Edip Emil Öymen
Oluşturulma Tarihi: Nisan 11, 2008 00:00
Arama motorları, sözcüğün sentaksına bakarak çalışır. "Turkey" yazdınız mı hem Türkiye hem hindiyi bulur size. Çünkü sentaks, sözcükteki harflerin yanyana dizilmesinden oluşan donanım yapısı. Bilgisayarın yapabildiği, şimdilik, sadece 0 ve 1’leri okumak...
Oysa sözcüğün bir de "anlam"ı var. Yani işin semantik kısmı. Bilgisayar da arama motoru da bunu anlamaya programlı değil, henüz. Ama semantik web çalışmalarıyla bunu da anlayacak hale geleceğiz.
Daha 1990’da "www" diye bir şey icat edip, patentini bile almadan insanlığa armağan eden İngiliz bilişimci Sir Tim Berners-Lee, yine bu işin öncüsü. Semantik web’e dair yenilikler birer ikişer ortaya çıkmaya başladıkça, Google benzeri büyük arama motorları da bu yönde adımlar atar oldu.
Geçen aralık ayında Google, "knol" adını verdiği yepyeni bir hizmet sunacağını açıkladı. Yetkin yazar ve bilim adamlarına, pek çok konuda bilgilendirici makaleler yazdıracak. Google’da bir sözcükle arama yapan birisi, önce bu "knol"a rastlayacak. Bir tür ansiklopedi maddesi gibi. İşte size semantik web yönünde bir yenilik.
Bir başka yenilik, Google benzeri bir arama motoru: Twine.com. Bu, şimdilik deneme aşamasında. Semantik web sistemine göre çalışıyor. Siz bir konuda bir şey aradıkça, başvurularınız arasında ilişki kurarak size önerilerde bulunuyor.
Google; web sayfasına, anlamadan sadece istatistik olarak bakarken; Twine, dile odaklanarak çalışıyor. Twine, ünlü pazarlama gurusu Peter Drucker’ın torunu Nova Spivack’ın marifeti. Radar Networks adlı bilişim şirketini kurarak semantik web’e girmiş. Twine, şimdilik 400 kişi arasında deneniyor. 30 bin kişi kullanmaya davet edilmeyi bekliyor. Yani şu sırada umuma açık değil henüz.
Öte yandan, "insan eli" değen arama motoru sayısı da birer ikişer artıyor.
Devamı eyasam.onpunto.com’da