Marmara atlası, tek parçalı kırılmayı gündemden çıkardı

Güncelleme Tarihi:

Marmara atlası, tek parçalı kırılmayı gündemden çıkardı
Oluşturulma Tarihi: Ocak 19, 2002 02:03

Marmara Denizi'nin atlası için 7 yıldır süren çalışma sonuçlandı. Le Suroit adlı Fransız gemisinin de yardımıyla hazırlanan Marmara atlası, Fransa'da yayımlandı.

Marmara Denizi'nde 1995'te başlayan ve 17 Ağustos depreminden sonra hız kazanan çalışmalar sonuçlarını vermeye başladı. Fransız Deniz Araştırma Enstitüsü IFREMER'in Le Suroit adlı gemi ile yaptığı araştırma sonucunda hazırlanan Marmara Denizi Atlası, Fransa'da yayımlandı. İçinde 1/100000 ölçekli 11 harita ve açıklama kitapçığı bulunan atlasla birlikte Marmara, dünyanın yapısı en iyi bilinen denizlerinden biri haline geldi.

Aktif fayların açıkça görüldüğü haritalara göre Marmara'da artık tek parçalı kırılma söz konusu değil. Denizde beklenen depremler, iki ya da üç parçalı olacak. Kuzey Anadolu Fayı'nın, Marmara'da Körfez çıkışında başlayan uzantısı, Adalar'ın güneyinden geçerek, Bakırköy açıklarına kadar geliyor.

İKİ PARÇALI KIRILMA İHTİMALİ

Marmara araştırmaları koordinatörü TÜBİTAK MAM (Marmara Araştırma Merkezi) Müdürü Prof. Dr. Naci Görür, bu parçanın en çok 7 büyüklüğünde bir deprem üretmesinin beklendiğini söyledi. Fay Bakırköy açıklarından Tekirdağ'a kadar yaklaşık 110 kilometrelik bir uzunluk oluşturuyor. Ancak, Orta Marmara Çukuru'nda yer alan farklı yönlerdeki, küçük ve karmaşık boyuttaki fay sistemi, yine iki parçalı kırılma ihtimalini gündeme getiriyor. Prof. Dr. Görür, bu parçanın tek seferde kırılması halinde 7'nin biraz üzerinde deprem üreteceğini belirterek, ‘‘Ancak Orta Marmara Çukuru'ndaki bu karmaşık sistem, Marmara'nın emniyet supabı olabilir.

Yani bu büyük parçanın da iki kerede kırılmasını sağlayabilir. Bu durumda her iki deprem de daha küçük boyutlarda olur’’ dedi.

ARAŞTIRMACILARA AÇIK

Prof. Dr. Görür, Marmara Denizi Atlası'nın Deniz Kuvvetleri Komutanlığı, Seyir Hidrografi ve Oşinogrofi Dairesi, Afet İşleri Genel Müdürlüğü, Harita Genel Komutanlığı, Başbakanlık gibi ilgili kurumlar ile yer bilimleri eğitimi veren tüm üniversitelere gönderileceğini söyledi. Ham bilgileri de bilim adamlarının hizmetine sunduklarını belirten Prof. Dr. Görür, ‘‘Proje üretecek bilim adamlarına bilgileri açtığımızı ve projeleri teşvik amacıyla maddi destek de sağlayacağımızı bildirdik. Bize başvurmalarını istedik. Ne var ki, sadece İTÜ'den bir başvuru oldu’’ dedi. Prof. Görür, araştırmaların Yunanistan'la fikir birliğine varılması halinde, Kuzey Anadolu Fayı'nın uzandığı Ege Denizi'nde de süreceğini anlattı.

ATLAS 1000 adet basıldı

Marmara atlası, Fransa'da 1000 adet basıldı ve 200 tanesi Türkiye'ye gönderildi. Projenin bilim kurulunda Fransız Le Pichone, İTÜ’den Prof. Dr. Celál Şengör ve Doç. Dr. Emin Demirbağ imzası bulunuyor.

Marmara en iyi bilinen deniz

Marmara'da 1995'te başlayan deniz araştırmaları, 1999'dan sonra hız kazandı. Önemli bir kısmı bilim adamlarının ve bilim kuruluşlarının dayanışmasıyla finanse eden çalışmalar, MTA-Sismik 1 ve Deniz Kuvvetleri'nin Çubuklu gemilerinin yaptığı araştırmalar üzerine kuruldu. Türkiye'ye ilk olarak Fransızların Le Suroit adlı gemisi geldi. 15 Eylül 2000'de Marmara'ya açılan gemi, 4 Ekim'e kadar veri topladı. İtalyan Bilim Araştırma Kurumu CNR'a ait Odin Finder ve Urania gemileriyle süren araştırma için son olarak Fransızlar'ın dünyaca ünlü Marion Dufrense ile Nadir gemisi Marmara'ya geldi. Araştırmalar, akademik düzeyde, Fransız Le Atalante gemisiyle sürecek.

Şırnak ve Siirt sallandı

Türkiye- Irak sınırında dün saat 16.30 sıralarında meydana gelen deprem Şırnak ve Siirt'te paniğe yolaçtı. Can ve mal kaybına neden olmayan depremin büyüklüğü 4.1 olarak açıklandı. Paniğe kapılan vatandaşlar sokağa çıkarak bir süre bekledi. Kandilli Rasathanesi, Rihter ölçeğine göre 4.1 büyüklüğündeki depremin merkez üssünün Türkiye- Irak sınırı yakınları olduğunu duyurdu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!