'Kıbrıslı Türkler 1960'ın ötesinde hak kazanıyor'

Güncelleme Tarihi:

Kıbrıslı Türkler 1960ın ötesinde hak kazanıyor
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 06, 2004 15:10

Birleşmiş Milletler (BM) Genel Sekreteri Kofi Annan'ın yenilenmiş Kıbrıs planı çerçevesinde kurulması öngörülen düzenle, Kıbrıs Türklerinin 1960 düzenlemelerinin çok ötesine giden siyasal ve hukuki haklara sahip olacağı belirtiliyor.

Haberin Devamı

TBMM'de ''Çözüme DoÄŸru Kıbrıs Notları'' baÅŸlığıyla dağıtılan kitapçıkta, Annan planıyla kurulacak düzen ile 1960 anlaÅŸmalarıyla kurulan düzen ÅŸu ÅŸekilde karşılaÅŸtırıldı:Â

       Â

1- ORTAKLIÄžIN NÄ°TELİĞİ:Â

   Â

1959-1960 anlaşmalarıyla Kıbrıs'ta coğrafi bir ayırıma değil, iki ayrı topluma dayanan fonksiyonel bir federasyon öngörülmüştür. Annan planıyla öngörülen çözüm ise federal bir yapı ve yeni ortaklığa dayanmaktadır.

 

Bir tarafın diÄŸer taraf üzerinde otorite veya yetki iddiasında bulunamayacağı kaydedilmektedir. Böylelikle Güney Kıbrıs Rum yönetiminin (GKRY) ''Kıbrıs Cumhuriyeti'' adı altında tüm Ada'yı temsil iddiası son bulmaktadır.Â

Haberin Devamı

  Â

1960 düzeninde iki toplumun Türk ve Yunan bayraklarını kullanma hakkı, ayrı cemaat meclisleri, belirli büyük şehirler için ayrı belediyeleri bulunmaktaydı.

Annan planıyla kurulan düzen ise ayrı bayrakları, parlamentoları, hükümetleri, kuruluş anlaşmasıyla uyumlu hale getirilmiş ayrı anayasaları bulunacak iki kurucu devletten oluşmaktadır.

 

Kurucu devletler kararlarını bağımsız ve 'egemence' alacaktır. Kurucu devlet yasaları ile federal devletin yasaları arasında herhangi bir hiyerarşi bulunmayacaktır.

 

Kıbrıs Türk devleti kültürel ve ticari konulara ilaveten ekonomik yatırım ve mali yardım konularında da tek başına Türkiye ve diÄŸer ülkelerle anlaÅŸmalar imzalayabilecektir. Ayrıca iki tarafın önceden imzalamış oldukları uluslararası anlaÅŸmalar bir liste dahilinde geçerli olmayı sürdürecektir.Â

  Â

Yeni ortaklık devleti, anlaÅŸma her iki tarafta da referandumlarda onaylandıktan ve yeni düzene iliÅŸkin anlaÅŸmanın Türkiye, Yunanistan ve Ä°ngiltere tarafından imzalanmasından sonra hayata geçecektir.Â

Haberin Devamı

   Â

2-DEVLET YAPISIÂ

   Â

1960 Kıbrıs Cumhuriyeti'nde Cumhurbaşkanı Rum, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Türk'tü. Bunlar 5 yıl için seçilirdi. 50 üyeli Temsilciler Meclisi yasama yetkisine sahipti ve 5 yıl için iki toplum tarafından ayrı ayrı seçilen yüzde 70 Rum, yüzde 30 Türk üyeden oluşurdu.

 

Başkan Türk, Başkan Yardımcısı Rum'du. Kararlar basit çoğunlukla alınırdı. Ancak anayasada değişiklik yapılması için Kıbrıslı Türk ve Rum üyelerin 2/3'ünün ayrı ayrı çoğunluğu; keza seçim, belediyeler ve vergi gibi konularda ise Türk ve Rum üyelerin ayrı basit çoğunlukları gerekli idi.

 

Bakanlar Kurulu'nda 7 Rum, 3 Türk bakan bulunmaktaydı. Kararlar çoÄŸunlukla alınırdı. Ancak Türk cumhurbaÅŸkanı yardımcısının veto yetkisi bulunmaktaydı. CumhurbaÅŸkanına Rum Temsilciler Meclisi BaÅŸkanı, CumhurbaÅŸkanı Yardımcısına ise Türk Temsilciler Meclisi BaÅŸkan Yardımcısı vekalet ederdi.Â

Haberin Devamı

  Â

Annan planıyla öngörülen düzende ise oy kullanma yetkisine sahip 6 üyesi (4 Rum, 2 Türk) bulunan ve oy kullanma yetkisine sahip olmayacak ilave üyeler atanmasına Parlamento tarafından karar verebilecek (en az 1/3'ü Türk olmak kaydıyla) bir Başkanlık Konseyi kurulacaktır.

 

Başkan ve Başkan Yardımcısı daima ayrı kurucu devletlerden olacak ve 20 aylık rotasyonla işbaşına gelecektir. Gaybubetinde (bulunmama halinde) Başkana, Başkan Yardımcısı vekalet edecektir. Başkan Yardımcısı AB Konseyi toplantılarına Başkan ile birlikte katılacaktır.

 

DışiÅŸleri Bakanı ile AB Bakanı ayrı kurucu devletlerden olacaktır. BaÅŸkanlık Konseyi oydaÅŸma ile karar almaya çalışacak, bu mümkün olmadığı takdirde basit çoÄŸunlukla karar alınacak, ancak en az bir Türk üyenin olumlu oyu aranacaktır.Â

Haberin Devamı

  Â

Ortak devletin yasama organı, Senato ve Alt Meclis'ten oluşacaktır. Senato ve Alt Meclis'in başkanları aynı millete mensup olmayacaktır. Alt ve Üst Meclisler 5'er yıl süre ile seçilecek, 48'er üyeden oluşacaktır. Alt Meclis'te en az dörtte bir oranında Türk milletvekili bulunacak, Senato ise 24 Türk ve 24 Rum senatörden oluşacaktır.

 

Senato seçimleri toplumsal bazda yapılacaktır. Temsilciler Meclisi'nde kararlar basit çoğunlukla alınacaktır. Senato'da ise oylamaya katılan Türk üyelerin en az dörtte birinin (tüm üyelerin hazır bulunması halinde 6) olumlu oyu olmadan karar alınamamaktadır.

 

Kurucu devlet yetkilerini ilgilendiren ve deniz ve hava sahaları ile ilgili uluslararası anlaÅŸmaların onaylanmasında vatandaÅŸlık, göç, su kaynakları ve vergilerle ilgili yasalarda, federal bütçede, BaÅŸkanlık Konseyi'nin seçiminde ve özel çoÄŸunluk gerektiren diÄŸer konularda ise oturuma katılan Türk üyelerin asgari oyu 2/5 olacaktır. (Tüm üyelerin hazır bulunması halinde 10)Â

Haberin Devamı

   Â

3- GÃœVENLÄ°K VE GARANTÄ°LER

   Â

1960 Garanti ve İttifak anlaşmaları varlığını sürdürmektedir. 1960 İttifak anlaşması Ada'da Türkiye ve Yunanistan'ın birer askeri kontenjan bulundurmasını öngörmüştür.

 

Buna göre, Yunan alayı 950, Türk alayı 650 askerden müteÅŸekkildir. Garanti anlaÅŸması ile, 1960 anayasası ile kurulan düzen, Türkiye, Yunanistan ve Ä°ngiltere'nin garantisi altına alınmakta ve bu düzenin bozulması halinde üç ülkenin birlikte veya ayrı müdahale hakkını içermektedir.Â

  Â

Annan planı ile kurulan düzende de garanti ve ittifak anlaÅŸmalarının aynen devamı güvence altına alınmaktadır. Ä°ttifak anlaÅŸması uyarınca Kıbrıs Türk ve Kıbrıs Rum devletlerinde aÅŸağıdaki ÅŸekilde Türk ve Yunan birlikleri konuÅŸlandırılabilecektir:Â

  Â 2011 yılına kadar 6 binÂ

  Â 2018 yılına veya Türkiye'nin AB üyeliÄŸine kadar 3 binÂ

  Â Bu tarihten sonra, 1960'taki sayılar olan 650 Türk, 950 Yunan (Her üç yılda bir tümüyle geri çekilme düşüncesiyle askeri mevcudiyet gözden geçirilecektir.)Â

  Â6 bin sayısına ulaşılabilmesi için ilk aÅŸaması Ocak 2005'te (yüzde20-yaklaşık 7 bin) tamamlanmak üzere 29 aylık bir geri çekilme takvimi öngörülmektedir.Â

  Â

Garantör ülkeler sadece BirleÅŸik Kıbrıs Cumhuriyeti'nin deÄŸil, aynı zamanda kurucu devletlerin de toprak bütünlükleri, güvenlikleri ve anayasal düzenlerini garanti edeceklerdir.Â

   Â

4-AB ÃœYELİĞİ VE DEROGASYONLARÂ

   Â

1960 düzeninden farklı olarak Annan planı ile kurulacak BirleÅŸik Kıbrıs Cumhuriyeti'nin AB üyesi olması öngörülmektedir. Bu çerçevede iki kesimliliÄŸin muhafazası açısından derogasyon ve kalıcı kısıtlamalar uzun süreli (19 yıl veya Türkiye'nin AB üyeliÄŸine kadar) olarak öngörülmüştür. Buna göre,Â

  Â Kuzey'e dönmesine izin verilecek Rumların oranı 19'uncu yıla ya da Türkiye'nin AB üyeliÄŸine kadar yüzde 18 olacaktır. (Planın önceki versiyonunda yüzde 21'di)Â

  Â Türk ve Yunan vatandaÅŸlarının Ada'ya yerleÅŸmesine iliÅŸkin yüzde 5'lik kısıtlama Türkiye'nin AB üyesi olmasıyla ya da 19'uncu yıldan itibaren kaldırılacaktır.Â

   Â

5-HARÄ°TA VE TOPRAKÂ

   Â

Üçüncü Annan planının ekindeki harita aynen muhafaza edilmiÅŸtir. Buna göre Güzelyurt ÅŸehrinin tamamı ile Güzelyurt bölgesinin ve tarım arazilerinin büyük bir bölümü Rum tarafına bırakılmaktadır. Harita ile 58 bin civarındaki Kıbrıs Türk'ü yerlerinden olacaktır.Â

  Â

Toprak devri 3'üncü ayın sonundan itibaren (Ağustos 2004 başı) ara bölge ve meskun olmayan yerlerden başlamak üzere 6 aşamalı bir takvim çerçevesinde gerçekleşmektedir. Söz konusu takvim planın son versiyonunda 29 aydan 42 aya çıkartılmıştır. Bu süre uzatımı esas itibariyle önceki takvime ilaveten Türk tarafınca aşamalı olarak boşaltılacak toprakların belirli sürelerle BM yönetiminde kalacak olmasından kaynaklanmaktadır.

 

Hukuken ilk günden itibaren Rum tarafına terk edilmiÅŸ olacak toprakların yönetimi söz konusu takvim uyarınca geçici bir süreyle Kıbrıs Türk Devleti'nde olacaktır. Birinci yılın sonuna kadar terk edilecek topraklar, önceki takvime göre Rum tarafına devredilecektir. Birinci yıldan sonra ise önceki takvime ilaveten terk edilecek topraklar Rum yönetimine geçmeden önce 3 ila 10 aylık sürelerle BM gözetimine devredilecektir.Â

   Â

6-Ä°KAMET SINIRLAMALARI VE MAL-MÃœLK MESELESÄ°Â

   Â

Ä°kamete kurucu devletler tarafından getirilebilecek sınırlamanın oranları (Rumların Kuzey Kıbrıs'a yerleÅŸmesi) lehimize indirilirken, süreler ise Rum tarafı lehine kısaltılmıştır. Buna göre,Â

  Â İlk 5 yıl moratoryum olacaktır.Â

  Â 6 ila 9'uncu yıl arasında, kısıtlama, bir köy veya belediyenin nüfusunun yüzde 6'sı kadar olabilecektir.Â

  Â 10 ila 14'üncü yıl arasında bu oran yüzde 12 olacaktır.Â

  Â 14'üncü yıldan sonra ise 19'uncu yıla veya Türkiye AB'ye girene kadar ilgili kurucu devlet nüfusunun yüzde 18'inden fazla ikamet izni verilemeyecektir.Â

  Â

Bunun dışında 65 yaşını dolduran her Kıbrıslı Rum ve refakatindeki bir kiÅŸi ile Karpaz'daki 4 köyün eski sakini olan yaklaşık 12 bin 500 Rum, ikinci yılın sonundan itibaren sınırsız geri dönüş hakkına sahip olabileceklerdir. (BM bunların yüzde 18'lik nihai sayı dolsa da dönmeye devam edebileceklerini, ancak yüzde 18'lik kotanın bunlar tarafından önceden doldurulması halinde diÄŸerlerinin kotadan yararlanmasına imkan kalmayacağı ÅŸeklinde izahatta bulunmaktadır.)Â

  Â

Rumların Kuzey Kıbrıs'taki eski mülklerinin 1/3'üne yeniden sahip olmaları öngörülmektedir. Geri kalan 2/3'ü için ise tazminat alacaklardır. Karpaz'a yerleÅŸecek Rumlar ise malının tümünü geri almaya hak kalacak ve dolayısıyla hemen hemen tamamı tapulu Rum malı olan bu bölge Rumlara geçmiÅŸ olacaktır.Â

   Â

SONUÇ

   Â

Yeni ortaklık devleti iki kurucu devletin eÅŸit statüsüne ve siyasi eÅŸitliÄŸine dayanmaktadır.Â

  Â

AB Komisyonu'nun anlaÅŸma ile birlikte yaptığı taahhüt bu anlaÅŸmada öngörülen derogasyon ve kısıtlamaları birincil hukuk haline getirmektedir. DiÄŸer taraftan yeni ortaklık devletinin eÅŸbaÅŸkanları Avrupa Konseyi'ne gönderecekleri bir mektupla, Kıbrıs'ta varılacak kapsamlı anlaÅŸmanın mal-mülk ihtilafları bakımından da dostane bir çözüm teÅŸkil ettiÄŸini ve bundan sonra açılacak davalarda BirleÅŸik Kıbrıs Cumhuriyeti'nin muhatap olacağını ifade edeceklerdir. Dolayısıyla Kıbrıs'ta tarafların imzalayacakları kapsamlı anlaÅŸma garantör ülkelerce garanti altına alınacağı gibi, oluÅŸturulacak yeni düzen AB ve Avrupa Konseyi gibi uluslararası kuruluÅŸlarca Avrupa hukukunun bir parçası olarak kabul edilecektir.Â

  Â

Neticede Türk tarafı toprak ve asker çekme konularında fedakarlıklarda bulunurken, Kıbrıs'ta ''Kıbrıs Türk Devleti'' adı altında yeni bir kurucu devlet oluÅŸacak, Rumların temsil ettiklerini iddia ettikleri 1960 ''Kıbrıs Cumhuriyeti'' de son bulmuÅŸ olacaktır.Â

  Â

Ezcümle, Annan planının nihai versiyonu ile ortaya çıkan tabloda Kıbrıs Türkleri 1960 düzenlemelerinin çok ötesine giden siyasal ve hukuki haklara sahip olmuş olacaklardır.''

 

YENİ ANNAN PLANINDAKİ DEĞİŞİKLİKLER VE İLAVELER

     Â

''Çözüme Doğru Kıbrıs Notları'' başlıklı kitapçıkta, plandaki değişiklik ve ilaveler 38 maddede şöyle sıralanıyor:

  Â

  Â1. ''Ana Maddeler'' arasına, tarafların birbirleri üzerinde otorite ve yetki iddia edemeyecekleri eklenmiÅŸtir.

  Â2. Yunanistan ile Türkiye arasındaki mevcut dengenin DoÄŸu Akdeniz'de deÄŸil, ''Kıbrıs'ta'' olduÄŸu tasrih edilmiÅŸtir.

  Â3. Kıbrıs'ta kendi kimliÄŸini korumak amacıyla, göç alanında tedbirler alma yetkisi verilmektedir.

  Â4. Kıbrıs buna ilaveten, 19 yıllığına veya Türkiye AB'ye girinceye kadar, Türkiye ve Yunanistan vatandaÅŸlarının göçüne yüzde 5'lik sınırlama getirebilecektir.

  Â5. Ä°kamete kurucu devletler tarafından getirilebilecek sınırlama dönem ve oranları deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir. Buna göre, ilk 5 yıl moratoryum olacaktır, 6 ila 9. yıl arasında kısıtlama bir köy veya belediyenin nüfusunun yüzde 6'sı kadar olabilecektir, 10 ila 14. yıl arasında bu oran yüzde 12 olacaktır, 14. yıldan sonra ise 9. yıla veya Türkiye AB'ye girinceye kadar ilgili kurucu devlet nüfusunun yüzde 18'inden fazla ikamet verilemeyecektir.

  Â6. Senato'nun kurucu devletlerden eÅŸit sayıda 48 senatörden oluÅŸacağı yerine, eÅŸit sayıda Kıbrıslı Türk ve Kıbrıslı Rum senatörden oluÅŸacağı belirlenmiÅŸtir. Bu senatörler nispi temsil sistemiyle, Kıbrıs vatandaÅŸlarınca, Kıbrıs Rum ve Kıbrıs Türkleri olarak ayrı ayrı oylamayla seçilecektir.

  Â7. BaÅŸkanlık Konseyi 5 yıllığına, 6'sı oy sahibi, 3'ü oy hakkı olmayan, toplam 9 üyeden oluÅŸacak. Konsey, üyeleri arasındaki görev dağılımını kendi belirleyebilecektir. Ä°ki üye, her biri ayrı kurucu devletten olmak kaydıyla, baÅŸkan ve baÅŸkan yardımcısı olarak tek listeden seçileceklerdir. Bunlar, daha fazla nüfusa sahip devletten gelen üyeden baÅŸlayarak (Rum tarafı) 20 aylık rotasyona tabi olacaklardır. BaÅŸkan yardımcısı, AB Konseyi toplantılarında baÅŸkana eÅŸlik edecektir. Ä°lk 5 yıl BaÅŸkanlık Konseyi onar aylık rotasyon ÅŸeklinde yürütülecektir.

  Â8. Federal kurumlar, anlaÅŸma yürürlüğe girdiÄŸi andan itibaren iÅŸler olacak ve bir geçiÅŸ dönemine tabi olacaklardır. Federal düzeyde Devlet BaÅŸkanlığı bir EÅŸ-BaÅŸkanlık tarafından üstlenebilecek. Federal hükümet 6 üyeli (3 Kıbrıslı Türk-3 Kıbrıslı Rum) bir Bakanlar Konseyi'nce üstlenilecektir. Her kurucu devlet parlamentosundan 24 Kıbrıslı Rum ve 24 Kıbrıslı Türk delege geçici federal parlamentoda, 4 Kıbrıslı Rum ve 2 Kıbrıslı Türk ise Avrupa Parlamentosu'nda görev alacaktır.

  Â9. Kurucu Devlet, Federal Parlamento ve AB Parlamentosu seçimleri 13 Haziran 2004'de yapılacaktır. Bundan sonra bütün federal ve kurucu devlet organları normal iÅŸleyiÅŸine geçecektir. Ancak baÅŸkan ve baÅŸkan yardımcıları ilk beÅŸ yıl süreyle onar ay arayla rotasyona tabi olacaktır. Ondan sonra yirmiÅŸer aylık rotasyon olacaktır.

  Â10. Ä°ttifak anlaÅŸması uyarınca Kıbrıs Türk ve Kıbrıs Rum devletlerinde aÅŸağıdaki ÅŸekilde Türk ve Yunan birlikleri konuÅŸlandırılabilecektir.

  Â2011 yılına kadar altı bin, 2018 yılına veya Türkiye'nin AB üyeliÄŸine kadar üç bin, bu tarihten sonra, her üç yılda bir, tümüyle geri çekilme düşüncesiyle, askeri mevcudiyet gözden geçirilecek. Tabiatıyla bu gözden geçirmenin sonucunda asker çekilmesi için iki tarafın da mutabakatı gerekecektir. Eski planda Türkiye AB'ye tam üye olunca adadaki askerlerin sıfırlandırılması öngörülmekteydi.

  Â11. Rum tarafına terk edilecek toprakların yönetimi geçici bir süreyle Kıbrıs Türk Devleti'nde olacaktır. BM bir yıl sonra devreye girecek yönetim BM gözetiminde 42 aylık bir döneme yayılan 3-6-10'ar aylık aralarla Rum tarafına devrolunacaktır. Ä°lk aÅŸamada 104. günde baÅŸlayacaktır. BM'nin toprak devrine iliÅŸkin gözetimi, ilgili bölgenin devri öncesindeki son aylarda yoÄŸunlaÅŸacaktır.

  Â12. AnlaÅŸma, her iki tarafa da referandumlarda onaylandıktan ve yeni düzene iliÅŸkin antlaÅŸmanın Türkiye, Yunanistan ve Ä°ngiltere tarafından imzalanmasından sonra yürürlüğe girecektir.

  Â13. BirleÅŸik Kıbrıs Cumhuriyeti'ni baÄŸlayan tüm anlaÅŸmalar, federal veya kurucu devlet yasaları üzerinde olacaktır.

  Â14. Silah ambargosunu ihlal edenler en az 3 yıldan baÅŸlamak üzere hapis cezasına çarptırılacaktır.

  Â15. Milli günlere ''8 Mayıs Avrupa Günü'' de eklenmiÅŸtir.

  Â16. Kurucu devletlerin kendilerinin tespit edebileceÄŸi tatiller, hem kurucu anlaÅŸma, hem Kıbrıs Türkleri ve Kıbrıs Rumları arasındaki yeni iliÅŸkiye uygun olacaktır.

  Â17. AnlaÅŸmaya Ä°nsan Hakları ve Temel Özgürlükler Katalogu eklenmiÅŸtir.

  Â18. Koruçam Köyü sakinleri, Kıbrıs Türk Kurucu Devleti ve Koruçam Köyü'nün 1960 yılı idari sınırları içinde kalan mallarının satış ve alışı için Kıbrıs Türk Devleti'nin uzun süreli sakinleriyle aynı haklara sahip olacaklardır.

  Â19. Federal hükümetin yetkileri arasında bulunan ''su kaynakları''ndan, balıkçılık ve ziraat ile ilgili olanların kurucu devletlerin yetkisinde olacağı kayda geçilmiÅŸtir.

  Â20. Kurucu devletlerin yurtdışına temsilci atayabilecekleri ve ayrı anlaÅŸma yapabileceklerinden bahsolunan bölümde, ''ticari iliÅŸkiler''in ekonomik yatırım ve mali yardımı da kapsadığı tasrih edilmiÅŸtir.

  Â21. BirleÅŸik Kıbrıs Cumhuriyeti'nin (BKC) AB üyeliÄŸinden kaynaklanan yükümlülüklerinin yerine getirilememesi durumunda, BKC'ye kesilecek cezalar sorumlu federal veya kurucu devlet makamlarınca karşılanacaktır.

  Â22. AB müktesebatının kurulmasını öngördüğü koordinasyon ve iÅŸbirliÄŸi organları, kurucu devletlerce yapılacak iÅŸbirliÄŸi anlaÅŸmalarıyla kurulacaktır.

  Â23. AB'nin karma anlaÅŸmaları da, Kıbrıs tarafından onaylanacak anlaÅŸmalar listesine alınmıştır.

  Â24. Kıbrıs Merkez Bankası, para tedavüle çıkaracak ve diÄŸer federal hükümet organlarından bağımsız olacaktır. Bankanın bir baÅŸkanı, bir baÅŸkan yardımcısı, bir idare kurulu ve bir para politikaları komitesi olacaktır. BaÅŸkan ve baÅŸkan yardımcısı aynı kurucu devletten gelemeyecektir. Ä°dare kurulu 2 Kıbrıslı Türk ve 2 Kıbrıslı Rum ve 1 yabancı üyeden oluÅŸabilecektir.

  Â25. Kıbrıs Yüksek Mahkeme üyelerinin görev süresi 7 yıldan 9 yıla çıkarılmış ve yeniden seçilebilme imkanı getirilmiÅŸtir.

  Â26. Yeni seçilen Federal Parlamento, BaÅŸkanlık Konseyi'ni seçinceye kadar devlet baÅŸkanlığı eÅŸ-baÅŸkanlık tarafından üstlenilecektir. EÅŸ-baÅŸkanlar, isimleri referandumdan iki gün sonra BM Genel Sekreteri'ne bildirilen ÅŸahıslar veya bu yapılmadığı takdirde ilgili kurucu devletin hükümet baÅŸkanları olacaktır. EÅŸ-baÅŸkanlar her ay rotasyona tabi olacaklardır.

  Â27. Yeni BaÅŸkanlık Konseyi seçilinceye dek, Bakanlar Konseyi BirleÅŸik Kıbrıs Cumhuriyeti Hükümeti olarak görev yapacaktır. Referandumdan iki gün sonra isimleri BMGS'ye bildirilen ÅŸahıslar Bakanlar Konseyi üyesi olacaklardır.

  Â28. Bakanlar Konseyi'nin Kıbrıslı Rum üyeleri AB iÅŸleri, maliye, adalet ve içiÅŸleri bakanlıklarını, Kıbrıslı Türk üyeleri ise ulaÅŸtırma ve doÄŸal kaynaklar, dışiÅŸleri ve savunma, ticaret ve ekonomi bakanlıklarını üstleneceklerdir.

  Â29. BKC'nin geçici bağımsız yetkilileri, BaÅŸkanlık Konseyi yenilerini atayıncaya kadar ve her halükarda 31 Temmuz 2004 tarihi aÅŸamayacak ÅŸekilde görevde kalacaklardır.

  Â30. BKC'nin geçici baÅŸsavcısı Kıbrıs Türk Devleti'nin baÅŸsavcısı, geçici baÅŸsavcı yardımcısı ise Kıbrıs Rum Devleti'nin geçici baÅŸsavcı yardımcısı olacaktır. Kararlar konsensüs ile alınacaktır.

  Â31. Kıbrıs'ta yeni düzenin yürürlüğe girmesinden önce kamu görevi yürütmekte olan herkes, BKC'nin kamu görevlisi sayılacaktır.

  Â32. Kurucu devletlere ticaret ve kültürel konularda anlaÅŸma yapma yetkisi esasen verilmiÅŸtir. Buna Kıbrıs Türk tarafının Türkiye ile iliÅŸkileri de göz önünde tutularak yatırım ve mali anlaÅŸmalar da ilave edilmiÅŸtir.

  Â33. Tarafların birbirlerinin akdettiÄŸi anlaÅŸmalara yapabilecekleri itiraz mercilerine Bakanlar Konseyi'nin yanı sıra BaÅŸkanlık Konseyi de eklenmiÅŸtir.

  Â34. Federal Parlamento, Meclis veya Senato'dan 16 üyenin baÅŸvurusu üzerine, Kurucu AnlaÅŸma'ya ekli anlaÅŸmaların uygunluÄŸunu incelemeye alabilecektir.

  Â35. Mal-mülk rejimiyle ilgili olarak Kıbrıs Türk tarafının istekleri doÄŸrultusunda kapsamlı bir deÄŸiÅŸiklik getirilmiÅŸtir. Buna göre, Rumlar Kuzey Kıbrıs'ta bıraktıkları malların 1/3'ü üzerinde hak iddia edebilecekler, diÄŸer kısımlar ise bono ve tazminat konusu olacaktır. Planda Türk tarafının muhalefetine raÄŸmen Karpaz Rumlarının mülkiyet hakkı tam olarak tanınmıştır.

  Â36. Anayasa ekinde yer alan ve kamu malı sayılmayacak mallar listesine belediye malları da ilave olunmuÅŸtur.

  Â37. BM, devredilemeyecek toprakların idaresini, yerel nüfusun günlük yaÅŸamının idaresine halel getirmeksizin yapacaktır. BM yerel yetkililere direktif verebilecek ve gerektiÄŸi hallerde, yerel yetkilileri bir görev bölgesine sokmayabilecek.

  Â38. Yeniden Ä°skan Kurulu, uluslararası ajanslarla iÅŸbirliÄŸi ve kurucu devletlerle birlikte yeniden iskan için kapsamlı bir plan geliÅŸtirecektir. Bu plan 31 AÄŸustos 2004'de tamamlanmış olacaktır. Plan, yeniden iskanın maliyetine iliÅŸkin uygun hükümlerin yapılması amacıyla BaÅŸkanlık Konseyi'ne sunulacaktır. 2005 bütçesinden tahsisat yapılması öngörülmektedir.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!