Cahit AKYOL
Oluşturulma Tarihi: Nisan 12, 2010 00:00
Eşsiz doğası ve endemik canlı türleriyle bir dünya mirası olan Abant’ta kuşların yerine dozer homurtuları, kırılan, ezilen kayaların gıcırtıları yükseliyor. Ağaçlar kesiliyor, kamyonlar göl kıyısını toprakla dolduruyor. Su seviyesi 2 metre yükselmiş. Piknik alanları, ağaçlar sular altında. Oysa milli park olan Abant’ta dal kırmak bile yasak. Sivil toplum örgütleri ayakta.
TEK dal kırmanın bile yasak olduğu Abant Tabiat Parkı şu günlerde dev bir şantiye halinde. Kamyonlar göl kıyısına toprak döküyor, dozerler yolları genişletiyor, yeni yol için ağaçlar kesiliyor. Gölün su seviyesi 2 metre yükselince piknik alanları su altında kaldı. Küçük bir göl daha oluşturuldu. Nesli tükenen su samurlarının, yeryüzünde sadece bu bölgede yetişen Abant çiğdemi, mavi çiğdem ve kar çiçeğinin bulunduğu alanlar hafriyat altında kaldı.
Bilime aykırı5 milyon 500 bin TL’ye mal olması planlanan çalışmalar Bolu’da Sivil Toplum Kuruluşları başta olmak üzere üniversiteleri, meslek odası ve birlikleri harekete geçirdi. TMMOB Makine, İnşaat, Elektrik, Harita ve Kadastro, Ziraat, Mimarlar Odaları Bolu İl yönetimleri ile TEMA, Bolu Çevre Derneği, Çevre İçin Hekimler Derneği ve Bolu Tabip Odası bir bildiri ile yapılanlara karşı çıktı. “Yapılanlar bilime ve yasalara aykırıdır, durdurulmalı” dediler. Valilik ise “Doğaya zarar verilmiyor. Çalışmalar haziranda bittiğinde Abant çok güzel olacak” diyor.
Rapora rağmenOysa Bolu Valiliği, 26 Şubat 2010’da, Orman Bakanlığı’na bağlı Batı Karadeniz Ormancılık Araştırma Müdürlüğü’nden Abant’ta arazi incelemesi yapmasını istemiş. Hazırlanan zehir zemberek raporda şu uyarılar yer almış:
Göl ayağına yapılan 1.5 metre yüksekliğindeki menfezden dolayı, su kotu yükseldi.
Göl kıyısındaki sarıçam, göknar, söğüt ve yabani eriklerin kök boğazı su altında kaldı. Bu ağaçlar kısa sürede canlılıklarını yitirecek.
Bölgemizin ve ülkemizin endemik bitkisi olan kar çiçeği ve Abant çiğdeminin yaşam alanı ciddi tehdit altında.
Yol zaten vardı
Valiliğin uygulamaları sivil toplum kuruluşlarının yanısıra bölgedeki orman köylüsünü de oldukça rahatsız etmiş. Gözü gibi baktıkları ormana ve göle yapılanların kıyım olduğunu belirten Örencik Köyü Muhtarı Tevfik Türe, şunları söylüyor:
“Yol açmak için yüzlerce ağaç kestiler. Çoğu elle dikilmiş sarıçamdı, çocuklarımıza miras bırakmak için yıllardır tek dal bile kırmamıştık. Abant Milli Parkı’nı yok etmek istiyorlar. Orman kesip yerine yol yapılır mı, zaten yol var.”
Vali TEM gibi otoyol yaptı
Salih Sönmezışık (Orman Mühendisleri Odası eski Genel Başkanı)Bolu Valiliği gölün kıyısına TEM gibi otoyol yaptı, kıyı kenar çizgisi değişti. Doğal hayat tahrip edildi. Bu durum 3621 sayılı Kıyı Yasası’na aykırı. Sazlıklar sular altında kaldı. Kanatlı hayvanların üreme alanları yok oldu. Bu, Sulak Alanlar Sözleşmesi’ne (RAMSAR), 4342 sayılı Mera ve 2872 sayılı Çevre Yasası’na aykırı. Ayrıca Avrupa Peysaj Sözleşmesi, Biolojik Çeşitlilik Sözleşmesi, Avrupa’nın Yaban Hayatı ve Yaşam Ortamlarının Koruma Sözleşmesi’nin (BERN) ilgili maddeleri ihlal edildi.
Tahribatı dehşetle izliyoruz
Murat Ataman (Makine Mühendisleri Odası Bolu İl Temsilcisi) Abant’taki tahribatı dehşetle izliyoruz. Göl çevresindeki yolu yükselttiler. Böyle bir uygulama dünyada yok. Ağaçlar suların içinde kaldı. İğne yapraklıların suda yaşayamadığını herkes biliyor. Hiç ağaç kesmedik, dediler ama kökünden sökülmüş ağaçları gördüm. TMMOB Genel Merkezi bu konuda çalışma yapıyor, suç duyurusunda bulunacağız.
Endemik bitkiler 3 günde yok olmaz
Abant Gölü’nü neden yavrulattınız?Halil İbrahim Akpınar (Bolu Valisi) Bir ay önce aşırı yağışlardan göl yükselince kapakları kapattık ve yavru göl oluştu. Milli Parklar durumu inceliyor. Kararı onlar verecek. Tahliye kanalları dolmuş. Günde 5 santim yükseliyordu. Kanalları açtık. 3 günde 15 santim düştü. Gölün seviyesi 20-25 yıl önce yükseltilmiş. Sonra su seviyesini düşürmüşler etrafı bataklık olmuş. Su samurları buralarda yaşıyormuş. Çalışanlar son günlerde 15 su samurunu bir arada görmüş. Yuvalara zarar vermedik. Ayrıca üç günde endemik bitkiler yok olmaz.
Bitince muhteşem olacakAbant’ın çevresinde 6,5 kilometrelik yol var. Bu yol asfalttı. Biz asfaltı kazıdık. Yolu bazı yerlerde genişlettik. 4,5 kilometrelik bir alanda çalışma yürütüyoruz. Göl kenarında asfalt yok artık. Yeni yollar yapıyoruz. Bu yollarda atların çektiği araçlarla çekek yolu olacak. Zemini kesinlikle doğal taşlardan olacak. 5 metre yol, 3 metre topraklı yaya yolu, 3 metre genişliğinde bisiklet yolu olacak. Toplam genişlik 8-11 metre arasında. İnşaat sırasında alan pis gözüküyor. Bitince muhteşem olacak.
Meramız göl oldu ne gereği vardı ki
Örencik Yaylası’ndaki Çepni Köyü’nde yaşıyorum. 52 yıldır koyun, keçi otlattığım mera şimdi göl oldu. Hayvanlarım boğulur diye suyun yanına bile yaklaştırmıyorum. Bize iyilik olsun diye yaptıklarını söylüyorlar ama bunlar bizler için iyi şeyler değil. Orada dünyalar güzeli bir göl var. Buna ne gerek vardı? O merada insanlar hayvanlarını otlatıyor, geçimini sağlıyordu. Bu sular şimdi kime ne yarar sağlayacak.