Güncelleme Tarihi:
Türkiye çapında araç muayenelerini yapan TÜVTÜRK firmasının bilgisayar yardımıyla yaptığı ölçümler nedeniyle muayeneden geçemeyeceğini düşünen bir çok araç sürücüsü, eski muayene istasyonlarının bulunduğu çevre illere giderek muayene yaptırıyor.
Türkiye’de trafik ve araç güvenliğinin artırılması amacıyla başlatılan proje kapsamında araç muayeneleri, özelleştirme kapsamında yapılan ihaleyle TÜVTURK firmasına verildi. 2008 yılı başından bu yana Türkiye’nin çeşitli yerlerinde araç muayene itsasyonları açan TÜVTURK’un şu anda Adana, Denizli, Elazığ, Gaziantep, Kırklareli, Kırşehir, Nigde, Tekirdağ ve Trabzon’da istasyonu bulunuyor. Yıl sonuna kadar 179’i sabit 81’i gezici olmak üzere toplam 270 istasyona ulaşmayı hedefleyen TÜVTURK, 2008 yılında 4 milyon aracın muayenesini gerçekleştirmeyi planlıyor. Ulaştırma Bakanlığı’nın kontrolü ve denetimi altında araç muayene istasyonlarını işleten TÜVTURK’un, tamamen bilgisayar kontrolünde AB standartlarında yaptığı muayene çeşitli tartışmaları da beraberinde getirdi. Özellikle ağır vasıta sahipleri Türkiye’de bu tarz bir kapsamlı muayene için altyapının hazır olmadığını savundu. Trabzon’da bir çok nakliyeci kamyonunu muayene için henüz TÜVTURK istasyonlarının açılmadığı çevre illere götürürken, kamyonlardaki yazılar ve nazar boncuklarının bile muayeneden geçmeyi engelleyebileceği belirtildi.
YENİ MUAYENE ŞEKLİNDEN ŞİKAYET
Trabzon’da kayıtlı 4 bin 200 kamyon ve kamyonetin yüzde 65’inin muayenesini çevre illerde yaptırdığını belirten Trabzon Umum Kamyoncular ve Kamyonetçiler Odası Başkanı Cemil Kalyoncu, muayene istasyonlarına karşı olmadıklarını kaydederek şunları söyledi: “Ancak Türkiye’de altyapı buna hazır değil. Hükümet uygulama başlarken 1972 model ve altındaki araçları trafikten çekeceğini söyledi ama sadece varsayımda kaldı. Yeni istasyonda 1 kamyonun muayenesi 1 saat sürüyor. Arabanın balatasına, kampanasına kadar her şeye bakıyorlar. Eskiden yaptığımız muayenelerde herkes arabasını sırasıyla getirirdi, ‘Kornan, sinyalin, silgin çalışıyor mu?’ diye bakarlar sonra imzalarlardı ruhsatı. Şimdi görüyoruz ki, aracın tüpündeki suyu bile kontrol ediyor. Bu nereden çıktı? Sıkıntı yaratmaya mı geldin, iş görmeye mi? Şoförlerimiz bu sıkıntıyı haketmiyor. Bu olayın iki sene zarfında düzeleceğine inanıyorum. Benim üyelerimin yüzde 65’i aracını muayene için komşu illere götürüyor. Bunları anlatmak için Ulaştırma Bakanımızdan randevu talep ettik. Sıkıntılarımızı ileteceğiz.”
‘MAŞALLAH’ YAZISI MUAYENEYE ENGEL
Muayene istasyonları konusunda görüşlerini açıklayan kamyoncular ise derli mi dertli. Kamyon şoförü İsmail Genç, kısa süre önce muayeneye götürdüğü aracı için bir sürü sorun çıkartılığını belirterek, “Arabanın kenarında ufak bir macun var, ama olmazmış! Bitmemiş kampanaları değiştirmemi istediler. Rize’ye gittim. Motor ve şasi numarasına, lastik durumuna baktılar, verdiler muayene belgesini. Burada işi fazla sıkı tutuyorlar. Türkiye’nin şartlarına elverişli değil. Bu istasyonlarda yeni arabadan başkasını muayene yaptıramazsın” dedi.
Süleyman Genç ise, “Bu balatayla bir- iki sene daha çalışırım. Ama buradakilerin ne diyeceğini bilemediğimiz için Rize’de muayeneyi yaptırdım” diye konuştu. 2000 model kamyonu olduğunu beliten Aziz Hellaç da, “Ama burada muayene yaptırmaya elverişli değil. Tampondaki ufak bir macun ile ‘Maşallah’ yazısı için sorun çıkadılar. Böyle saçma bir şey görmedim. Kasanda macun olsa, lastiğin yarı ömürlü olsa muayeneyi onaylamıyorlar. Türkiye’de bu işi bu kadar sıkı tutarsan piyasada şoför kalmaz. Adamın 2006 model arabasında ‘Maşallah’ yazısı var. Adam arabasını süslemiş, ‘olmaz’ diyorlar. Arkadaki yazıları da söktürüyorlar. Kamyoncu yazıları tarih olmaz belki ama, nereye kadar gideceğimizi bilmiyoruz” diye tepkisini dile getirdi.
SAHTECİLİĞE BAŞVURULUR
Kamyoncu Emrah Erdinç ise, devletin yaptığı uygulamının iyi olduğunu ancak altyapının buna uygun olmadığını savunarak şöyle konuştu:
“24 günden beri burada yatan kamyon var. Bu adam ayda bir işe gidecek, sonra lastiğini yenileyecek, evine ekmek götürecek. Türkiye şartlarında kamyoncunun dört dörtlük muayene yaptırması mümkün değil. Sonra sahteciliğe başvurulacak. Altyapımı hazırlamadan, nakliye fiyatı seviyelerini yükseltmeden, mazota çözüm bulmadan bu işe soyunamazsın. Yeni doğmuş çocuğa kravat taktırmak gibi bir şey olur bu. Avrupalı yasa uyguladığı zaman altyapısını yaptırıyor. Hükümet yeni formüller üretmeli. Mesela 1980 modelden aşağı olan kamyonları devlet 10 bin liraya toplasın, yeni araba için uygun şartlar hazırlasın. Yani 1998 modelden aşağı kamyon trafikte olduğu müddetçe bu işin üstesinden gelemeyiz.”
TÜVTÜRK:İŞİN GEREĞİNİ YAPIYORUZ
TÜVTURK yetkilileri ise, araç muayenesinin standartlarının belirlendiğini ve bu standratlara uymayan araçlara eksikliklerini tamamlamak için süre verdiklerini belirterek, “Bunun dışında bir uygulama yapmamız mümkün değil. İşin gereğini yapıyoruz” dedi.