Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Ocak 07, 2009 00:00
Hyundai Assan’ın Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, bu zor günlerde Türk halkının otomobil alırken milliyetçi davranması gerektiğini belirterek, "Fabrikaların kapanmaması, işsizliğin artmaması için tüketicilerin daha hassas davranıp yerli araç tercih etmesi gerekiyor" dedi.
HYUNDAI Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, otomotiv sektörünün içinde bulunduğu bu zor dönemde Türk halkının otomobil alırken milliyetçi davranıp, yerli araçları tercih etmesi gerektiğini söyledi. Kibar, "Fabrikaların kapanmaması, işsizliğin artmaması için tüketicilerin daha hassas davranması gerekiyor. Bugün bir çok ülkede otomobil tercih edilirken milliyetçi davranılıyor. Bizde sektörün kurtuluşu için bunu yapmalıyız" dedi.
ÇIKIŞ 2010 MODEL YILI
Otoyaşam’a çarpıcı açıklamalar yapan Kibar, 2009 yılının ikinci yarısından itibaren krizden çıkılacağına inandığını belirterek, "Yılın ilk 3 ayında sıkıntılar ne yazık ki devam edecek. İkinci 3 ayda özellikle ihracatta kıpırdanma yaşandıktan sonra 2010 model yılıyla birlikte başta ihracat olmak üzere iç pazarda yeniden canlanma başlayacaktır" dedi. Bu zor süreçte öncelikli olarak sektörün elindeki 120 bin stoğun eritilmesi gerektiğini belirten Kibar şöyle konuştu: "Sektör elindeki stoklardan dolayı çok zor durumda. Bir çok firma stokları eritmek için büyük zararlarla otomobil satıyor. Kuşkusuz bu durum tüketici nezrinde de firmaların imajını zedeliyor. Bir çok kişi firmaların zararına satış yapmasını, "Bizi zamamında iyi kazıklamışlar. Şimdi sıkıştılar fiyatları indiriyorlar" olarak algılıyor. Halbuki, stoklar yüzünden şu an bir çok distribütör firma batmanın eşiğine gelmiş durumda. İşini döndürmek için zararına da olsa satış yapmaya çalışıyor. Hükümetin öncelikli olarak bu stokları eritmek için destek olup, sektörün üstündeki bu yükü kaldırmalı."
UNAKITAN’A KATILIYORUM
Maliye Bakanı Kemal Unakıtan’ın ÖTV indirimine sıcak bakmamasına olumlu bakan Kibar yapılması gerekenleri şöyle sıraladı: "Olası bir indirim Sayın Unakıtan’ın söylediği gibi ithalatı artıracaktır. Bu hem otomotiv sanayinin hem de ekonominin daha zor duruma düşmesi anlamına geliyor. Yine tekrarlıyorum hükümetin öncelikli yapması gereken sektörün kamburu olan stokların eritilmesi. Ardından iflasın eşiğine gelen yan sanayi şirketlerine finansal destek sağlanması gerekiyor. Bunu Eximbank üzerinden yapabilirler. Ana sanayiye parasal desteğe gerek yok. Yeterki tüketici bu dönemde yerli araç alması için desteklensin. Tüketici kredilerinde yerli araca özel destekler verilebir. Bu dönemde tüketiciler milliyetçi olmak zorunda. Araç alırken yerli aracı tercih etmesi gerekiyor. Çünkü yerli sanayi büyük yatırımlar yaparak yüzbinlerce insana ekmek kapısı olmuş durumda. Milliyetçi davranıp, olayı bu boyutuyla düşünmek gerekiyor. Bugün kriz yaşayan bir çok ülkede milliyetçi hareket ediliyor. Bakın Fransa’ya veya İtalya’ya. Yerli çağrısı yapıyorlar."
YENİ PROJE RAFA KALKMADI
Bu yılın ilk 3 ayında otomotiv fabrikalarının ellerindeki stoğa bağlı olarak yanlızca 1-2 hafta çalışabileceğini kaydeden Kibar, 2009 yılında toplam üretimin 750-800 bin adetlere zor ulaşabileceğini de söyledi. Global krizden Koreli Hyundai’nin diğer uluslararası markalara göre daha az etkilendiğini kaydeden Kibar sözlerini şöyle sürdürdü: "Hyundai’nin en önemli avantajı Kore Won’unun krizde dolar karşısında değer kaybetmesi. Bu 2009 yılında daha esnek olmasını sağlayacak. Türkiye’de ise pazarın seyrine paralel bizim de satışlarımızda düşme yaşanıyor. Üretimde de benzer düşüşler bu yıl olacak. Ama biz bu dönemde hiç bir yeni projemizi rafa kaldırıp, iptal etmiyoruz. Türkiye’de üretmeyi plandığımız yeni model için görüşmeler devam ediyor. Hangi model olacağı belil değil ama bu proje rafa kalkmadı. Sadece 2-3 aylık bir ertemele olabilir."