Güncelleme Tarihi:
Beykoz Fidanlığı'ndaki DSİ şantiyesinden araçlara binen Topbaş, Çamoğlu, Demir ve basın mensupları, çapı 4 metre olan su tünelinden geçerek yerin 136 metre altında Asya ve Avrupa kıtalarının birleştiği noktaya ulaştı. Burada basın mensupları ve beraberindekilerle hatıra fotoğrafı da çektiren Kadir Topbaş, yaptığı açıklamada, bugün gerçekleştirdikleri tünel yolculuğuyla tarihe tanıklık ettiklerini dile getirdi.
TOPBAŞ MELEN PROJESİ'Nİ GEZDİ / WEB TV
Açıklamayı yaptığı noktanın İstanbul Boğazı'nın 136 metre altında yer aldığını belirten Topbaş, “Üzerimizden gemilerin geçtiğini düşününüz. İki kıtayı birleştiren bu su tüneli dünyada bir ilktir” dedi.
6 metre çapında açılan ancak kaplamalar yapıldıktan sonra 4 metre çapına inen tünelin, saniyede 32,5 metreküp su geçirebilme kapasitesine sahip olduğunu anlatan Topbaş, “2007 yılında İstanbul çok ciddi bir kuraklık sorunu yaşadı. 185 kilometrelik Melen'den su getirmeyi başardık. Bu sistem devreye girdiğinde, birleşik kaplar gibi Melen'den gelen su, diğer barajlarımızla birlikte Asya ve Avrupa yakalarında İstanbul'un su ihtiyacını karşılayacak. 2050'ler, 2060'lar, 2070'lerde İstanbul'da su kesintisi ve problemi yaşanmayacak. Temmuz ayında hayata geçirmeyi planladığımız Melen Projesi ile İstanbul'un su problemi kalmayacak” diye konuştu.
TOPBAŞ, ASYA'DAN AVRUPA'YA BÖYLE GEÇTİ
Buradan tekrar araçlara binen Topbaş ve beraberindekilerin 5,5 kilometrelik tünel yolculuğu, Sarıyer Derbent Mahallesi'ndeki İETT Garajı'nda sona erdi. Katılımcılara, İstanbul Boğazı'nın 136 metre altından çıkarılan taşlardan yapılan saatler hediye edildi.
Tanıtım programının ardından Kadir Topbaş'ın yanına gelen 2 vatandaş, Derbent Mahallesi'nde yürütülen kentsel dönüşüm projesiyle ilgili sıkıntılarını dile getirdi. Topbaş da projenin nasıl uygulanacağına ilişkin bilgi verirken, kimseyi zorlamayacaklarını ve üzmeyeceklerini söyledi.
Melen Projesi
Sarıyer, Derbent-Beykoz, Ortaçeşme arasında Asya ile Avrupa kıtası, İstanbul Boğazı'nın 136 metre altından dev boru ile bağlandı. Boru hattı, İSKİ tarafından bedeli ödenerek, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne devredilecek. 5 bin 551 metrelik Boğaziçi Tüneli, 14 atmosferlik basınca dayanıklı ve zemin koşullarına uygun, “hard rock” tipi son teknoloji ürünü tünel delme makinesiyle açıldı.
Tünel delme makinesiyle Derbent–Beykoz şaftı arasındaki 3 bin 145 metrelik çalışma, hiçbir iş kazası yaşanmadan, günde ortalama 8 metre kazılarak, 1756 günde programlanan süreden 1,5 ay erken tamamlandı. İstanbul'un şu andaki günlük ihtiyacının 1,5 katı kadar suyu iletecek kapasitedeki Boğaz tüneli tamamlandığında, günde yaklaşık 3 milyon metreküp su Avrupa yakasına taşınacak.
Devlet Su İşleri'nin yaptığı projeyle, İstanbul'un su ihtiyacı 2060 yılına kadar teminat altına alınacak.