Güncelleme Tarihi:
Dünyada bir konuda ilk olmak, hele bu zamanda hiç kolay değil. Boğaziçi Üniversitesi, dünyanın ilk sesli okul yıllığını yaparak bir zoru başardı. Zaten Boğaziçi'nde yıllık hazırlamak başlı başına bir iş. Bütçesi yüzbin doları aşan bu işin ucunda prestij, milyarları bulan kazanç ve iş teklifleri var.
Yıllığın CD-Rom'un da bir de oyun var: Kayıt Günü. Boğaziçi'nde kayıtlar artık İnternet üzerinden yapılıyor. Bu oyun ise kaydın oradan oraya koşturularak yapıldığı eski günlere ithaf edilmiş. Boğaziçi'nin karikatürize edilmiş kampusunda dolaşmak hayli zevkli.
Türkiye'nin ilk üniversite yıllığı bundan 76 yıl önce yine Boğaziçi Üniversitesinde çıktı. Okulun o zamanki adı Robert Kolej idi. 76 yılda yıllık geleneği sadece ikinci dünya savaşı yılları sırasında bir yıl sekteye uğradı.
1999 BÜ yıllığı 1000 yılın son yıllığı sloganıyla çıktı, ancak dünyada bir ilke imza attı: Voice-up. Türkçeye ses kaydı olarak çevrilebilecek bu sistemle, öğrenciler kuşe kağıda basılı şık ciltli yıllıkları ile birlikte CD-Rom'larını da aldılar. CD-Rom'da yıllığın elektronik ortamdaki görüntüsünün yanısıra, öğrenciler kendilerine verilen 90 saniyelik sürede konuştular ya da arkadaşlarını konuşturdular. Dünyanın ilk sesli yıllığı böylece yapılmış oldu.
99 yıllığının yenilikleri bununla da bitmiyor. CD-Rom'daki Kayıt Günü adlı oyunda öğrenciler, Boğaziçi Üniversitesi'nin karikatür halinde çizilmiş sanal ortamında okula kayıtlarını yaptırıyorlar.
ŞİRKET BÜTÇESİ GİBİ
Bogaziçi Üniversitesi'nde yıllık hazırlamak zor, ancak bir o kadar da prestijli bir iş. Bu zor işin altından kalkmanın verdiği manevi tatmin de cabası. Yıllığı hazırlayanlar iş görüşmelerinde, hele de görüşmeyi bir BÜ'lü yönetici ile yapıyorlarsa yıllık çalışmalarını referans olarak gösteriyorlar. Ve tüm bu çalışmaların sonunda yıllık komitesinde kişi başına 1-1.5 milyar TL. para kalıyor. Bu yüzden yıllık hazırlamaya hevesli bir çok öğrenci var. Ve Boğaziçi tarihi bu öğrencilerin rekabetleriyle dolu.
Yıllık çalışmaları yaz aylarında başlıyor. Her grup, ki her sene en az iki üç grup yıllığa talip oluyor, hazırladığı projeyi rektörlüğe bağlı Öğrenci Faaliyetleri Komisyonuna sunuyor. Bir ay sonra ÖFK kararını açıklıyor ve ihaleyi kazanan grup kolları sıvıyor. İhale öncesinde birbirlerinin projelerini öğrenmek için ajan kullanmak, yıllık savaşları sürecinin ayrılmaz bir parçası.
Bu yılki komitenin finans işlerini yürüten ve genel koordinasyonundan sorumlu olan Barış Sönmez, karşılarında daha güçlü bir grup olmasına rağmen ihaleyi kazanmalarının sebebini şöyle açıklıyor:
‘‘Bir çok firma BÜ yıllığına girmek için reklam vermeye hazırdır. Ancak biz reklam sayısını 30'la sınırlı tuttuk. Bu yıllığı reklam kirliliğinden kurtaran bir anlayıştı. Bir de, bu güne kadar yıllık komiteleri kazandıkları paralarla okula proje bazında yardım yaparlardı. Biz bunun yerine okula para yardımında bulunacağımızı söyledik. Ve projemiz kabul edildi.’’
Yıllıktan notlar
BÜ 99 yıllığının bir reklam sayfası 2000-2500 Dolar arasında değişiyor. (1 milyar civarı). Diğer üniversitelerde yıllık sayfa fiyatı 50-100 milyon TL.
İlk kez bu sene yıllık için profesyonel bir grafikerle çalışıldı. Sayfa düzenlemelerini grafiker Murat Arlı yaptı.
IBM ve Camel yıllığın sponsorlarıydı.
Bu seneki yıllığın bütçesi 100 bin Dolar (43 milyor TL.) Ancak bu rakam bir Boğaziçi yıllığı için mütevazı bir rakam. Geçmiş yıllarda reklam sayısının çokluğundan dolayı 270 bin Dolarlık bütçelere ulaşıldı.
Yıllıkta kullanılmak üzere 10 bin civarında dia çekildi.
Yıllık fotoğraflarında yüzdeki sivilceler omuzlardaki kepekler bilgisayar marifetiyle giderildi.
Yıllıktan kusurlar
Kusursuz güzel olmaz. İşte yıllık 99'un gafları:
Bir kaç öğrencinin ismi yanlış yazıldı.
Bir öğrencinin ismiyle resmi karıştı. Yıllık komitesi bu hataları, ayrıca hazırladığı sticker'larla gidermeye çalıştı.
45 türbanlı öğrencinin fotoğrafı, YÖK'ün okul yönetimine gönderdiği bir yazı yüzünden yıllığa basılmadı. Türbanlı öğrencilerin erkek arkadaşları bir gece yıllık komitesini bastılar. Ancak konunun komitenin değil YÖK'ün kararı olduğunu öğrenince bir ölçüde sakinleştiler. Paralar iade edildi. Ancak bu durum yıllık satışlarını yüzde 15 düşürdü.
Bir öğrenci vakit ayıramadığı kız arkadaşından ayrıldı, diğeri ayrılığın eşiğinden döndü.