Kış lastiği ile yol tutuşu % 50 artıyor

Güncelleme Tarihi:

Kış lastiği ile yol tutuşu % 50 artıyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 30, 2002 00:00

Son günlerde Türkiye'nin dört bir yanında yaÅŸanan zorlu kış koÅŸulları, gerekli donanımlara sahip olmadan otomobille bir yerden bir yere gitmenin zorluÄŸu bir kez daha gösterdi. Kar, buz gibi kaygan zeminlerde sürtünme katsayısı normale göre daha az olduÄŸu için otomobilin zemine tek temas noktası olan lastiklerin önemi ortaya çıktı.Kaygan kış koÅŸullarında sürücü otomobilini hareket ettirebilmek için doÄŸa ÅŸartlarıyla savaÅŸ halindedir. Bu savaÅŸta kar, buz gibi koÅŸulları yenebilmek için otomobilin teknik gücünü ve kendi teknik becerilerini kullanır. Ancak tüm bu gücü yere aktarabilecek tek unsur ise lastiklerdir. Kötü durumdaki lastikler, zaten olumsuz olan ÅŸartlara ilave bir olumsuzluk katar ve otomobili güvenle kullanmak mümkün olamaz. Kış ÅŸartlarında güvenle otomobil kullanmak için öncelikle lastik diÅŸlerinin yeterli derinlikte olması gerekir. Sırt deseni üzerindeki bu oluklar ıslak zeminde suyu boÅŸalttığı gibi, karlı zeminde de kar tabakasına bastırarak tutunma ve çekiÅŸ gücü saÄŸlar.Karlı zeminde daha iyi çekiÅŸ gücü saÄŸlayabilmek için genel kanının aksine lastik basınçlarını bir miktar artırmak gerekir. Böylece olukların arasındaki mesafe açılır ve lastik kara daha iyi tutunur. Ayrıca bu durumda lastikte taban deseninin daha az bir yüzeyi zemine basacağı için birim alana düşen ağırlık yani basınç da artar.KIÅž LASTÄ°KLERÄ°Karla kaplı zeminlere en uygun lastikler kış lastikleridir. Kış lastikleri kaygan zeminde standart lastiklere oranla yüzde 40-50 oranında daha iyi yol tutuÅŸ ve frenaj saÄŸlarlar. Kış lastiÄŸinin kauçuk karışımı yuvarlanmaya baÅŸladığında standart lastikten daha çabuk ısınır, ayrıca havanın soÄŸumasına raÄŸmen yapısı büzüşmediÄŸi gibi daha gergin durur. Bu sayede desen aralıkları küçülmez, lastiÄŸin tutunma kabiliyeti artar. Kış lastiÄŸinin taban desenindeki kılcal çizikler de tutunmayı artırır. Yeni nesil kış lastiklerinde kullanılan silisyum minerali düşük sıcaklıklarda lastik kauçuÄŸunun yumuÅŸaklığını artırarak normal sıcaklık ÅŸartlarındakine benzer tutunma saÄŸlıyor. Kış lastiÄŸi sadece karda deÄŸil, yaÄŸmur, çamur ve hatta buz gibi tüm kaygan zeminlerde standart lastiÄŸe göre avantaj saÄŸlıyor. Ancak sadece çekiÅŸin bulunduÄŸu tekerleklere deÄŸil, dört tekerleÄŸe birden kış lastiÄŸi takmak gerekiyor. ÇekiÅŸin bulunduÄŸu tekerleklere kış lastiÄŸi takıp diÄŸer tekerleklerdeki standart lastikler korunursa otomobilin tekerlekleri arasındaki farklı tutunmadan dolayı önden veya arkadan savrulma ihtimali doÄŸar. Ancak kış lastikleri parlak buz gibi çok daha kaygan zeminlerde tam tutunma saÄŸlayamazlar. Bu tür zeminler için patinaj zinciri veya patinaj paleti kullanmak gerekir.GeleceÄŸin otomobilleri Detroit’te vitrine çıkacakMITSUBISHI, SUV (Sport Utility Vehicle) araç ve geliÅŸtirilmiÅŸ yüksek performanslı aracın dünya promiyerini Detroit'te yapacak.Evolution konsept araç çalışmasından örnek alınarak oluÅŸturulan Mitsubishi Tarmac Spyder Konsepti, ilk kez Detroit'te vitrinec çıkacak. 2001 Tokyo Motor Show'da beÄŸeni ile karşılanan CZ-3 Tarmac'tan esinlenilerek oluÅŸturulan Tarmac Spyder, daha agresif bir performans ve tarz sunuyor. Tarmac Spyder'ın dış temaları ve çekici tarzdaki arka kanadı Mitsubishi Motors'un geleceÄŸin kompakt ürünlerindeki yeni tasarım özelliklerini temsil ediyor.Tarmac Spyder konseptini, Mitsubishi Endeavor'un üretim versiyonu izleyecek. Bu araç, Kuzey Amerika pazarı için, Kuzey Amerika'da tasarlandı ve üretildi. Sıradışı tarzı ve performansı ile Endeavor'un, orta boy SUV pazarında, Toyota Highlander, Honda Pilot ve Nissan'ın yeni modeli Murano gibi araçlarla rekabet etmesi bekleniyor. Endeavor, V6 motorlu ve önden çekiÅŸli veya dört çekiÅŸli modelleriyle Mart 2003'te satışa sunulacak.Direksiyonda uyumaya sonYOLCULUK sırasında uykusuzluk nedeni ile direksiyon başında bir anlık dikkat dağılması ve uyuma büyük kazalara yol açabiliyor. ‘‘Nosleep’’ adlı küçük bir cihaz direksiyonda uyumaya çözüm getiriyor. Kafa, kulak yapısına uygun, hafif ve rahatsızlık vermeyecek düzeyde esnek bir maddeden üretilen Nosleep, çıkardığı sesle sürücünün uyumasına engel oluyor. Çıkardığı ses bilim adamlarınca tespit edilen ve insanları uyku halinden uzaklaÅŸtıracak oranda rahatsız edici ses olarak ayarlanmış. Nosleep'in fiyatı 15 milyon 900 bin lira.Jeep’in logosu yenilendi4x4 araçlarına adını veren Jeep markası, logosunu yeniledi. Yıllardan beri Jeep'in ana ilkeleri olan özgürlük, güven ve eÄŸlence anlayışını yansıtan logo, 1 Ocak 2003 tarihinden itibaren tüm dünya ile birlikte Türkiye'de de kullanılmaya baÅŸlanacak. Jeep markasının ünlü modeli olan Wrangler'in, yedi kanallı ön panjuru ve yuvarlak farlarından oluÅŸan yeni logonun ön cam konumunda, Jeep yazısı bulunuyor. Yeni logo, geçmiÅŸten gelen efsanevi mirasına sahip çıkarken, yeni nesil Jeep'lerin de deÄŸiÅŸen yüzünü yansıtıyor. Daha önce reklamlarında ‘‘There's Only One’’ (Sadece bir Jeep vardır) sloganını kullanan Jeep, logoyla birlikte reklam sloganını da deÄŸiÅŸtirdi. Jeep'in yeni sloganı ‘‘Only In A Jeep’’ (Sadece Jeep ile'' ÅŸeklinde deÄŸiÅŸtirildi.Renault trafik eÄŸitimine katkı saÄŸlıyorRENAULT, çocukları yol güvenliÄŸi konusunda eÄŸitmek için bir proje baÅŸlattı. Dünyada ilk defa Renault tarafından uygulanan ve ‘‘Herkes İçin Güvenlik’’ adlı bu proje ile, 7-11 yaÅŸ arası öğrencilerin eÄŸitimle doÄŸru davranış biçimleri kazanmaları ve trafik konusunda bilinçlenmeleri hedefleniyor. Renault, bu proje kapsamında ‘‘Sokakta Ä°lk Adımlar’’ adlı bir eÄŸitim kiti hazırladı. EÄŸitim setinin amacı ilkokul çocuklarını trafik konusunda bilinçlendirmek ve doÄŸru davranış biçimlerinin ÅŸekillenmesini saÄŸlamak. Bu uluslararası proje, Güvenlik Sürücülük Teknikleri Uzmanı Demir Bükey ve konunun uzmanı yabancı danışmanların desteÄŸi ile Türkiye'ye uyarlandı. Milli EÄŸitim Politikası doÄŸrultusunda Türkiye'de 7-11 yaÅŸ ilkokul çocuklarına yönelik olarak hazırlanan ‘‘Sokakta Ä°lk Adımlar’’ eÄŸitim seti, Milli EÄŸitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu tarafından onaylandı ve 2002-2003 Öğretim Yılı'nda uygulanmaya baÅŸladı.Renault tarafından 2002-2003 döneminde 7 Avrupa ülkesinde baÅŸlatılan projede, her ülke kendi ulusal eÄŸitim politikasına baÄŸlı olarak en uygun yaÅŸ gurubu belirleniyor. 2000-2001 eÄŸitim yılından beri Avrupa'da 80 bin okulda uygulanan Proje ile 1.7 milyon ilkokul öğrencisine ulaşılması bekleniyor. Türkiye'de yeni uygulanmaya baÅŸlanan projede ulaşılması hedeflenen öğrenci sayısı ise 15 bin.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!