Oluşturulma Tarihi: Nisan 09, 2004 00:00
BU sohbetimizde Hz. İsa’nın çilesini konu alan ‘Tutku’ adlı filmin gösterilmesinden dolayı başlatılan tartışmalara ışık tutması bakımından Kuran’ın Hz. İsa’ya bakışını işleyeceğim.Kuran’da ‘Meryem oğlu’ ve ‘Mesih’ adıyla anılan Hz. İsa’dan 25 yerde söz edilmektedir. Özellikle Meryem ve Ali İmran surelerinde onun doğumu ve peygamberliği geniş bir şekilde anlatılmıştır. Kuran, Hz. İsa’nın hayatı ile ilgili sunduğu bilgilerle onu tanrılaştırmak isteyenlerin iddialarını çürütmeyi hedeflemiştir.Soyu itibarıyla Yahudi olan Hz. İsa, İsrail oğullarına gönderilmiş bir peygamberdir. Bakire Meryem’den Allah’ın kudretiyle babasız doğduğunu hazmedemeyen o günkü Yahudi toplumu, gerek onun şahsına ve gerekse anasına iftira atmaktan geri durmamışlardır. Hatta Hz. İsa’ya suikast hazırlamışlardır. Kuran bütün bu ithamlara karşı her ikisini de savunur ve Hz. Meryem’in dürüst ve namus timsali bir kadın olduğunu söyler.* * *Kuran diğer peygamberlerde olduğu gibi Hz. İsa’nın da peygamberliğini pekiştirmesi için zaman zaman Allah’ın izniyle mucizeler gösterdiğinden söz eder. Örneğin beşikte konuşması, körlerin gözünü açması, ölüleri diriltmesi ve çamurdan bir kuşa can vermesi gibi.Kuran, Hz. İsa’nın insanüstü bir varlık olmadığı üzerinde durur. Onun her insan gibi
yemek yediğini anlatarak beşerin bütün zaaflarını taşıdığını açıkça gösterir ve Hz. İsa’ya tanrılık veya tanrının oğlu gibi sıfatların onun vefatından sonra yakıştırıldığını söyler.Kuran, Hz. İsa’nın idam edilerek ölmediğini kesinlikle ifade etmektedir. ‘Onlar İsa’yı öldürmediler, asmadılar fakat onlara öyle göründü. Bunun üzerinde ihtilaf edenler ona dair şüphe içindedirler.’ O halde İsa’nın haç üzerinde ölmediği muhakkaktır. Fakat bu onun tabii bir surette ölmemiş olduğunu ifade etmez. Çünkü Kuran, Hz. İsa’nın vefat ettiğini açıklamaktadır.* * *Hz. İsa’ya benzeyen birinin asılması sırasında onun gökyüzüne uçtuğunu iddia etmek doğru olamaz. Hz. İsa’nın hálá yaşadığına dair beslenen inancın Hıristiyanlıktan gelme olduğunda şüphe yoktur. Çünkü Hıristiyanlar, İsa’nın tekrar döneceğine inanırlar. Kuran’da buna dair bir şey yoktur. Kıyamet alametleri içerisinde İsa’nın ineceğine dair rivayet edilen hadisler ise
haber-i vahit (bir kişinin haberi) olduğundan kesin bilgi ifade etmez. Kaldı ki bu hadislere itibar edenler de tevil yolunu seçmişlerdir. Kuran’da Hz. İsa’nın ‘ref’inden, yani yükseltilmesinden bahsedilir: ’Belki Allah onu kendisine yükselti.’ Fakat bu onun vefatından sonra vuku bulmuş mevki ve itibar yüksekliğidir. Yoksa bedenin gökyüzüne yükselmesi değildir.Doğrusunu Allah bilir...SORALIM ÖĞRENELİMBir arkadaşım beni bir şeyhin yanına götürdü ve ‘Bu değerli insan bize şefaat edecek, şüphen olmasın’ dedi doğru mu?Yusuf Özdemir/İZMİRKuran’da, Allah izin vermedikçe hiç kimse, peygamber de dahil şefaat edemez, denilmektedir. Yüce Allah’ın kime şefaat izni verip vermeyeceğini biz bilemeyiz. Şu halde şu zat şefaat edecektir hükmüne nerden varılıyor?Allah’tan bir haber mi geldi? Bunlar üye (mürit) kazanmak için uydurulmuş tehlikeli sözlerdir. Tövbe etmek lazım.Oğlum Hıristiyan bir Alman kadınla evlenmek istiyor, caiz mi?S.M/ALMANYAKitap ehli (Yahudi, Hıristiyan) ile evlenmek helaldir.Musa Peygamber’in bir yumrukla firavunun adamını öldürdüğü doğru mu?H.O/İZMİTMusa Peygamber, bir Kıpti ile kavga eden arkadaşının kendisinden yardım istemesi üzerine kavgaya karıştığı ve bir yumrukla adam öldürdüğü Kasas Suresi, 15. ayette geçmektedir. Ayetin tefsirinde Hz. Musa’nın öldürmek kastı taşımadığı bir yumrukla insanın ölmesinin çok ender rastlanan bir durum olduğu ve yine ayetin devamında Musa’nın af dilediği ve Allah’ın onu bağışladığı anlatılmaktadır.Kuran’da ‘makirin’ sözü hangi surelerde geçer?Altan Badur/İSTANBULTuzak kuranlar anlamına gelen ‘makirin’ kelimesi Ali İmran Suresi ayet 54’te ve Enfal Suresi ayet 30’da geçmektedir. Birincisinde Hz. İsa’ya kurulan kast tuzağından söz edilir: ’Onlar tuzak kurdular, Allah da tuzak kurdu. Allah tuzak kuranların en hayırlısıdır.’ İkincisi, Peygamberimize müşrikler tarafından kurulan tuzaktır: ’Hani o káfirler seni tutuklamak veya öldürmek ya da Mekke’den çıkarmak için tuzak kuruyorlardı. Allah da tuzak kurdu. Allah tuzak kuranların hayırlısıdır.’Yatalak bir hasta, başıyla namaz kılar, diyorlar doğru mu?Hüseyin Kalaycı/ADANADoğrudur. Buna ima ile namaz kılmak denilir ki hastalar için bir kolaylıktır.Bizim mahallede kadınlar bir araya gelerek salı namazı, çarşamba namazı kılıyorlar. Bunun dinde yeri var mıdır?Hatice Ünsal/AnkaraDinimizde söylediğiniz gibi günlere mahsus (Cuma namazı) dışında, namaz yoktur. Kişi istediği zaman Allah için nafile namaz kılabilir.Şeyhi olmayanın şeyhi şeytandır diyorlar doğru mu?İbrahim Bulut/İzmirBu söz Beyazit Bistamiye yakıştırılır ki, kesinlikle doğru değildir.Seçimlerde sol işaret parmağıma boya sürdüler .Bu boyanın boy abdestime ve abdeste bir mahzuru var mıdır?Çetin Emiroğlu/İstanbulParmakta bir tabaka oluşturmadığından abdestinize bir zararı yoktur.
button