Aslan BATUR
Oluşturulma Tarihi: Ocak 14, 2009 00:00
Otomobil markaları, krizin yarattığı durgunluk sonucunda bir taraftan fabrikalardaki üretimi yavaşlatırken diğer taraftan önümüzdeki 5 yıllık plan dahilinde geliştirdiği modellerin pek çoğunu da rafa kaldırma kararı aldı. Amerika ve Avrupalı üreticilerden sonra Uzak Doğulu üreticilerin de iptal ettikleri projeleri açıklaması, otomotiv sektörünün duraklama çağına girdiğine işaret ediyor.
Ekonomik kriz her sektörde olduğu gibi otomotivi de derinden vurdu. Otomobil üreticilerinin gelecek 5 yıllık planlarını revize etmesine neden olan bu dalgalanma, sektörün hareketlenmesini sağlayacak olan yeni modellerin de doğmadan mezara gömülmesine yol açtı. Birçok uluslararası otomotiv şirketi, pazarlarda yaşanan daralmaya bağlı olarak yeni model üretimlerini iptal ederken, bazıları da zorlu ekonomik koşullar nedeniyle üretimlerinde büyük azaltmalara gidiyor. Üretimin yavaşlaması artık herkes tarafından bilinen bir durum olsa da, işin bir de görünmeyen yanı var ki bu da en çok otomotivin teknolojik anlamda büyük bir hızla ilerlerken adeta bir duvara çarpmış gibi duraklamasına neden oldu. Çünkü büyük bütçelerle yönetilen Ar-Ge faaliyetleri, yeni geliştirilen ve teknolojik anlamda oldukça üst seviyelerde üretilmesi planlanan pek çok önemli projenin ertelenmesine ya da bir daha hiç gündeme gelmemek üzere rafa kaldırılmasına neden oldu. Hal böyleyken otomotiv sektörü için büyük önem taşıyan ve yeni segmentlerin doğumuna öncülük edecek olan otomobiller de tekerleklerini asfalta değdiremeden kalın dosyalar arasında proje olarak kaldı.
Yaşanan krizin ardından otomotiv üretiminin yavaşladığı hatta durma noktasına geldiği Amerika, bu konuda yalnız değil. Yaşanan dalgalanmanın ardından Avrupalı üreticiler de oldukça sıkıntılı günler geçiriyor. Üretimi durdurulan modeller genel olarak incelendiğinde, elit kesime hitap eden modeller olduğu dikkat çekiyor. Lüks SUV’ler, üst sınıf modeller ve spor otomobil projelerinin iptali, markaların volume modellere ağırlık vereceğine işaret ediyor. Zaten sıkılaşan emisyon kuralları da üreticileri karbondioksit salınım ortalamasını aşağı çekmek için çevreci modelleri üretmeye zorluyor. Ekonomide yaşanan sıkıntılı günler de tüketiciyi otomobil alırken daha tasarruflu modellere itiyor. Üreticiler de bu durumda tercih sebebi olacak modellere yöneliyor. Amerikalı ve Avrupalı üreticilerin içinde bulunduğu bu durumun ciddiyeti, sektörde söz sahibi olan Uzak Doğulu üreticilerin de üzerinde kara bulutların dolaştığını açıklamasıyla bir kat daha arttı. Analistler, yeni modellerin otomotiv şirketlerinin büyümesinde anahtar rolü üstlendiğini belirterek, yeni model iptali veya ertelenmesinin firmaların uzun dönem satışlarını vuracağı uyarısında bulunuyor. Peki otomotivdeki duraklamanın perde arkasındaki bu modeller hangileri?
Honda: Uzak doğulu üreticilerden Honda, spor otomobil temsilcisi S2000’in yerini alacak olan modelin
geliştirilmeyeceğini açıkladı. Son dönemde çevreci otomobillere ağırlık veren Honda, bu sene sonunda tanıtılması planlanan süperspor otomobili NSX’in de geliştirilme çalışmalarının durdurulduğunu duyurdu. İlk nesli ile büyük bir hayran kitlesi yaratan NSX’in yeni nesli 5.0 litre hacminde 10 silindirli ve 560 beygir güç üreten F1 teknolojili bir motor ile donatılacaktı. Otomotiv sektörünün 2 yıllık periyotta istediği noktaya ulaşmasının zor olduğunu düşünen Honda yöneticileri, hibrid motor ile donatılmış bir spor otomobil geliştirebileceklerinin sinyalini verdiler.
BMW: Otomotiv sektörüne en çok yeni segment kazandıran markaların başında gelen Alman üretici BMW, 3 yeni modelinin üretilmeyeceğini duyuru. 3 ve 5 Serileri arasında konumlandırılması planlanan ve "Progressive Activitiy Sedan" (PAS) adında yeni bir segmentin öncülüğünü yapacak olan modele ağırlık verdiğini açıklayan BMW, bu modelin de yollara çıkmak için planlanan tarihi aşacağını düşünüyor. Ayrıca Alman üreticinin rafa kaldırdığı projeler arasına M1, lüks SUV modeli X7, CS konseptinin fikir babalığını yaptığı ve 4 kapılı coupe olması planlanan 8 Serisi de yer alıyor.
Suzuki: Suzuki’nin merakla beklenen ve orta sınıfta Japon üreticiyi ilk kez temsil edecek olan 4 kapılı coupe modeli Kizashi’nin geliştirme sürecinin askıya alındığı söylentileri ortaya atılmıştı. Ancak aradan geçen kısa sürenin ardından Japon üretici bu dedikoduları bertaraf edecek bir açıklama yaparak Kizashi’nin üretilmesi için geliştirme aşamasının sürdüğünü kaydetti. 2010 model yılı dahilinde tanıtılması planlanan Kizashi’nin bu tarihten biraz daha geç piyasaya çıkması bekleniyor.
Toyota Subaru: Kriz öncesinde pek çok üreticinin dahil olması beklenen arkadan itişli spor otomobil furyası da ekonomide yaşanan dalgalanmayla birlikte adeta balon gibi söndü. Son dönemde motorsporlarında yıldızı hızla
parlayan Drift için geliştirilmesi planlanan bu modeller arasında en çok merak edilen Toyota ve Subaru’nun beraber geliştirdiği otomobildi. 90’lı yıllarda arkadan itişli otomobiller konusunda edindiği tecrübeyi Subaru’nun boxer motoru ile birleştirmeyi planlayan Toyota, bu model için ayırdığı bütçeyi başka bir projede kullanmaya uygun gördü. Meraklıları tarafından "Toyobaru" olarak adlandırılan bu araç, hem Toyota hem de Subaru markaları altında üretilecekti. Önümüzdeki yıla hazır olması beklenen otomobilin ancak 2012 yılında tanıtılması bekleniyor.
Opel: General Motors Avrupa cephesinde de benzer gelişmeler yaşandı. Opel, Insginia’nın (Vectra) üstünde konumlandıracağı ve 2010 yılında piyasa sunmayı planladığı yeni amiral gemisi olacak modeli askıya alırken, küçük SUV model geliştirmeyi iptal ettiğini duyurdu.
Renault: Avrupalı üreticilerden Renault, Megane platformunda üretimini yapacağı yeni crossover modeliyle ilgili çalışmaları durdururken, büyük MPV modeli Escape’nin ve lüks modeli Vel Satis’in yerini alacak modelleri de iptal ettiğini açıklamıştı.
Volvo ve Fiat: Sektör uzmanları, aynı şekilde Volvo’nun küçük hatcback modeli C30’un yeni versiyonlarını geliştirmeyi durduğunu belirtirken Fiat’ın da mali hedeflere ulaşmak için yeni model sayısının azalttığını kaydettiler.