Kuran seçmeli ders

Güncelleme Tarihi:

Kuran seçmeli ders
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 27, 2004 09:09

Milli Eğitim Bakanlığı, ilköğretim sistemini tepeden tırnağa yeniliyor.

Haberin Devamı

Bu yıldan itibaren geçerli olacak yeni sisteme göre, ilköğretimin ilk 5 yılında yazılı-sözlü ile sınıfta kalma korkusu tarihe karışacak. 6. sınıftan itibaren ilgi alanlarına göre 3 ayrı koridordan liseye hazırlanacak olan öğrenciler, seçmeli olarak Kuran-ı Kerim dersi alabilecek.

HÜRRİYET, yeniden yazılan müfredat programlarına paralel değiştirilen ve yeni öğretim yılında uygulamaya girecek ‘ilköğretim ölçme-değerlendirme ve öğretim sistemleri’nin işleyiş esaslarına ulaştı. Talim ve Terbiye Kurulu’nca onaylanan yeni sistem ‘din eğitim ve öğretimi’nde de yeni bir dönemi başlatacak. Zorunlu din dersinin, ‘tüm dinlerin öğretimi’, din eğitiminin ‘seçmeli’ olarak yaptırılmasını içeren yeni sistem, Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik’in, Başbakan Tayyip Erdoğan ile birlikte yapmayı planladığı bir basın toplantısıyla kamuoyunda tartışmaya açılacak.

ORTAK BECERİLER

Yeni sistem, ilköğretimin, Acil Eylem Planı’nda da öngörüldüğü gibi ‘öğrencilerin ilgi alanlarının ve kişilik özelliklerinin ortaya çıkmasını sağlamak, meslekleri tanıtmak ve seçeceği mesleğe uygun okul ve kurumlara yöneltmek’ için yeniden düzenlenmesini öngörüyor. Yeni sistemde, ‘etki-tepkiye dayalı şartlandırma temelli’ diye tanımlanan öğretim sistemi terkedilecek. İlköğretimin ilk beş yılında öğrencilere, ‘ortak temel beceriler’ kazandırılması hedeflenen yeni sistemin işleyişi şöyle:

HER ÇOCUĞA PORTFOLYO

İlk beş yıl yazılı-sözlü sınavlar kaldırılacak. Sınıfta kalma olmayacak. Öğrencilerin değerlendirilmesi ve izlenmesi için her öğrenciye bir portfolyo hazırlanacak. Bu portfolyoda, çocuklar hakkında beceri, bilgi, öğrenme, ilgi alanları, ilişkileri, öğretmen değerlendirmesi, anne-baba görüşleri gibi bilgiler yer alacak.

KORİDOR SEÇECEKLER

İlköğretim, son üç yıl için, ‘bilişim koridoru’, ‘yabancı dil koridoru’ ve ‘mesleki-teknik eğitim koridoru’ olarak üç koridora bölünecek. Öğrenciler, portfolyolarındaki bilgiler ışığında 6. sınıftan itibaren bu üç koridordan birinde eğitim-öğretime devam edecek. Öğrenci, bu koridorlardan birinde ortaöğretime yönlendirilecek. Öğrencilere, koridorlar arasında geçiş hakkı da verilebilecek.

SEÇMELİ ARTIYOR

Üç koridorda eğitim-öğretim, ortak derslerin yanısıra koridorun özelliğine uygun ‘zorunlu’, ‘seçmeli’ ve ‘zorunlu seçmeli’ dersler ile desteklenecek. Buna göre, özellikle mesleki-teknik eğitim koridoru için seçmeli ders sayısında önemli artış olacak. Böylece, 8 yıllık kesintisiz eğitim öncesinde, mesleki-teknik liselerin orta kısımlarında okutulan bazı meslek dersleri, ‘seçmeli ders’ olarak ilköğretime girecek.

İHL İSTEYENE EK DERS

Bu çerçevede, Kur'an-ı Kerim’in, mesleki-teknik eğitim koridorunun alt biriminde imam-hatip liselerine (İHL) yönelmek isteyen öğrenciler için seçmeli ders olarak okutulması gündemde. Anayasa’nın, ‘isteğe bağlı din eğitimi’ hükmüne de dayanılarak, Kur'an-ı Kerim’i okuma, anlama, ilmihal bilgileri, Hz. Muhammed’in hayatı gibi dersler, ilköğretimin 6, 7 ve 8. sınıflarında seçmeli ders olacak.

BİLİŞİM MERKEZLERİ

Yabancı dil koridoruna yönelen öğrenciler, ağırlıklı yabancı dil dersleriyle desteklenirken, bilişim koridorunda, mevcut lise sistemine yöneltmeyi sağlayan eğitim-öğretim verilecek. Bilişim koridoruna destek olmak üzere Türkiye genelinde 12 ilde bilişim merkezleri kurulacak.

Bütün dinler öğretilecek

YENİ sistemde, Kur'an-ı Kerim seçmeli ders olarak ilköğretimde yerini alırken, Anayasa’ya göre zorunlu olan din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin içeriği de sil baştan değişecek. Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik’in yaptığı açıklamaya göre, 22 yılda Müslamanlık dininin eğitim-öğretimi haline dönüşen din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde, yeni öğretim yılından itibaren tüm dinlerin ve mezheplerin öğretimine geçilecek.

Öğretmen yerine öğrenci odaklı

HALEN yüzde 90 oranında öğretmeni merkez alan eğitim modeli yerine çocuk merkezli modele geçilecek. Böylece sınıfta çocuk aktif olacak. Öğretmenin sınıftaki etkinliği yüzde 30’lara çekilecek.

Öğretmenler, dersi anlatırken, ünitelerde konu önlerine yerleştirilen ‘uyarı sembolleri’ni esas alacaklar. Öğretmenleri uyarıcı nitelikteki bu semboller, öğretmene, dersi pedagojik sınırlar içinde kalıp, konuyu dağıtmadan nasıl işleyeceğinin yolunu gösterecek.

Kazanımlar etkinliklerle elde ettirilecek. Bu durumda, çocukların daha çok dışarı çıkması, eğitim-öğretimi, çevre ve pratikle bütünleştirmesi sağlanacak. Her dersin edindireceği ana disiplinlerinin yanısıra; çevre, spor, müzik gibi 9 ara disiplinden birini daha edinmesi sağlanacak.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!