Mavi kart Akbil’e karşı

Güncelleme Tarihi:

Mavi kart Akbil’e karşı
Oluşturulma Tarihi: Ekim 15, 1999 00:00

Haberin Devamı

İETT bandrollü mavi kart uygulamasına geçti. İETT gişelerinde akbil doldurtulamıyor. Mavi kart ise İETT otobüslerini kullananlar için avantajlı ama diğer ulaşım araçlarında geçmiyor.

İETT, yıllar önce uygulanan bandrollü Mavi Kart uygulamasına geri döndü. İETT duraklarındaki satış gişelerine ‘‘yarım ve tam mavi kartlara dolum yapılmayacak, bandrol basılacaktır’’ ilanı, İETT araçlarına da ‘‘Çok hesaplı: Mavi Kartla aylık, sınırsız yolculuk’’ afişi astı.

Artık bandrol yapıştırılıyor

Seyahat kartı olarak Mavi Kart'ı kullanan yolcular bugüne dek İETT duraklarındaki satış gişelerinde, sınırsız geçiş imkanı veren kontör yükletiyorlardı. Artık satış noktalarında Akbilli Mavi Kart dolumu yok. Yerine bandrol yapıştırılıyor.

Akbil'den önceki sisteme neden geri dönüldüğü konusunda çeşitli İETT yetkililerinden aldığımız bilgiler birbirinden farklı:

Birbirinden farklı açıklamalar

Birinci yetkili: ‘‘Belbim'den (Akbil'i üreten şirket) kaynaklanan bazı teknik arızalardan dolayı bu uygulamaya geçildi. Akbilli Mavi Kart ile bazı istatistiki bilgiler elde edilemiyordu. Bandrollerden tahsil edilen para direkt İETT'nin kasasına gidiyor. Hem de yolcular İETT'ye çekilmiş oluyor. Vatandaş için ha bandrollü ha Akbilli Mavi Kart, farketmiyor.’’

İkinci yetkili: ‘‘Hizmeti birkaç kanaldan vermek istedik. Mavi kartı kuponlu yaptık. Artık hem bandrollü hem Akbil’li kullanabilir. Akbilli Mavi Kartı tekrar kullanabilmesi için 15 dakika beklemesi gerekiyordu. Bandrollü olanla ardarda indi bindi yapabilir. Kuponlu Mavi Kartı kullanmak ve satın almak daha kolay ve hızlı. Vatandaş kuyrukta bekleyip eziyet çekmiyor.’’

Belbim: Zaten kısıtlı veriyoruz

Belbim yetkilileri ise şunları söyledi: ‘‘Belbim ile İETT arasında kontör yükleme konusunda bir sorun var. Normal Akbil bile İETT'ye kısıtlı olarak veriliyor. Yetiştiremiyoruz. Gelecek ay ne olur bilemiyoruz. Belbim olarak gerekli altyapıyı oluşturduk, sistemimizi oturttuk, kontör yüklemesi yapabiliriz dersek, tekrar dolum yaparlar.’’

ABONMAN BİLETİ

ÜCRET: Tam 300 bin TL, İndirimli 200 bin TL

BİLGİ: İETT duraklarındaki satış gişeleri ve İETT'nin bayilerinden alınan kağıttan seyahat bileti.

AVANTAJLARI: Şehiriçi yolculukta otobüsü sık kullanmayanlar için avantajlı. Ayrıca iki tam bilet atılarak çift katlı özel otobüse binilebiliyor. Bedensel özürlülere özel otobüslerde de iki tam bilet atılarak Emirgan-Sultanahmet, Topkapı-Emirgan gibi, normalde birkaç vasıta ile gidilebilen uzun mesafelere tek bir otobüsle gidilebiliyor.

SAKINCALARI: Sadece İETT otobüslerinde geçiyor.

AKBİL

ÜCRET: Tam ve indirimli depozito fiyatı 2 milyon lira. Bin liraya bile akbil doldurabiliyor. En az limit 500 bin lira. Akbil’le bir seyahat indirimli 180 bin liraya, tam 280 bin liraya geliyor.

BİLGİ: Büyükşehir Belediyesi sınırlarında ulaşımda kullanılan bir elektronik bilet. İstanbul'da 2 milyon 180 bin kişi Akbil kullanıyor.

AVANTAJLARI: Akbil satış noktalarından alınıyor, aynı noktalarda kontör yükleniyor, yani dolum yapılıyor. 58 tane otomatik AKBİL 24 (24 saat açık) makinası, 87 gişe mevcut. Akbil, halk otobüsleri, İETT'ye ait tüm otobüs, tünel ve tramvaylar, İstanbul Deniz Otobüsleri, Şehir Hatları Vapurları, Banliyö Trenleri ve Hafif Metro'da geçerli. 89 adedi çift katlı olmak üzere toplam 1160 adet özel halk otobüsü olduğu düşünülürse Akbil’in avantajı ortaya çıkıyor.

SAKINCALARI: Her kullanışta bir kontör bittiğinden gün içinde çok sık araç kullananlar için dezavantajlı. İndirimli Akbiller (örneğin öğrenci) üstüste iki kez basılamıyor. İki basış arasında 15 dakika beklemek gerekiyor. Oysa, çift katlı özel otobüslerin bazılarında Akbil’e iki kez üstüste basılması gerekiyor.

MAVİ KART

ÜCRET: Aylık tam 16 milyon, indirimli 8 milyon TL.

BİLGİ: Eylül 1997'den beri, üzerinde Akbil Tom'u çakılı bir adet vesikalık fotoğrafla, belli bir ücret karşılığında, Akbil depozitosu ödenmek suretiyle alınan bir seyahat kartı. Buna Akbilli Mavi Kart deniyor. Bütün ay geçerli, sınırı yok. Şimdi ise Akbil kullanmayanlar da fotoğraf ve ücretle mavi kart alabiliyor. Süre bittikçe bandrol satın alıp kartın üzerine yapıştırarak kullanıyorlar. Buna Kuponlu Mavi Kart deniyor.

AVANTAJLARI: Aylık olarak tarih esasına göre sınırsız geçiş imkanı veriyor. Gün içinde gitmek istedikleri yere birkaç vasıta değiştirerek giden yolcular için kartın sınırsız olması avantaj. Kuponlu Mavi Kart daha da avantajlı, çünkü Akbilli Mavi Kart'ta olduğu gibi bir otobüsten inip öbürüne binmek için 15 dakika beklemek gerekmiyor.

SAKINCALARI: Kuponlu ya da Akbilli Mavi Kart, sadece İETT'ye ait otobüs, tünel (Karaköy-Tünel) ve tramvaylarda (Beyoğlu Tramvayı) geçerli. Diğer ulaşım araçlarından (deniz, metro, tren) yararlanmak için ayrıca kontör yükletmek gerekiyor. Mavi kartta, bir defada aylık ücreti toptan ödemek gerekiyor.

VATANDAŞA TAVSİYELER!

Sistem çok yeni. Uygulamada pekçok aksaklıklar var. İETT satış noktalarındaki görevli memurlar, Akbili’ni doldurtmak için gelen yolculara, mavi kartı tavsiye ediyor, hatta birçok yerde dayatıyor.

İşte size hayatı kolaylaştırıcı birkaç bilgi:

AKBİL doldurtmak için AKBİL 24'ler ve AKBİL gişelerine gidin.

Artık aylık sınırsız mavi karta dolum yapılmıyor; bandrol yapıştırılıyor. Ve yalnızca İETT satış gişelerinden alınabiliyor.

Aylık seyahat bandrolü yapıştırılmış mavi kartlar yalnızca İETT'ye ait otobüs, tünel (Tünel-Karaköy) ve tramvayda (Taksim-Tünel) kullanılabiliyor.

Deniz otobüsü, vapur, tren, metro ve halk otobüslerinde seyahat etmek istiyorsanız aylık mavi kartınıza bandrol dışında kontör doldurmanız gerek.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!