OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 26, 2004 00:00
Karayolları Genel Müdürlüğü'nce yapılan açıklamada, "BoÄŸaziçi Köprüsü'nün askı halatının yerinden kurtulmasının son 60 yılda tespit edilen en hızlı rüzgara baÄŸlı olarak meydana geldiÄŸi, yapılan ilk incelemelerde, askı halatı ile orijinal parçalarında herhangi bir hasar oluÅŸmadığının belirlendiÄŸi" bildirildi.Karayolları Genel Müdürlüğü Basın ve Halkla Ä°liÅŸkiler Åžube Müdürlüğü'nce yapılan yazılı açıklamada, 22 Ocak 2004 tarihinde ÅŸiddetli soÄŸuÄŸun yanı sıra saatteki hızı 120 kilometreye ulaÅŸan rüzgarın, BoÄŸaziçi Köprüsü'nün kuleye yakın ve uzun askı halatlarında meydana getirdiÄŸi yüksek genleÅŸmeli vibrasyon nedeniyle 2. askı halatının baÄŸlandığı plakadan kurtularak yerinden çıktığı belirtildi. "Ä°lk incelemelerde, askı halatının kendisinde ve orijinal parçalarında herhangi bir hasar oluÅŸmadığı tespit edilmiÅŸtir" denilen açıklamada, ÅŸu görüşlere yer verildi: "1. BoÄŸaz Köprüsü'nün dizayn hesaplarında kuleye yakın uzun askı halatlarının köprünün geometrik konumuna baÄŸlı olarak büyük gerilmeler almayacağı görülmüştür. Buna baÄŸlı olarak, yüksüz konumda kalan uzun halatların aşırı titreÅŸim ve malzeme yorulması gibi nedenlerle yerinden kurtulabileceÄŸi de dikkate alınmıştır.Köprünün hizmete açıldığı tarihten itibaren Bristol, BoÄŸaziçi ve Karadeniz Teknik Ãœniversitesi gibi çeÅŸitli akadem çevrelerce teknik kontrolleri yapılarak, yapısal davranışları incelenmiÅŸtir. Ayrıca 1985 yılında Japon IHI firması dizayn grubunca mühendislik ve danışmanlık hizmetleri projesi kapsamında yapılan teknik kontrollerde de köprünün projesinde herhangi bir hata ve eksiklik olmadığı tespit edilmiÅŸtir."BoÄŸaziçi Köprüsü'nün dünyada ilk ve tek örnek olmadığı, birçok benzer çapraz askılı asma köprü olduÄŸu vurgulanan açıklamada, "22 Ocak 2004 tarihinde meydana gelen ve köprünün ömrü boyunca çok düşük bir olasılıkla rastlayabileceÄŸi halatın yerinden kurtulması olayı, son 60 yılda tespit edilen en hızlı rüzgara baÄŸlı olarak oluÅŸmuÅŸtur" denildi.Açıklamada, köprünün Ä°ngiliz proje mühendisi ve asma köprüler konusunda uzman bir Japon mühendisin Karayolları Genel Müdürlüğü'nce Türkiye'ye davet edildiÄŸi, hafta içinde gelerek konuyla ilgili incelemede bulunacak bu kiÅŸilerin uzmanların da katılımıyla bir basın toplantısı düzenleyecekleri belirtildi.Â
button