Güncelleme Tarihi:
-Uzun yıllar Koç Holding, diğer gruplar gibi çeşitli sektörlerde faaliyet gösterdi. Son yıllarda odaklanmaya yöneldi. Bu strateji devam edecek mi ve bu stratejide şimdi hangi noktadasınız?
Odaklanma stratejimizin iki boyutu var. Birincisi, faaliyet gösterdiğimiz alanların sayısını azaltmak. Bu doğrultuda geçtiğimiz dönemde birçok sektörden ve şirketimizden çıktık. Örnekler vermek gerekirse, taahhüt, otomotiv yan sanayi, yalıtım malzemeleri, endüstriyel gazlar, ısıtma ürünleri sektörlerini sıralayabiliriz.
En son olarak da, bildiğiniz gibi gıda perakendeciliği işinden çıkış kararı aldık. Bunun ilk adımı olarak, Migros’un Rusya’daki iştiraki Ramenka’daki hisselerimizi ortağımıza devrettik. Migros’un satışı ile ilgili süreç ise devam ediyor. Bu konuda görevlendirmiş olduğumuz yatırım bankası (JP Morgan) ile birlikte çalışmalar sürüyor.
İkinci boyut ise, faaliyet göstermekte olduğumuz alanlar içerisinde, “ana işbirimleri”ni belirleyerek, bunlara odaklanmak. Bu sektörleri de “Enerji, otomotiv, dayanıklı tüketim ve finans” olarak belirledik. Bu sektörlerdeki hemen hemen tüm şirketlerimiz, alanlarında Türkiye’de lider konumdadır. Hedefimiz, tamamını dünya ölçüsünde şirketler haline getirmektir. Birçoğu bu konuda şimdiden önemli mesafe kaydetmiştir.
-Peki diğer sektörlerdeki şirketler için ne düşünüyorsunuz?
4 BÜYÜK ŞİRKETİN YENİ HEDEFLERİ ARÇELİK: Saydığınız şirketlerin her birinin farklı büyüme modelleri var. Örneğin, Arçelik iç piyasada pazar büyümesi doğrultusunda bir büyüme hedeflerken, yurtdışında mevcut pazarlarda penetrasyonunu artırmak ve Çin, Amerika gibi yeni pazarlara girerek hızlı büyüme stratejisi uyguluyor. Şirketimiz bu stratejisiyle, bir dünya şirketi olmak yolunda hızlı adımlarla ilerliyor. FORD OTOSAN VE TOFAŞ: Ford Otosan ve Tofaş, ortaklarımız Ford ve Fiat için en verimli ve vazgeçilmez üretim merkezleri konumundadır. Bu özelliklerini sadece kaliteli ve düşük maliyetli üretim yeteneklerine değil; gururla söyleyebilirim ki araştırma ve ürün geliştirme yeteneklerine de borçludurlar. Önümüzdeki dönemde hem iç piyasada, hem yeni ihracat projeleri ile yurtdışında büyümelerini sürdürecekler. Tofaş Minicargo projesinde Türkiye ve İtalya lansmanını bu yıl sonundan önce, Avrupa’nın geri kalanında ise 2008’in ilk aylarında gerçekleştirecek. Ford Otosan yıllık üretim kapasitesini geçtiğimiz ay (Ekim) içerisinde 300 bin araca yükseltti. Önümüzdeki yıl verimlilik artışları ile bu seviyenin de üzerine çıkmayı hedefliyor. YAPI KREDİ: Bankacılığın tüm alanlarında lider olmayı hedefleyen Yapı Kredi ise, şube sayısını 2009 sonunda 1000 adede ulaştırmayı ve tüm ürünlerde payı artışını devam ettirmeyi hedefleyen iddialı bir büyüme programını uygulamaya koydu. |
-Odaklanmanın parçalarından biri de Migros’un satışı… “Migros gibi Koç’la özdeşleşmiş bir devi neden satıyorsunuz?” diyenlere ne yanıt veriyorsunuz?
Geçtiğimiz 4-5 yıllık dönemde, Koç Holding, bir yandan hızlı bir büyüme gerçekleştirirken, diğer yandan da daha odaklı bir portföy yapısı oluşturmaya yöneldi. Bu stratejide geldiğimiz noktayı, ve diğer taraftan dünyadaki değişimi, içinde bulunduğumuz global rekabet ve fırsatlar ortamını değerlendirdik. Önümüzdeki dönemde karşımıza çıkacak fırsat ve tehditlere daha güçlü ve hızlı reaksiyon verme imkanına sahip olmamız gerektiği, bunun için kaynaklarımızı ve enerjimizi dört ana sektöre yoğunlaştırmamızın doğru olacağına karar verdik.
Yaptığımız değerlendirmeler sonucunda, yukarıda sıraladığım 4 ana sektörü belirledik. Bunlar topluluk neticeleri içerisinde zaten en yüksek paya sahip sektörlerdir. 2006 yılında konsolide ciromuzun yüzde 87’si, faaliyet karımızın yüzde 91’i, son 5 yıldaki büyümemizin yüzde 88’i bu 4 sektörden sağlanmıştır.
Almış olduğumuz bu kararın bir sonucu olarak da Migros’un satışı sürecini başlattık. Bu kararı, Migros’un topluluğumuzun en başarılı şirketlerinden birisi ve sektörün Türkiye’de tartışmasız lideri olmasına karşın aldık.
-Yavaş yavaş 2008 yılı bütçeleri şekillenmeye başlamıştır. Gelecek yıl için ne öngörüyorsunuz? Büyüme, yeni yatırımlar… Holding’in öncelik listesinde gelecek yıl neler olacak?
İş birimlerimizin bütçe görüşmeleri devam ediyor. Dayanıklı Tüketim, Otomotiv ve Bankacılık’taki projeler, biraz önce ifade ettiğim stratejiler doğrultusunda gerçekleşecek. Buların dışında, Hamle/Beko Elektronik’in üretim tesislerinin yeniden yapılandırılması gündem
CEO olduktan sonra çalışma saatlerinizde nasıl bir değişim yaşandı? |
Aygaz ve Opet, pazar paylarını artırmaya yönelik yatırımlarını sürdürecekler. Tüpraş 2008 ortasında uygulamaya alınacak Euro IV ve 2009 başında devreye girecek Euro V normlarına uyum yatırımlarını tamamlayacak. Bu ayın (Kasım) başında İzmit’te devreye alınan motorin kükürt giderme ünitesi bunun önemli bir parçası.
RMK Marine’deki askeri gemi üretimi ve Otokar’daki yerli tank geliştirme projeleri de önümüzdeki yıl içerisinde hayata geçireceğimiz önemli projeler arasında yer alıyor.
Gündemimizde yer tutacak bir diğer önemli konu hiç şüphesiz Migros’un satış sürecinin tamamlanması olacak.
-Bir yandan şirket satıp, odaklanıyorsunuz. Diğer yandan şirket satın alma da yaptınız. Gelecekte yeni şirket satın almalar planlıyor musunuz?
Dört ana sektöre odaklanmayı hedeflediğimizi daha önce ifade etmiştim. Bu sektörlerdeki büyüme planlarımız dahilinde fırsatları izlemeye devam edeceğiz. Uygun şartlar oluşur ise, yeni şirket alımları gündeme gelebilir. Kaynaklarımızı odaklandığımız sektörlerdeki konumumuzu güçlendirmek için kullanmaya devam edeceğiz.
-Şu anda faaliyette bulunmadığımız yeni bir sektöre girme planı var mı?
Yukarıda size odaklanma stratejimizden söz ettim. Ancak, stratejiler de şartlar doğrultusunda değişebilir. Çeşitli yollarla karşımıza çıkan fırsatları izliyor ve değerlendiriyoruz. Bunlar özelleştirmeler, mevcut faaliyetlerimizle ilişkili yeni alanlar, ülkemize gelmek isteyen yabancı yatırımcılar tarafından gündeme getirilen işbirliği önerileri veya diğer şekillerde karşımıza çıktığında, değerlendirmeye alınıyor. Şu anda yeni bir sektöre girme konusunda alınmış bir karar yok. Ancak bu, gelecekte de olmayacağı anlamına gelmiyor elbette.