Küçüldü, kar etti, büyüdü

Güncelleme Tarihi:

Küçüldü, kar etti, büyüdü
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 11, 2002 16:01

Türk Hava Yolları (THY) 2001 yılı için sekiz trilyon lira kár açıklayınca herkes işin sırrını merak etmeye başladı. Başarının ardında kriz tedbirlerinin yanı sıra insan kaynakları operasyonları da önem taşıyor. Kriz döneminde altı uçağını satıp, personelin yüzde 10 azaltan şirket, eğitim yatırımlarını sürdürdü. Eğitimler; mesleki, kişisel ve yönetim eğitimleri olarak üç grupta toplanıyor. Geçtiğimiz ay yeni bir proje ile, yönetim eğitimleri 'online' verilmeye başlanmış.

Geçtiğimiz yıl yaşanan global ekonomik durgunluk ve ardından gelen 11 Eylül saldırısı havacılık sektörüne art arda darbeler vurdu. Belçika Havayolları Sabena, İsviçre ulusal havayolu şirketi Swissair ve Fransa'nın en büyük özel havayolu şirketi AOM-Air Liberte'nin iflasları birbirini kovalarken şaşırtıcı haber Türkiye'den geldi. 2000 yılında 69 trilyon 519 milyar 636 milyon lira zarar eden Türk Hava Yolları (THY) 2001 yılında sekiz trilyon 127 milyar 303 milyon lira net kár açıkladı. Oysa ki kriz, diğer hava yollarını olduğu kadar THY’yi de kötü yakalamıştı. Ancak yerinde ve zamanında önlem alan şirket, krize karşı koymayı başardı. Önce küçülme kararı alındı. 2001 başında altı uçağı satıldı. Küçülme kararı personelle ilgili küçülme kararını da beraberinde getirdi. Önce emekliliğe hak kazanan 338 personel işten ayrıldı.

1 MİLYON DOLAR BÜTÇE

11 Eylül'le birlikte küçülme devam etti. Böylece 1 Ocak 2001'den itibaren müdür pozisyonundan 30 kişinin, ara yönetici kadrosundan 354 kişinin ve memur, uzman gibi diğer unvanları taşıyan 686 kişinin görevine son verilmiş oldu. Toplam 12 bin 480 kişilik personelden yaklaşık bin 300'ü işini kaybetti. Ara kadroların azaltılması ile daha verimli ve fonksiyonel bir sistem oluşturuldu.

Ancak şirketin karlılığında önem taşıyan aslında ‘ölçülebilir‘ önlemlerin dışındaki bir faktördü. Krize rağmen eğitimlere devam edildi. Yeni eğitim projeleri hayata geçirildi. Eğitim için yıllık bir milyon dolar bütçe ayıran şirket geçtiğimiz ay yöneticilerini ‘uzaktan‘ eğitmek için kolları sıvadı.

THY’nin İnsan Kaynakları'ndan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Aliye Alptekin havacılık sektöründe eğitim konusu üzerinde özellikle durulması gerektiğini söylüyor:

‘‘Bizim kár etme ve müşteri memnuniyetinin yanı sıra bir de uçuş güvenliği sorumluluğumuz var. Bu nedenle eğitim hayati önem taşıyor.‘‘

Şirket, personeline üç farklı alanda eğitim veriyor. Bunlardan ilki mesleki eğitim. Burada herkes kendi uzmanlık alanında eğitim görüyor. Rezervasyon, satış, check-in, kargo, teknisyenlerin eğitimi ve uçucu personelin eğitimi bu alana giriyor. İkinci eğitim alanı kişisel eğitimler. Kurum kültürünü anlatan veya bilgisayar bilgisini artırmaya yönelik 'soft' eğitimler bu grubun altında sıralanıyor. Alptekin, bu iki eğitimi hazırlarken müşteriden yola çıktıklarını söylüyor:

‘‘Elimizde müşteri ilişkileri müdürlüğünün her ay gönderdiği müşteri şikayetleri istatistiği oluyor. Hem mesleki eğitimlerin hem de davranış eğitimlerinin içeriğini düzenlerken o şikayetleri baz alıyoruz. THYyalnızca kendi personeline değil acentalara da eğitim veriyor. Sonuçta onlar bizim biletlerimizi satacak kişiler.‘‘

DÜNYANIN HER YERİNDE

Üçüncü ve son alanı yönetim eğitimleri oluşturuyor. Bunlar üst düzey yöneticilere ve yurtdışı satış müdürlerine yönelik düzenleniyor. Yönetim eğitimleri nisan ayından itibaren uzaktan eğitim modeli ile verilmeye başlanmış. Mesleki eğitimleri de bu yöntemle düzenlemek için çalışmalar yapılıyor: ‘‘Bu yöntem zaman ve mekan kısıtlamasını ortadan kaldırıyor. Bilgi ve teknolojiyi bir araya getiriyoruz. Daha kısa sürede daha çok kişiye bilgi aktarımını sağlıyoruz.‘‘

Dünyanın 100’ü aşkın noktasında hizmet veren THYiçin uzaktan eğitim yönteminin çok uygun olduğunu belirtiyor. Bütün yöneticileri eğitim için tek bir mekana toplamanın hem vakit hem de ‘nakit‘ açısından zorlayıcı olduğunu söylüyor:

‘‘Bunlar aslında sınıf bazında da yapılabilecek eğitimler. Örneğin geçen yıl yöneticilerimize bildiğimiz yöntemlerle insan kaynakları ve finansman yönetimi eğitimi aldırdık. Ama bu kadar kişiyi organize etmek çok pahalıya mal oldu. Bu nedenle bundan sonra uzaktan eğitim yolunu kullanacağız.‘‘


550 KURS AÇILDI

Türk Hava Yolları'nda toplam 11 bin personel çalışıyor. Personel için iki tür eğitim merkezi var. Uçuş eğitim merkezinde pilot ve hosteslerin mesleki eğitimleri veriliyor. Yer eğitim merkezinde ise uçuş personeli dışındaki tüm personelin mesleki eğitimleri veriliyor. Ayrıca uçuş personeli dahil tüm çalışanların kişisel eğitimleri de burada gerçekleşiyor. Burada ağırlıkla teknik personelin, satış ve yer hizmetleri personelinin eğitimleri oluyor. Yer eğitim merkezi geçtiğimiz yıl beş ay boyunca deprem tadilatı nedeniyle kapalı kalmış. Alptekin 2000'de merkezin yüksek kapasiteyle hizmet verdiğini anlatıyor:

‘‘Yer eğitim merkezimiz ISO kalite belgelidir. 2000 yılında toplam sekiz bin 381 personele eğitim verdik. 550 tane kurs açıldı ve bu kurslarda teknik personelin, satış ve rezervasyona yönelik çalışan personelin mesleki eğitimleri ve kişisel eğitimler verildi. 2001'de yedi ay boyunca hizmet veren merkezde 400 kursta altı bin personel eğitildi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!