Arzu ÇETİK/İZMİR, (DHA)
Oluşturulma Tarihi: Nisan 24, 2009 17:06
İZMİR Bakkallar ve Bayiler Odası Başkanı Emin Bağcı, kriz nedeniyle iş arama umudunu kaybedenlerin açtıkları bakkallarla odaya kayıtlı üye sayılarında artış olduğunu söyledi.
İzmir Bakkallar ve Bayiler Odası'nın düzenlediği, esnafa mevcut piyasa koşullarında yeni stratejiler üretmek amacıyla Ege Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü Öğretim Üyeleri Doç.Dr. Nazan Günay ve Yrd.Doç.Dr. Aykan Candemir'in konuşmacı olarak katıldığı ‘Bakkalın Rekabet Gücü ve Gerilla Pazarlama’ konulu konferans İzmir Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği'nde (İESOB) gerçekleştirildi. Konferans sonrasında Oda Başkanı Emin Bağcı, gazetecilerin sorularını yanıtladı.
TBMM'de yıllardır bekleyen Hipermarket Yasası'nın çıkmaması üzerine, mevcut koşullarda küçük esnafın rekabet gücünü arttırmaya yönelik çalışmalar yaptıklarını ve bunu ‘Bakkal Hareketi’ olarak adlandırdıklarını belirten Emin Bağcı, düzenlenen konferansın da bunun bir parçası olduğunu kaydetti. Türkiye'de her köşe başında büyük alışveriş merkezlerinin sayısının hızla arttığına dikkat çeken Bağcı, “Bakkallar olarak hiçbir şey yapamıyoruz. Biz de bakkalların mevcut durumunu dışarıdan fotoğrafını çekerek, avantajları, dezavantajları belirlerek, rekabet gücümüzü arttırmaya yönelik strateji belirlemeye çalışıyoruz” dedi. Kriz döneminde bakkalların sayısının azalıp artmasına ilişkin soruyu yanıtlayan Bağcı, “Krizde, bakkalların sayısı azalmadı aksine arttı. Odamıza kayıtlı 4 bin 829 bakkal vardı.
Yılbaşından Nisan ayına kadar 500 yeni kayıt yapıldı. Bakkal açmak için çok büyük sermaye gerekmiyor. Küçük bir sermaye ile bakkal açılabiliyor. O yüzden insanlar bakkal açıyor. Bunlar arasında kriz nedeniyle işini kaybetmiş ve iş arama umudunu kaybedenler de var. Kolay bir iş gibi görünüyor. Ama bana sorsalar açmamalarını tavsiye ederim” diye konuştu.
BORÇ DEFTERLERİYLE ZOR DURUMDALAR
Konferansın açılış konuşmasında da Emin Bağcı, perakendecilik sektörünün eğitim ve sağlıktan sonra en büyük sektör olduğunu belirterek, perakendeciliğin de can damarının gıda olduğunu ifade etti. Türkiye'de son 25 yılda organize perakendeciliğin hızla artış göstermesiyle, tüketici alışkanlıklarında değişim yaşandığını söyleyen Bağcı, “Bakkallarımız küçük sermayeleri, borç defterleriyle zor duruma düştü” dedi.
İEOSB Başkanı Zekeriya Mutlu da, esnafın değişen koşullara ayak uydurması gerektiğini söyledi.
KÜÇÜK ESNAF BAŞTACI OLMALI
Konferansın açılış bölümüne katılan ve bir konuşma yapan CHP İzmir Milletvekili Mehmet Ali Susam, küçük esnafa iyi satın alma, iyi müşteri ilişkileri kurma, iyi hijyen koşulları sağlama tavsiyelerinde bulundu. Susam, “Küçük işletmelerin yaşatılması birinci öncelik olmalı. Kriz, dünyanın dev firmalarını yakıp yıkıyor. Küçük işletmeleri yaşatmıyorsanız, yasal, ekonomik açıdan desteklemiyorsanız kurduğunuz büyük şirketler sizi, ülkeyi kurtaramaz. Küçük esnafı baştacı etmek lazım” dedi. Sorunların çözümünde hükümet, üniversiteler, belediyeler, meslek odaları ve bakkalara düşen sorumluluklar olduğunu ifade eden Susam, “Herkes üzerine düşeni yaptığında rahatlıkla çözülebilir” dedi. Küçük esnafın ayakta kalabilmesi, rekabet sürecinden çıkabilmesinin yol ve yöntemleri olduğunu söyleyen Susam, “Gelinen nokta itibariyle Türkiye'de önemli mesafe alındı. Ancak küçük esnafın sorununu çözecek noktada değil. Haksız rekabette yapılması gereken bir yasal zorunluluk var. Perakendecilik Yasası'nın, meclisten çıkması için yıllardır mücadele veriliyor. Çaba göstermemize rağmen hala bekliyor” diye konuştu.
BAKKALA GERİLLA TAKTİĞİ
Açılış konuşmalarının ardından Ege Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Nazan Günay, “Gerilla Pazarlama Stratejisi: Bakkallar Süpermarketlere Karşı Nasıl Savaşmalı?” başlıklı bir sunum yaptı. ‘Gerilla Pazarlama’ tekniğini, 'bütçesi küçük, hayalleri büyük olan girişimciler için yaratıcılık, hayal gücü gerektiren pazarlama stratejisi' olarak tanımlayan Doç.Dr. Günay, “Bu yaklaşımın ortaya çıkış nedeni finansal sorunlar içindeki KOBİ'lere sınırlı bütçelerle nasıl yaratıcı pazarlama çalışmalarını yapabilecekleri konusunda yol göstermek” dedi. Doç. Dr. Günay, poşetlerle, müşterilerin oturup zaman geçirebileceği banklar, tabureler konularak, içecek ikramı, dükkan önünde saksılarla yaratılabilecek hoş görünüm, el ilanları, ışıklandırma gibi konularda bakkalların farklılık yaratabileceklerine dikkat çekti. Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Aykan Candemir de, ‘Perakendeci İşletmeler İçinde Bakkalların Rekabet Açısından Değerlendirilmesi: İzmir Örneği” başlıklı bir sunum yaptı.