Karapınar Ä°lçesi yakınlarında4 yıl önce meydana gelen ve 49 kiÅŸinin yanarak ölümüyle sonuçlanan trafik kazasının ardından Mercedes Benz Türk A.Åž ve yöneticileri hakkında açılan ceza davası sonuçlandı.Â
49 KİŞİ YANARAK ÖLMÜŞTÜ | |
Karapınar yakınlarında 24 Ekim 1997`de Mercedes O 403 model yolcu otobüsü bir tankerle çarpışmış, kazada otobüste bulunan ve bir kısmı üniversite öğrencisi 49 kişi yanarak ölmüştü. Kaza sonrasında Mercedes firmasının 9`u yabancı uyruklu 17 üst düzey yöneticisi ile yolcu taşımacılığı yapan İpek Turizm otobüs firmasının 2 yöneticisi hakkında, Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi`nde TCK`nın 455`e 2. maddesi gereğince, "Birden çok kişinin ölümüne sebebiyet verme" suçundan 4 ile 10 yıl arası hapis cezası istemiyle dava açılmıştı. Yargılanan Türk uyruklu sanıklar hakkındaki dava, bir önceki duruşmada 4616 sayılı yasa kapsamında ertelenmişti. |
Mercedes Benz Türk A.Ş., Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi kararını temyize götürecek. Mercedes Benz Türk yetkilileri, yaptıkları açıklamada, mahkemenin daha önce aldığı benzer kararlar için de temyize gittiklerini kaydederek, "Bu kararı da temyize götüreceğiz" dediler.
BİLİRKİŞİ RAPORU
Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi`nde bugünkü duruÅŸmaya, sanık ve müdahil vekilleri katıldı.  Hakim Habip Kılınç, taraflardan esas hakkındaki savunmalarını istedi. Müdahil Vekili Avukat Atilla Kart, savunmasında, mahkemenin emniyet tedbirlerine yönelik daha önceki uygulamalarını sonuca vardırmak gerektiÄŸini belirterek, "BilirkiÅŸi raporlarında, yakıt tankı ile yolcu bölümü arasında ahÅŸap deÄŸil, metalik koruma gerektiÄŸi belirtilmektedir. Otobüslerdeki yakıt tankı tasarımlarıyla ilgili hatalı üretimin giderilmesi konusunda karar verilmesini, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı`nın da üzerine düşen görevi yerine getirmesini talep ediyoruz" dedi.Â
KARAR HAKLILIĞIMIZI ORTAYA ÇIKARDI | |
İpek Turizm Yönetim Kurulu Başkanı Mirza Binboğa, Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi`nin O 403 Mercedes otobüslerin toplatılması kararını değerlendirirken, "O 403 model Mercedes otobüslerinin toplatılması kararı, bizim ne kadar haklı olduğumuzu ortaya çıkarttı" dedi. Binboğa, 4 yıl önce meydana gelen ve 49 kişinin yanarak hayatını kaybettiği kazadan sonra Mercedes`in ürettiği O 403 model yolcu otobüslerinin yakıt depolarınınhatalı üretildiğinin bilirkişi raporlarıyla ortayı çıktığını, ancak Mercedes Benz Türk A.Ş.`nin bu iddiaları ve suçlamaları hiçbir zaman kabul etmeyerek Türk Adaleti`ne baskı yapmayı tercih ettiğini savundu. Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi`nin verdiği toplatılma kararının, yıllardan beri çektikleri acıları bir derece azalttığını kaydeden Binboğa, şunları söyledi: "Biz, başından beri Mercedes`in ürettiği O 403 model otobüslerin yakıt depolarının tasarımını ve kullanılan izolasyonun eksik ve yanlışolduğunu söyledik. Mercedes, bu eksiğini kabul etmedi ve otobüslerin yakıt depolarının yenilenmesine yanaşmadı. Yüce Türk adaleti, bizim haklı olduğumuza karar verdi. Mercedes`in hatalı üretilen otobüslerinitoplatması hayatını kaybedenleri geri getirmez ancak, bundan sonra bu tür kazalar olmaz." |
DiÄŸer müdahil vekil avukatları ErdoÄŸan Işık ve Mustafa Arslan da, 4 yıl önce meydana gelen kazada 49 kiÅŸinin yanarak öldüğünü hatırlatarak, "Bizler bu 49 kiÅŸinin vebalini taşıyoruz. Son olarak KırÅŸehir ve Samsun`da aynı model otobüsler yandı. BilirkiÅŸi raporlarında bu otobüslerde her zaman yangın olabileceÄŸi ifade edilmiÅŸtir. Mahkeme, söz konusu yangınları dikkate alarak, üzerine düşen görevi yapmalı ve bilirkiÅŸi raporları doÄŸrultusunda karar vermelidir" dedi.Â
Cumhuriyet Savcısı Esin Solmaz da, 4616 sayılı Şartla Salıverme, Ceza ve Davaların Ertelenmesine Dair yasa gereğince kamu davasının ertelenmesine karar verilmesini istedi. Sanık avukatları Köksal Bayraktar, Şehnaz Celep ve Mehmet İpek de,4616 sayılı yasa gereğince davanın ertelenmesi gerektiğini ifade ederek, mahkemenin bu yönde karar vermesini talep ettiler.
MERCEDES YÖNETİCİLERİNİN CEZASI ERTELENDİ
   Â
Hakim Habip Kılınç, Mercedes Benz A.Ş`nin yabancı uyruklu yöneticileri Hors Zimmer, Sittig Fahr-Becker, Kurt Joachim Lauk, Wolfgang Otto Diez, Herbert Walter Kauffmann, Klaus Maier, Erich Kurt Karl, Tarık Al Cafar ve Halid Al Jffali hakkında açılan kamu davasının, 4616 sayılı şartla salıverme yasası gereğince ertelenmesine karar verdi.
Kılınç, ayrıca Mercedes Benz Türk A.Åž tarafından üretilen 1995, 1996, 1997 ve 1998 model O 403 model otobüslerin hatalı üretim sonucu yangına sebebiyet vererek ciddi ve umumi tehlike yarattıklarından, üçüncü ÅŸahıslara ait olan otobüsler de dahil olmak üzere, piyasadaki bu marka ve model tüm otobüslerin derhal toplatılarak, bilirkiÅŸi raporları doÄŸrultusunda eksiklerin giderilmesini kararlaÅŸtırdı.Â
Hakim Kılınç, "ODTÃœ bilirkiÅŸi raporunda ve ek raporunda belirtildiÄŸi gibi toplatılacak otobüslerde, yakıt deposu etrafında ek güvenlik hücresi oluÅŸturmak, yakıt deposuyla yolcu bölümü arasında ahÅŸap blok yerine daha güvenli yeni koruma oluÅŸturulması için TCK`nın 36/2 maddesine göre müsaderesine, imalat hatalarının giderilmesinden sonra sahiplerine iade edilmesine karar verilmiÅŸtir" dedi.Â
TCK`NIN 36/2. MADDESÄ°
   Â
Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi`nce O 403 model otobüslerin toplatılmasıyla ilgili verilen karar, TCK`nın 36/2. maddesine dayandırılıyor. Söz konusu madde, "Kullanılması, yapılması, taşınması, bulundurulması ve satılması cürüm veya kabahat teÅŸkil eden eÅŸya, bir ceza mahkumiyeti olmasa ve faile ait bulunmasa bile mutlaka zapt ve müsadere olunur" hükmünü taşıyor.  Â
KAPSAM GENÄ°ÅžLETÄ°LMELÄ°
Mercedes O 403 model otobüslerin, 1995-1998 yılları arasında üretilenlerin yakıt tanklarının hatalı olduÄŸu gerekçesiyle toplatılmasını öngören mahkeme kararını, 'kapsamının geniÅŸletilmesi' istemiyle müdahil tarafın da temyiz edeceÄŸi bildirildi.Â
Müdahil Avukat Atilla Kart, Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi`nin O 403 model Mercedes otobüslerinin toplatılmasıyla ilgili kararının, Türk hukuk tarihinde bir ilki oluÅŸturduÄŸunu kaydetti.Â
Mahkemenin, toplatılacak otobüslerin teknik hatalarının girilmesinden sonra sahiplerine iadesini öngördüğünün altını çizen Kart, "Mahkeme, kamu güvenliÄŸini dikkate alarak, emniyet tedbiri uygulamasını gerekli görmüştür. Çünkü, ortada yolcuların can güvenliÄŸini ihlal eden boyutlarda genel bir tehlike bulunmaktadır" dedi. Kart, ÅŸunları söyledi:Â
"Aslında mahkeme, toplama kararında 1998 ve öncesinde üretilen otobüslerle sınırlı kalmamalıydı. 1998`den sonra üretilen modelleri detoplatma kapsamına dahil etmeliydi. Çünkü, yeni modellerde de aynı üretim hataları var. Müdahil taraf olarak mahkemenin kararını, 1998`den sonraki yıllarda üretilen otobüs modellerini de kapsaması yönüyle temyiz edeceğiz."
Kart, mahkeme kararının ardından, söz konusu kazada yanarak ölen 49 kiÅŸinin acılarının bir nebze olsun hafifleyeceÄŸini ifade etti. Kararın, Mercedes firmasının, otobüslerin üretiminde hatalar yaptığını ve bu hataları düzeltmesi gerektiÄŸini ortaya koyduÄŸunu vurgulayan Kart, mahkeme kararının, Mercedes firması hakkında açılan tazminat davalarını da olumlu yönde etkileyeceÄŸini sözlerine ekledi.Â