Güncelleme Tarihi:
Bakan Çakan, Samsun Milletvekili Musa Uzunkaya'nın soru önergesine verdiği yanıtta, Samsun-Ankara Doğal Gaz İletim Hattı Projesi`nde boruhattı inşaatının tamamlanarak geçici kabulünün yapıldığını, ölçüm istasyonu inşaat çalışmalarının ise devam ettiğini belirtti.
Çakan, Karadeniz geçişiyle ilgili çalışmaların Rusya Federasyonu tarafından yürütüldüğünü, Rusya bölümünde sığ bölgede boru döşeme çalışmalarının devam ettiğini, derin denizde ise çalışmalara geçtiğimiz ay içinde başlandığını kaydetti.
Çakan, "Mavi Akım`da yapılan ihalenin rayiç bedelin üzerinde olduğu, haksız ödemeler yapıldığı ve bir kısım yandaş müteahhitlerin korunduğu iddialarını tetkik ettirme gereğini düşünüyor musunuz?`` sorusuna karşılık olarak da, ``Projeyle ilgili her türlü detayın yargıincelemesi altında bulunduğu`` yanıtını verdi.
YAPIM VE İŞLETME SORUMLULUĞU RUSYA'YA AİT
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Çakan, Karadeniz`den geçerek Türkiye`ye doğrudan doğal gaz sevkıyatı yapılmasını sağlayacak projeyi, Gazprom`un 1996`da Türkiye`ye teklif ettiğini ve o dönemde BOTAŞ ile Gazprom`un mühendislik şirketi Giprospetgaz arasında fizibilite çalışması yapmak üzere bir anlaşma imzalandığını hatırlattı.
Mevcut teknoloji ile projenin yapılabilirliği görüldükten sonra konunun hükümetler arası anlaşma haline getirildiğini ifade eden Çakan, şöyle devam etti:
``Projenin Türk sahillerine kadar olan yapım ve işletme sorumluluğunu üstlenmiş olan Rus tarafının boru hattının Karadeniz`dengeçirilmesi veya işletme esnasında tamir ve bakımını yapma hususunda en ufak bir endişe taşımaları halinde böyle bir proje için hükümetler arası anlaşma imzalamak cihetine gitmeyecekleri aşikardır.``
Rusya tarafının boruların deniz tabanına yerleştirilmesi için İtalyan Saıpem ile işbirliğine gittiğini kaydeden Çakan, ``Bu çalışmalar sonrasında taraflar bir defa daha projenin yapılabilirliği hususunda en ufak bir endişeye yer olmadığını görerek, kendi aralarında ortaklık kurarak, projenin yapım anlaşmasını imzalamışlardır`` dedi.
Zeki Çakan, diğer taraftan, uluslararası kredi kuruluşları deniz geçişinin yapılabilirliğine kani olmaları nedeniyle, Avrupa ve Japon kredi kuruluşlarından projeye toplam 1.7 milyar olar kredi tahsisatı yapıldığını, ayrıca projenin 900 milyon doların da İtalyan ENI/SNAM tarafından karşılanacağını bildirdi.
Çakan, Karadeniz geçişinin yapım ve işletme sorumluluğunun Rusya tarafına ait olması nedeniyle yapım ve işletme anında tüm tedbirlerin de Rusya tarafından alınacağını da belirtti.