OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 25, 2003 00:00
Uluslararası Halkla İlişkiler Derneği'nin İstanbul'da düzenlediği konferansta konuşan İngiliz Profesör Tony Meehan, ‘‘Krizin sizi yönetmesine izin vermeyin, yoksa şirket elinizden kaçar gider’’ dedi. ULUSLARARASI Halkla İlişkiler Derneği'nin (IPRA) kalbi 2 gündür İstanbul'da atıyor. Ceyda Aydede'nin başkanlığı devralması nedeniyle IPRA Yönetim Kurulu bu kez İstanbul'da biraya geldi. Ayrıca, Halkla İlişkiler Derneği'nin (HİD) düzenlediği ve IPRA Yönetim Kurulu üyelerinin katıldığı iki ayrı konferansta, uluslararası halkla ilişkiler uzmanları, kriz yönetimi, markalamanın önemi, propagandadan halkla ilişkilere geçiş, AB'de halkla ilişkiler, kurumsal yönetim, medyada şeffaflık, iletişimde etik uygulamalar tartışıldı.Marmara Üniversitesi Rektörlük Binası'nda yapılan ilk konferansta konuşan İngiliz Profesör Tony Meehan, kriz öncesi yapılacak planların kriz sürecinden çıkışı kolaylaştırdığına dikkat çekerek, farklı kriz ortamları için farklı planlar yapılması gerektiğini söyledi. İngiltere'de TMAC Halka İlişkiler Şirketi'nin yöneticiliğini yapan Meehan,Tony Meehan, krizin aynı zamanda fırsat anlamına da geldiğini belirterek, ‘‘Krizin sizi yönetmesine izin vermeyin, yoksa şirket elinizden kaçar gider’’ dedi. Krizin ağırlığına göre kodlandırılmasının faydalarını anlatan Meehan, ‘‘Kodları herkes bildiğinde kimseye durumu tek tek anlatmak zorunda kalmazsınız. Kodu söylediğinizde herkes krizin ne olduğunu ve derecesini anlar böylece zaman kazanırsınız ve hemen kriz planını uygulamaya başlarsınız’’ diye konuştu. Olumsuz bir olay olduğunda asla özür dilenmemesi gerektiğini de öne süren Meehan, ‘‘Özür dilemek, durumu kabullenmek demektir. Özür dilemeyin, ama üzüntü duyduğunuzu belirtin’’ dedi.MARKANIN ÖNEMİKonferansa Finlandiya'dan katılan halkla ilişkiler uzmanı Liza Kettman-Kervine, markanın uzun süredir hayatımızda yer alan bir kavram olduğuna dikkat çekerek günümüzde markalamanın artan önemine değindi. Eskiden Finlandiya'da evde pişirilip ortasındaki delikten tavana asılan ekmeği dinleyicilere gösteren Kervine, markaların mesajlar verdiğini ve bu mesajların toplumlar arasında değişiklik gösterebileceğini, markalamanın ürünü piyasada diğerlerinden farklı gösterme süreci olduğunu kaydetti. Kervine, ‘‘Markalar ne kadar saydam ve pozitif değerlere sahip olurlarsa kriz dönemlerinde olumsuz etkilenme de daha az olur’’ dedi.İran'da 1 yılda 82 gazete kapatıldıIPRA'nın İranlı üyesi Hossein Afkhami de, ‘‘Çağdaş İran'da medyanın durumu’’ konusunda yaptığı konuşmada, İran'da medyanın İslami ve bölgenin siyasi kültürüyle çok ilişkili olduğunu belirtti. 10 radyo ve 8 TV kanalı, 3 yabancı kanalın yayınının devletçe yapıldığını bildiren Afkhami, ülkelerinde kapatılan gazete sayısının yüksekliğine dikkat çekerek, ‘‘Son yıllarda İran'da 82 gazete kapatıldı’’ dedi. Afkhami, şöyle konuştu: ‘‘İran'da tam bağımsız bir gazete bulmak mümkün değil. Beş devlet destekli gazete toplam tirajın yüzde 60'ına sahip. Bu destekten yoksun olanlar zaten yaşayamıyor. Ekonomik ve teknolojik gelişim işin maliyetini artırdığı için özgür basından söz etmemiz mümkün değil. Bağımsızlığın olmadığı bir ortamda şeffaflıktan bahsedilemez. Devlet ve gazeteciler arasındaki iyi ilişkilerin aleyhte
haber çıkmasını imkansızlaÅŸtırıyor.’’IPRA'ya ikinci Türk kadın baÅŸkanDünyanın 82 ülkesinden 1.000'e yakın üyesi bulunan Uluslararası Halkla Ä°liÅŸkiler DerneÄŸi'nin (IPRA) BaÅŸkanlığı'nı, 8 yıl aradan sonra ikinci kez bir Türk kadın üstlendi. IPRA 2003 yılı BaÅŸkanlığı’na seçilen Global Tanıtım ve Halkla Ä°liÅŸkiler ÅŸirketinin kurucusu Ceyda Aydede, dün akÅŸam Ä°stanbul'da yapılan törenle görevi Mauritius'lu Jacques Dinan’dan devraldı. Aydede, Ä°maj Halkla Ä°liÅŸkiler'in kurucusu Betül Mardin’den 8yıl sonra IPRA’ya baÅŸkan seçilen ikinci Türk oldu. Aydede, IPRA’nın Betül Mardin'den sonra ikinci kez bir Türk kadın baÅŸkan tarafından yönetilecek olmasının Türk kadınlarının baÅŸarısını gösterdiÄŸini söyledi. AYDEDE'NÄ°N HEDEFLERÄ°BaÅŸkanlığı döneminde yapmak istediÄŸi projelerden de bahseden Aydede, ilk önce IPRA'ya üye sayısını 100 ülkeden 1.000 kiÅŸiye çıkarmak istediÄŸini bildirdi. Etik ve ÅŸeffaflık konularında çalışmalara önem vereceklerini belirten Aydede, günümüzde halka iliÅŸkilerin çok farklı boyut kazandığına dikkat çekerek, halka iliÅŸkiler ÅŸirketlerinin ÅŸeffaflık, hesapverilirlik ve etik konularını destekleyen projeler geliÅŸtirmesi ve ÅŸirketlere tavsiyelerde bulunması gerektiÄŸini söyledi.IPRA, 60 ülke tarayıp ‘rüşvet endeksi’ çıkarıyorHalkla Ä°liÅŸkiler DerneÄŸi'nin (HÄ°D) düzenlediÄŸi ve Hürriyet Medya Towers Çetin Emeç Salonu'nda yapılan ikinci konferansa katılan IPRA Yönetim Kurulu Ãœyeleri, halkla iliÅŸkiler uygulamaları, medyada rüşvet ve ÅŸeffaflık konularını tartıştı.Konferansa Amerika'dan katılan IPRA Yönetim Kurulu Ãœyesi Frank E. Ovaitt ise medyada yaÅŸanan yolsuzlukların medyaya olan güveni sarstığın söyledi. Ovaitt, ‘Medyada ÅŸeffaflık’ kampanyası çerçevesinde medya çalışanlarını etik davranmaya çağırdıklarını ve Medya ÅŸeffaflığı sözleÅŸmesini bütün tarafların imzalaması gerektiÄŸini belirtti. Para karşılığında haberler yazıldığına da deÄŸinen Ovaitt, ‘‘Bir ÅŸey para karşılığında yayınlanıyorsa, o zaman onu reklam olarak yayınlayın’’ dedi. Internet üzerinde yaptıkları bir araÅŸtırmada, Kanada, Batı ve Kuzey Avrupa ile Avustralya'da medyaya güvenilirliÄŸin arttığını, DoÄŸu Avrupa, OrtadoÄŸu ve Latin Amerika'da medya güvenirliÄŸinin azaldığını saptadıklarını belirten Ovaitt, ‘‘Medyanın güvenilirliÄŸinin az olduÄŸu ülkelerde rüşvet olgusu görülüyor’’ dedi. DOÄžAN GRUBU SPONSORMedya ÅŸeffaflığı konusunda haber deÄŸerinin esas alınması gerektiÄŸine ve gazetecilerin PR ÅŸirketlerinin sunduÄŸu numune ve hizmetlerden sınırlı olarak faydalanmaları gerektiÄŸini söyledi. Ovaitt, ‘‘Bu tür hizmetlere sınırlama getirecek uluslararası bir rüşvet endeksi, bu tür uygulamaları ışık altına alır’’ dedi. DoÄŸan Medya Grubu'nun endeks projesinin sponsorlarından biri olduÄŸunu hatırlatan Ovaitt, endeksin 60 ülkede tirajı en yüksek 10 gazete takibe alınarak baÅŸlatılacağını kaydetti.IPRA Yönetim Kurulu Ãœyesi Donald K. Wright ise iletiÅŸimde etik konusuna deÄŸinerek, ‘‘Halkla iliÅŸkiler kendi etik deÄŸerlerini geliÅŸtirmek istiyorsa gerçeÄŸe önem vermeli’’ dedi. Kurumların belirlediÄŸi PR etiklerinin hepsine katıldığını, ancak bunlara uymanın kiÅŸilerin isteÄŸine bırakıldığını kaydeden Wright, kuralların ihlali halinde yapılacak bir ÅŸey oymadığına dikkat çekti.Â
button