Güncelleme Tarihi:
Otobüs ve TIR test etmek, benim için ilginç olacaktı. Çünkü, bugüne kadar ne otobüs, ne de TIR kullanmamıştım...
Havaalanından bir saatlik yolculuktan sonra MAN’ın araçlarının test edildiği özel alana ulaştık... MAN’ın test görevlileri, değişik manevralarla fabrikadan yeni çıkan araçları test ediyordu.
Bekiroğlu, heyecanla MAN’ın üst sınıf otobüsü Starliner’ı gösterdi: "MAN Türkiye olarak 40’ıncı yılımızı kutluyoruz. Şimdi Türkiye’de müşterilerimizse hem Ankara’daki fabrikamızda ürettiğimiz Neoplan Tourliner’ı, hem de Neoplan Starliner’ı sunacağız. Starliner MAN’ın gözbebeği."
Starliner’ın direksiyonuna heyecanla geçtim. Tuncay Bekiroğlu ve Alman test görevlisi de yanımda. Araç otomatik vites olduğu için, işim biraz daha kolay diye düşünerek marşa bastım.
ARKANDA 14 METRE VAR
Vitesi "drive"a getirdim, koca otobüs bir otomobil kolaylığıyla hareket etti. Bekiroğlu uyardı: "Dikkat et, arkanda tam 14 metrelik bir uzunluk var. Viraja girerken bunu unutma."
Starliner’le kısa turumuzu yaparken Bekiroğlu, bir ayrıntı verdi: "Aslında o oturduğun sürücü koltuğu, ’şoförü çimdikleyen’ cinsten. Yani, otobüs bulunduğu şeridin dışına çıktığında veya başka yalpalamalar olduğunda, koltuktaki mekanizma şoföre çimdik atar gibi çalışıyor ve uyarıyor."
Bunu öğrenince gece-gündüz direksiyon sallayan otobüs şoförlerinin seyir halindeyken uyumaları halinde uyarı mekanizmasının çalışacak olmasına seviniyorum. Ancak, sevincim kısa sürüyor. Çünkü, MAN Türkiye, Türkiye’deki otobüs şoförlerinin "çimdik atan koltuk"tan hoşlanmayacağını düşünmüş.
Bu yüzden Almanya’da üretilip Türkiye’ye gönderilen Starliner’larda "şoföre çimdik atma sistemi" devre dışı bırakılmış...
DEVİRMEK İMKANSIZ GİBİ
Bekiroğlu, yine de beni rahatlatacak mesajlarını sürdürüyor: "Bu otobüsü devirmek çok zor. Neredeyse imkansız gibi birşey..."
Bu iddialı mesajı biraz daha açmak için soruyorum: "Yani, Starliner’ın Kelkit Çayı’na uçması gibi bir durum da söz konusu olmayacak inşallah değil mi?"
Bekiroğlu, Starliner’ı övmesine rağmen, gerçekçiliği de elden bırakmıyor: "Kelkit Çayı’na uçmayacak gibi bir iddia ileri süremem. Çünkü, o kazada maalesef fren izi bile yok... Tümüyle sürücü hatası. Yani, sürücünün bariz hatasını otobüsün ortadan kaldırması elbette söz konusu değil."
Starliner’la kısa turumuz bitince sıra bir belediye otobüsüne geliyor. Bu belediye otobüsü Ankara’da, üstelik Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin 475 otobüslük ihalesinin kazanılmasının ardından üretilmeye başlanmış.
40 TON TAŞ YÜKLÜ
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek’in ısrarlı pazarlığı, MAN Türkiye’yi ilk kez doğalgazla çalışan otobüs üretmeye dönük yatırıma yöneltmiş.
Özel test alanında, hele de içi tıklım tıklım yolcu dolu olmadığı için belediye otobüsünü kullanmak da bana çok kolay gibi geliyor... Ancak, bunalımlı şehir içi trafiğinde stresli ve kalabalık yolcuyla o otobüsleri kullanmak pek de kolay olmasa gerek...
Üçüncü ve son test sürüşünü koca bir TIR’la yapıyorum. TIR’ın sürücü koltuğuna oturduğumda Tuncay Bekiroğlu yine uyarıyor: "Bu kez arkanda 17 metre uzunluk olduğunu unutma..."
TIR da otomatik vitesli olduğu için test oldukça rahat geçiyor. Tam inerken test uzmanı Alan hatırlatıyor: "Kullandığınız TIR tam 40 ton taş yüklüydü..."
MAN Ticari Araçlar’ın özel test alanından ayrılırken, Tuncay Bekiroğlu’nun anlattıklarından bir söz kafama takılıyor: "Müşterilerimize sorduk, çimdik atan sürücü koltuğunu istemediler..."
Demek ki bizim otobüs şoförleri, "Çimdik atan koltuk bizi bozar" diye düşünüyor...
Eğer şoförün uyumasını engelliyorsa bir çimdiğin ne zararı var?
Suzuki 4 BİN hedefini yükseltti
’Rönesans Projesi’nin ilk ürünü Grand Vitara’nın ardından Swift ve Swift 4X4 gibi modellerini pazara sunan Suzuki, yılın ilk üç ayında da hedeflerinin üzerine çıktı. Otomotiv sektörü açısından yılın ilk aylarının en durgun aylar olmasına karşın Suzuki’nin yeni modellerle kazandığı ivme sayesinde ilk üç ayda hedeflerinin üzerine çıktığını belirten Suzuki