Kolejli Gençler intiharları anlatıyor

Güncelleme Tarihi:

Kolejli Gençler intiharları anlatıyor
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 27, 2002 00:00

Cenan YuÄŸaç, Aslı Yardımcı, Ceylan Konuk ile baÅŸlayan, Lara Falay ile devam eden kolejli intiharların, nedenini niçinini geçen hafta herkes konuÅŸtu.Masanın bir tarafında psikiyatrlar, Milli EÄŸitim görevlileri ve aileler vardı. DiÄŸer tarafında olması gereken öğrenciler ise hem yaÅŸları, hem de okulları dolayısıyla açık açık bu konuÅŸmalara dahil olamamışlardı. Sorunlarının herkesten önce AvrupalılaÅŸmak olduÄŸunu söyleyen bu gençlerle kendi seçtikleri mekanda, polise göre ise tam da ‘‘Satanist’’ düşüncenin merkezi olabilecek(!) bir barda buluÅŸtuk. Ä°tiraf edeyim ki, 8-10 gençle gruplaÅŸtığımızı gören barmen bile, soru dolu gözlerle bize bakıyordu. Aralarında intihar eden çocukların yakın arkadaÅŸları da olan kolejli gençlerin anlattıkları ve yorumları ne kadar büyük bir sorunla karşı karşıya olunduÄŸunun ve bu gençlerin ne kadar yalnız bırakıldığının delili.BU ÇOCUKLARI TANIYAN BÄ°R EĞİTÄ°MCÄ°Polis deÄŸil MÄ°T araÅŸtırsınBazı öğrencilerin yönlendirildiklerini hissediyorum. Bu çocuklar ölüyor. Cinayet var. Ve biz hiçbir ÅŸeyi ele geçiremiyoruz. Tek tek olsalar bile, intiharların belli bir düzende olduÄŸunu görüyorsunuz. Bu da bunu besleyen koÅŸulların var olduÄŸunu gösteriyor. Bunlara sebep bir güç var mı yok mu, herkesin anlamaya çalıştığı ÅŸey bu. Ama çok hantal ve kaba bir soruÅŸturma yürütülüyor. Bu konunun toplumsal bir sorun haline gelebilmesi, magazin ögeler dışında mümkün gözükmüyor. Bu da toplumun bir nevi intiharı.GRUP DÄ°NAMİĞİ VARBu gençlerin çoÄŸu zaten psikiyatrik tedavi görüyor. Gençler mutlaka bir yerden bir ÅŸekilde etkileniyorlar. Yönlendiriliyorlar demiyorum ama etkileniyorlar. Bu yaÅŸ dönemi model alma dönemidir. Ortada bir etki varsa, çocuklara birebir yönelmesi gerekmiyor. Bir grup dinamiÄŸi yapıp bu tür iÅŸlere kalkışıyorlardır. Bu da bu iÅŸe müdahaleyi çok zor bir hale getiriyor. Bu durumu hiçbir ÅŸekilde ele geçiremezsiniz. Ä°mkansız. Bu etkinin kaynağını bir istihbaratla saptayıp, onu etkisiz hale getirebiliriz. Ama bu bizi sadece vicdanen rahatladır. Harcıalem gibi gözükecek ama yaÅŸamaya deÄŸer bir toplum olmadığımız, bu meseleyi doÄŸru teÅŸhis edemediÄŸimiz sürece, intiharlar devam edecek gibi gözüküyor.SATANÄ°STLER KÄ°M?Satanizm üzerinde durulması gereken bir konu. Böyle bir örgütlenme var. Ama bunu araÅŸtırmak polisin yapacağı birÅŸey deÄŸil. Karşınızda çok zeki çocuklar var. MÄ°T'in en iyileri bu istihbaratı yapmalı ancak. Satanistler kimler bir anlaşılsa, herkes rahat edecek. EÄŸer böyle bir gruplaÅŸma varsa, Alman Lisesi çok da tesadüfi bir yer olmayabilir. Taksim'e yakın olduÄŸu için bu lise seçilmiÅŸ olabilir. Hedefe ulaÅŸmak isteyenler için Alman Lisesi'nin konumu çok uygun. Rehberlik servisi beni çağırıp senin sorunun fazla düşünmek, dediBiz Fransız, Alman ve Amerikan ekollü gençler olarak yetiÅŸtiriliyoruz. Mesela Alman Lisesi'nde çok sıkı ve iyi bir eÄŸitim veriliyor. Ama bir taraftan da, siz özgür düşünceli gençler olacaksınız deniyor. Bir paradoks yaratılıyor. Alman Lisesi, disipliniyle ön plana çıkan bir okul, ama orada okuyan arkadaÅŸlarımız o kapıdan çıktıklarında Taksim gibi sınırsız bir dünyaya açılıyorlar. Ailelerin ilgili olmaları da, ilgisiz olmaları da bir sorun. ArkadaÅŸlarımızın en büyük handikapı kendilerinin tek tip ve sıradan olmadığını düşünmeleri. Ama aslında deÄŸiller. Her okulda gruplaÅŸmalar vardır. Bunalım gruplar birbirlerini çekiyor ve biraraya geliyor. Yani bunalan, bir baÅŸka bunalanda çözüm arıyor. Rehberlik servisleri de sorunu çözmüyor. Beni bir gün okula çağırıp, ‘‘senin sorunun fazla düşünüyor olmak’’ dediler. Okulda, ailede her yerde bilgi bombardımanına tutuluyoruz. Bir düşüncemiz oluÅŸmadan, onu olumsuzlaÅŸtıran bir baÅŸka bilgi gelip bir önceki fikri yok ediyor. Belli bir fikir oluÅŸturamıyoruz. Kolejlerde genellikle iki grup var. Tikiler ve felsefeciler. Tikiler zaten marka, Laila peÅŸinde koÅŸuyor. Felsefeciler de fazla sorguluyor ve bu sorgulamanın sonunda bunalıma giriyor. Algıda seçici davranalım derken, sonra algıda salaklaşıyorlar. ATLAMAYI DÜŞÜNMÜŞTÃœKBizim çok büyük bir kısmımız ateist. Satanizme inananlar varsa bile gerçek manada deÄŸil, soyut anlamda inandıklarını düşünüyorum. Hepimizin üzerinde melonkoli var. Bu bardaki looser erkek tipi gibi bir ÅŸey. Dinlenen ÅŸarkılarda özellikle ölüm lafının geçtiÄŸi yerler zihinlerde yer ediyor. Bu toplumdan bir ÅŸey olmayacağını anlıyor ve beklentilerimizi öldürüyoruz. Kimimiz de kendini. Birkaç arkadaÅŸ elele tutuÅŸup ölüme atlamayı biz de düşünmüştük. Ama bilinçaltımızda bunu gerçekten yapmayacağımızı bildiÄŸimiz için rahatça konuÅŸurduk. Ama bazıları bunun bilinçaltına nüfuz edip gerçekten kendini öldürmesine izin veriyor. Ben intihar eden arkadaÅŸlarımızın da aynen böyle olduÄŸunu düşünüyorum. Bizim sorunumuz herÅŸeyi vıcık vıcık etmemiz. Sorunumuz sistem. HerÅŸeyi tüketmemize izin veriliyor. Ve biz bunu çok hızlı tüketiyoruz. Tüketecek birÅŸey kalmadığında da kendimizi tüketiyoruz. Gençler deÄŸil, insanlık intihar ediyor. Herkes sistemi sorguluyor. Ben de sistemi sorguladım. Ama bu sistemden kaçsam, yani intihar etsem sistemin çok mu umurunda olacak? O yüzden intihar etmedim. Ve hayatımı yanyana nefret ettiÄŸim bir adamla yürüyormuÅŸum gibi devam ettirmeye karar verdim. Bu sabırlı ya da sabırsız olmakla ilgili bir ÅŸey. Ben sabrettim. Belki de sadece nefes alıp vermekten hoÅŸlandığım için bunu yaptım. Dijital ve sanal dünyada büyüyen bizler olduk. Anne babalar bunlara sonradan entegre oldu. Bir gün çocuÄŸum olursa hiç oyuncak almayıp, sadece tahta küplerle oynamasını isteyeceÄŸim. K.Ö. (18) Saint BenoitÄ°ntihar edecek olsaydım ben de okulu seçerdimCeylan, E.T. ve A.E benim iyi arkadaÅŸlarımdı. Ceylan'ın ailesini de tanıdım. Gerçekten çok iyi bir aile. Ceylan son dönemde sürekli halüsünasyon görüyordu. Zaten hep asi bir ruhu vardı. Son zamanlarda E.T ile Ceylan çok kapalı bir iliÅŸki yaşıyordu. Bu iliÅŸkinin bu kadar kapalı olması beni ve diÄŸer arkadaÅŸlarımızı rahatsız ediyordu. Okulda herkes birbirinden etkilenebilir. Ceylan da, E.T'den etilenmiÅŸ olabilir ama bu E.T'nin onu ölüme götürdüğü anlamına gelmez. Ceylan sistemden rahatsızdı. Birgün bana, ‘‘sistem var ve sana batmıyor. KeÅŸke daha aptal olsaydım ve aptal gibi yaÅŸayabilseydim’’ dedi. Bizim okulda intihar imajı diye birÅŸey var. Bunu kabul ediyorum. Bizim okulda gruplaÅŸmalar var ama bu gruplar, sistematik ÅŸekilde baÅŸkalarını intihar ettirelim, diyen gruplar deÄŸil. Bu saçmalık. Ä°ntiharların arkasında bir isim ya da baÅŸka olay aramak saçma. Okul bizi etkileyen bir kurum. Bu olayların dışında kalması mümkün deÄŸil. Okuldaki mutsuzluklarımız da bizim psikolojimizi etkiliyor. Ben de intihar edecek olsaydım okulu seçerdim. Bunu yapmamızın sebebi okula karşı bir isyan da olabilir. Okulda 800 kiÅŸi varsa, bunun 500'ünde sapkın düşünce olabilir. Sapkın düşünce merkezi olarak bizim okulun görülmemesi gerekiyor. Bizim okuldan üç intiharın olması tamamen tesadüf. Okul ruhsal durumlarımıza göre bize davranabilir. Anneannem ölmüştü. O gün bir hocamla kavga ettim. O kavgam benim bir yılıma maloldu. Halbuki psikolojimi biraz düşünüp öyle hareket etselerdi, ne bir yılımdan olur, ne de çok yıpranırdım. Bizim sorunumuz zeki olmak ve yanlışları görmek. Zeki olmak rahatsızlığı da beraberinde getiriyor. Alman Lisesi yönetecileri sustuÄŸu için bizim okulun adı bu kadar konuÅŸuluyor. DeÄŸiÅŸen bir ÅŸey olmayacak ve okul bu eÄŸitim sistemini sürdürmeye devam edecek. Yurtdışı temelli bir kültür yaratma çabası bana çok da saçma gelmiyor. Türkiye geri kalmış bir ülke ve bu açıdan da çok iyi bir pazar.O. (18) Alman LisesiASLI VE CENAN’IN Ä°NTÄ°HARLARIBen Aslı ve Cenan'ın arkadaşıydım. Ä°kisi de ölüm fikrine odaklanmıştı. Benzer çekmesi oluyor burada. Ama Aslı, son zamanlarda daha bir unutmuÅŸtu, bir ÅŸeylere daha fazla sarılıyordu. Ä°kisinin planlı olarak intihar ettiklerini düşünmüyorum. Çünkü ertesi gün için programları vardı. EÄŸer bir plan yaptılarsa, bu intihardan 10 dakika önce yapılmış bir plandır.B. (18) Saint BenoitBU SOSYAL BÄ°R AKIMDIR, SÃœRECEKOnları intihara yollayan sebepleri kimse bilemez. Çünkü onlar öldü. Bireysel intihara teÅŸvik olabilir ama teÅŸkilatlanma anlamında bir ÅŸey yok ortada. Ortak müziÄŸi dinleyenler nasıl birleÅŸmiÅŸse, intiharı düşünenler de örgütlenebilir. Bu bir sosyal akımdır ve devam edecektir. Gerçek sorumluyu bulmak için beyin dışında hiçbir yerde kanıt aramayın. A.K. (16) Galatasaray LisesiA.E. baskı gördü ama kaçmadıE.T, A.E., Cenan, Ceylan ve Aslı'yı çok yakından tanıyordum. A.E'nin iddia edildiÄŸi gibi Cenan ve Ceylan'ın ölümünde etkisi olduÄŸunu düşünmüyorum. Okul, A.E'nin ailesine okuldan ayrılması için baskı yaptı ama o hiç kaçmadı. EÄŸer bir ÅŸeylerden korksaydı, uzaklaÅŸmak isterdi. Belki bir kez, ‘‘hadi beraber ölelim’’ demiÅŸse, adı o yüzden ortada dolaşıyordur. Bizim okulda intihara teÅŸvik eden bir grup olduÄŸunu düşünmüyorum. Bunu okulumu sevip onu korumak istediÄŸim için söylediÄŸimi sanmayın. Okulumu sevmiyorum. A. (17) Alman LisesiÄ°NTÄ°HARLAR SÃœRECEKÇözüm psikolojik, özgüveni artıcı bir eÄŸitim sisteminin kurulmasından geçiyor. Farzedin ki okul içlerinde intihara teÅŸvik eden gruplar var. Bunları yakalasanız ne olacak. Sadece günü kurtarıp, vicdanınızı rahatlatacaksınız. Yenilerinin gelmesini önleyemezsiniz. Özgüven arttırıcı eÄŸitim sistemine yönelmediÄŸiniz sürece intiharlar devam ederken, siz de hálá nerede yanlış yapıyoruz diye düşünmeye devam edersiniz.B. (16) Galatasaray Lisesi OKULLAR BÄ°ZE ULAÅžAMIYORHocam serbest kompozisyon yazdırdığında, ölümle ilgili bir ÅŸey yazmıştım. O zaman hoca bunu sorgulamadı bile. Ancak intiharlar olunca bazı ÅŸeyleri sorgulamak akıllarına geliyor. Hocalar hep geriden geliyor. Bize ulaÅŸamıyorlar. HerÅŸeyi kurcaladım. Ölümü de hayata dair bütün güzellikleri de. Okulda intihara teÅŸvik eden bir grup olduÄŸunu ne biliyorum, ne de inanıyorum. Okullar hiç doÄŸru adım atmıyorlar. HerÅŸey olup bittikten sonra oturup düşünüyorlar. Ä°. (18) Saint BenoitÂ
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!