Güncelleme Tarihi:
Küresel ekonominin nabzı EKONET'te atıyor     Â
Â
Son 10 yılda Çinli ortaklarla kurdukları işbirlikleri aracılığıyla birçok lüks marka bu pazarda yerini aldı. Ancak pazarın çok hızlı şekilde büyümesiyle kaybedecekleri şeyin büyüklüğünü gören bu şirketler, Çinli ortaklarını devreden çıkararak ipleri kendi ellerine alma girişimlerine hız verdi.
Bu girişimlerden en göze çarpanı Temmuz ayında İngilizlerin lüks ürün satan ünlü markası Burberry'den geldi. Şirket kendi ismiyle daha önce 30 şehirde marka temsilciliği yöntemi altında faaliyet gösteren 50 mağazalık satış ağını 70 milyon sterline almayı planladığını söyledi.
Bununla birlikte Fransız çanta üreticisi Longchamp da, ürünlerini Çin'de dağıtımını yapan firmayı satın almaya karar verdi ve idari işlerin devam ettirilmesi için Çinlilerden oluşan bir ekip kurdu. Polo Ralph Lauren ise Çin'deki dağıtım hakkını Dickson Concepts firmasından satın alarak bu yönde adım atan diğer bir ünlü marka oldu.
Ä°PLERÄ° ELLERÄ°NE ALMAK Ä°STÄ°YORLAR
Çin'deki gelişmeleri takip eden Pacific Epoch adlı danışmanlık şirketinin analistlerinden Marie Jiang, şirketlerin bu hamleleriyle ilgili yaptığı değerlendirmede, "Bu açıkça lüks markaların Çin'deki işlerini kendi başlarına yürütmek istediğini yansıtan bir eğilim" dedi.
Jiang, Çin'deki lüks tüketim pazarının hızlı büyüme yaşadığını ve bunun gelecek üç ile beş yıl içinde de devam edeceğin söyledi. Jiang, önümüzdeki birkaç yıl içerisinde lüks markalarının satışlarında yıllık yüzde 30 oranında artış beklediğini de söyledi.
2009 yılında lüks ürün satışında yüzde 12 artış yaşayan Çin, 9.6 milyar dolarlık pazar büyüklüğüyle bu alanda ABD'den sonra ikinci sırada yer alıyor. Küresel lüks pazarının yüzde 27.5'ine sahip olan Çin'de lüks tüketim miktarının beş yıl içinde 14.6 milyar dolara kadar çıkacağı tahmin ediliyor. Bu rakam aynı zamanda Asya devini bu alanda dünyanın bir numaralı ekonomisi haline getirecek.
İKİNCİ AŞAYAMA GEÇMEYE HAZIRLAR
Hong Kong merkezli danışmanlık şirketi Ample Finance analistlerinden William Lo son gelişmelerle ilgili olarak, "Birçoğu [lüks ürün üreticisi] Çin'de 10 yıldan fazla iş yaptıktan sonra tecrübe kazandı ve artık kendi operasyonlarını yürütebilecekleri ikinci aşamaya geçmeye hazır. Böylece bu şirketler hem dağıtım maliyetlerini azaltıp hem de faaliyet kârlarını artırabilecek" değerlendirmesini yaptı.
Çin'de yaşanan büyüme ve ortaya çıkan yeni zenginlerin servetlerini gösterme isteği bu ülkeyi lüks markalar için cazip kılıyor.
Özellikle ürettiği pahalı çanta ve mücevherleriyle bilinen ABD'li Coach markası bu hafta Çin'deki cirosunun 2012 mali yılında 250 milyon dolara yükselebileceği açıkladı. Şirket, bu rakamın 2015'de ise iki katına çıkmasını bekliyor. Küresel çapta yıllık cirosu 4 milyar dolar civarında olan bir firma için Çin'de yaptığı ciro önemli bir miktarı oluşturuyor.
Diğer taraftan Volkswagen tarafından satın alınan ünlü İtalyan otomobil üreticisi Lamborghini de Çin'deki satış performansından oldukça memnun. Şirket, 2010'un ilk yarısında bu ülkede 86 araçla satışlarını üç katından daha fazla artırdığını belirtti. İşin ilginç yanı ise Lamborghini bu artışı, küresel çaptaki satışlarının yüzde 2.6 azaldığı bir dönemde gerçekleştirdi.
* Bu yazı Reuters'ın geçtiği, "Luxury brands wrest back China market" başlıklı haberden derlenmiştir.
Â