MEB'den acı itiraf: ÖÄŸrenci yorum yapamıyor

Güncelleme Tarihi:

MEBden acı itiraf: Öğrenci yorum yapamıyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 10, 2004 00:00

Milli EÄŸitim Bakanlığı’nın, 62 bin "sırıfcısı"yla rekor kıran 2004 liseye giriÅŸ sınavına (LGS) iliÅŸkin analiz raporunda, öğrencilerin yorum yapabilme yeteneÄŸinin eksik olduÄŸu belirlendi. Raporda, "Öğrencilerin, öğretim proramlarında farklı zaman dilimlerinde öğrenmiÅŸ oldukları bilgileri bir araya getirip yeni bir durum karşısında bu bilgilerini yeterince kullanamadıkları gözlenmiÅŸtir" denildi.MEB, haziran ayında yapılan ve sonuçlarıyla eÄŸitim sisteminin sorgulanması gerektiÄŸine iÅŸaret eden liseye giriÅŸ sınavına iliÅŸkin hazırlattığı "Analiz Sonuç Raporu", Türk eÄŸitim sisteminin çıkmazını ortaya koydu. EÄŸitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü’nce hazırlanan raporda Türkçe, matematik, fen bilimleri ve sosyal bilimler testlerindeki tüm sorular tek tek ve kategoriler bazında incelenirken, öğrencilerin yorumlama yeteneÄŸinden yoksun olduÄŸu kaydedildi. Soruların tek tek analizinde ayırt edicilik gücü ve ortalama güçlüğü düşük olan suraların yapısı incelendiÄŸinde öğrencilerin yeni karşılaÅŸtığı soru tiplerinde zorlandığı, bu soruları ayırt edicilikleri düşük çıktığı belirlendi. Öğrencilerin "ezberci" olduÄŸunu ortaya çıkaran raporda, öğrencilerin eksikliklerinin olduÄŸu diÄŸer noktalar şöyle sıralandı:" Genel olarak yorumlama davranışının istendiÄŸi soru tiplerinde de öğrencilerin zorlandığı gözlenmiÅŸtir. Öğretim programı kapsamındaki bilgisi konusunda öğrencilerin istenilen davranışları yeterince kazanmadığı görülmüştür. Bu davranışları ölçen maddeler öğrencilere hem zor gelmiÅŸ, hem de öğrencileri yeterince ayırt edememeÅŸtir. Öğrencilerin, öğretim programlarında farklı zaman dilimlerinde öğrenmiÅŸ oldukları bilgileri biraraya getirip yeni bir durum karşısında bu bilgilerini yeterince kullanamadıkları gözlenmiÅŸtir. Genel olarak öğrencilerin verilen bir bilgiye grafiÄŸe dönüştürme veya grafikteki verilerden yararlanarak yorum yapabilme davranışını yeterince kazanamadıkları belirlenmiÅŸtir."SÖZCÃœKTE BÄ°LE SORUN YAÅžIYORLARRaporda test türlerine göre yapılan analizde ise öğrencilerin Türkçe’de sözcüklerin anlamlarını tam olarak algılayamadığı belirtildi. LGS’ye girenlerin Türkçe testinde "sözcüğün cümledeki deÄŸiÅŸik anlamlarını ayırt edemediÄŸi" kaydedilen raporda, öğrencilerin "verilen cümleye anlamca, en yakın olan cümleyi", "pragrafın anlam bütünlüğünü bozan cümleyi", "pragrafı tamamlayan cümleyi", "pragraftaki görüşü destekleyen (ya da desteklemeyen) ifadeyi" ve "cümlede öğe eksikliÄŸinden kaynaklanan anlam belirsizliÄŸini bulumadığı", sözcüğün aldığı ekin iÅŸlevini ayırt edemediÄŸi" ifade edildi.Matematik testinde ise tüm konularda baÅŸarının istenen düzeyde olmadığı belirtilirken, matematiÄŸin öğrencilere çok zor geldiÄŸi kaydedildi.TÃœRKEYİ’NÄ°N DÃœNYA ÃœZERÄ°NDEKÄ° YERÄ° KAVRANAMIYORFen bilimleri testinde de öğrencilerin ciddi düzeyde algılama ve yorumlama eksikliÄŸi yaÅŸadığı vurgulanan raporda, sosyal bilimler testinde öğrencilerin yetersiz kaldığı bazı konular şöyle sıralandı:" Verilen bilgiye dayanarak öteleme yapabilme, Dünyadaki iklim kuÅŸaklarına etki eden faktörleri kavrama, Yerel saat hesaplamasını kavrayabilme, Dünyada herhangi bir yerin enlem ve boylam deÄŸerleriyle matematik konumunu hesaplayabilme, Harita üzerinde dünyanın biçimini kavrama, Harita üzerindeki bilgilerden hareket ederek, Türkiye’nin dünya üzerindeki yerini kavrama, Oruç ibadetini ve özelliklerini kavrayabilme."Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!