Güncelleme Tarihi:
Muhtemel bir afette kullanılacak yollara, levhalandırma ve bilgilendirme çalışması bitince park yasağı gelecek. Her ilçe için tespit edilen bu yollar kitapçık halinde halka dağıtılacak.
Büyükşehir Belediyesi'nin geçtiğimiz cuma günü basına açıkladığı afet durumunda 32 ilçenin acil ulaşım ve eylem planları APK Daire Başkanlığı Ulaşım Planlama Müdürlüğü tarafından hazırlanmaya başlandı.
Yakında tüm ilçelerin bilgilerine internetten ulaşılabilecek.
Bu, valilik kriz merkezi, ilçe belediyeleri, meslek odaları, Türk Telekom, BEDAŞ, TEAŞ, AKTAŞ, İGDAŞ, İSKİ, TEDAİ gibi çeşitli kurum ve kuruluşların katkıda bulunduğu katılımcı bir plan oldu.
Beş aylık kapsamlı ve entegre bir çalışmanın sonunda kentin 2 bin ana caddesi ve besleyici yolları incelendi.
Ardından otoyollar üç renge ayrılmaya karar verildi. Kırmızı, sarı ve yeşil.
Kırmızı akslar: Birinci alternatif yol. Park etmenin kesinlikle yasak olduğu yollar.
Sarı akslar: İkinci alternatif yol. Kısa süreli park etme dışında park yasağı olan yollar.
Yeşil akslar: Kentiçi toplayıcı yollar adı verilen ve tek yönlü park etme yasağı olan yollar.
Kırmızı ve sarı yasak
Vatandaşın plana alışabilmesi için otopark yasağı derhal uygulanmaya konacak. Kırmızı ve sarı yollar ile ilgili olarak UKOME (Ulaşım Koordinasyon Merkezi) yasak kararı aldı. Ama park yasağına, yollara levhalandırma ve işaretlendirme yapıldıktan ve alternatif yollar halka iyice tanıtıldıktan sonra başlanacak. Yasak yol uygulamasına ilk kademe kademe kırmızı ve sarı akslarda başlanacak.
Alternatif otopark alanları da en kısa zamanda belirlenecek. Ana caddelerin ve yeşil alanlarına altına otopark yapılabilir mi gibi çalışmalar halen sürüyor.
Yasak yollara araç parkedenler için Emniyet'ten destek alınacak. Konu ile ilgili UKOME Ulaştırma koordinasyon kararında Emniyet'in de imzası var. Vatandaşa yeni uygulamaya uyum sağlamada geçiş süresi tanınacak. APK ayrıca bir trafik zabıtası oluşturup Emniyet'e destek olmayı da düşünüyor. İlçe belediyelerinin de konuya dahil olması sağlanacak.
Halka nasıl tanıtılacak?
Yasak yollar afet durumunda öncelikli olarak kurtarma, yardım ve sağlık ekiplerine ayrılacak.
Afet yollarının tekrar elden geçirilmesi ise de planlar arasında. Bu yolların tamir, bakım ve onarımı Büyükşehir'e ait Yol Bakım Onarım Müdürlüğü'nün yıllık dönemsel bakımları içinde olacak.
Beşiktaş’ta kırmızı afet yolları
(İlçede parklanma yasağı getirilen 1. derecede yol listesi)
ARNAVUTKÖY-KURUÇEŞME
Arnavutköy-Bebek Caddesi
Arnavutköy-Kuruçeşme Caddesi
BEBEK
Bebek Caddesi
BEŞİKTAŞ
Barbaros Bulvarı
Beşiktaş Caddesi
Çırağan Caddesi
Dolmabahçe Caddesi
Ihlamur Deresi Caddesi
Spor Caddesi
Şair Nedim Caddesi
ETİLER
Koru Sokak
Nispetiye Caddesi
MAÇKA
Bayıldım Caddesi
Hüsrev Gerede Caddesi
Kadırgalar Caddesi
Maçka Caddesi
ORTAKÖY
Ambarlıdere Caddesi
Aydın Sokak
Dereboyu Caddesi
Muallim Naci Caddesi
RUMELİ HİSAR
Rumeli Hisarı Yolu
ŞİŞLİ-MECİDİYEKÖY
Büyükdere Caddesi
BEŞİKTAŞ'TA SARI AFET YOLLARI
(İlçede kontrollü park yasağı getirilen 2. derece yol listesi)
Adnan Saygun Caddesi
Beyazgül Caddesi
Cengiz Topel Caddesi
Ebullulah Caddesi
Emirhan Caddesi
Ihmamur Yıldız Caddesi
Insırah Caddesi
Levent Caddesi
Nüzhetiye Caddesi
Org. İzzet Aksavur Caddesi
Ortaköy Dere Caddesi
Palanga Caddesi
Tepecik Yolu
Zeytinoğlu Caddesi
BEŞİKTAŞ’TA AFETTE KULLANILACAK YERLER
Çadırkent olabilecek alan: 13
Helikopter pisti olabilecek alan: 12
Parklanma yasağı getirilen önemli anaarterlar: 17
Kontrollü parklanma yasağı getirilen anaarterler: 14
Kentiçi toplayıcı anaarterler: Yok
Önemli sağlık tesisi: Yok
Önemli idare tesisi: 20
Önemli eğitim tesisi: 32
Önemli İSKİ tesisi: 1
Önemli TEAŞ tesisi: 1
Önemli İGDAŞ tesisi: 18
Türk Telekom tesisi: 2
Askeri tesis: 15
Mevcut İDO iskelesi: 4
Afet anında öneri deniz irtibat noktası: 1
Mezarlık alanı: 4
İtfaiye tesisi: 1
E-5 ve TEM kapanırsa onarılır
Büyükşehir Belediyesi APK (Altyapı Planlama Koordinasyon Dairesi) Ulaşım Planlama Müdürü Şimşek Deniz sorularımızı cevaplandırdı.
Olası bir depremde E-5 ile TEM'in ayakta kalacağını nereden biliyorsunuz?
E-5 ve TEM de kapanabilir. Ancak bu yollar ilk müdahale edilecek yollardır. Düzce depreminde Bolu-Düzce yolunun yarısı uçtu gitti. Yol tamir edildi. Böyle birşey İstanbul'daki anayollarda olduğunda da aynı şey geçerli.
Yollar niye üçe ayrıldı. Bu, biri kapanınca öteki trafiğe açılacak anlamına mı geliyor?
Nedeni, biri kapandı mı öteki devreye girsin diye değil. Öncelikle yolun genişliği, erişim mesafesi, yolcu kapasitesi göz önüne alınarak üç renge ayrıldı. Ayrıca daha fazla sınıflandırma uygulamayı zorlaştırır ve akılda kalmaz diye sayı üçte tutulmaya çalışıldı.
Valilik'in ve ilçe belediyelerinin hazırladıkları acil eylem planları çöpe mi atılacak?
Afet komuta merkezleri oluşturulacak. Bu plan, bu merkezin çalışması için önemli bir kriter olacak. Planlar ilçe bazında alındı. Bu çalışma aynı zamanda ilçe belediyelerine de verildi. Bunları kendi ilçe kriz merkezlerinde devreye sokabilecekler. Eylem planı, valilik kriz merkezinin ya da ilçe belediyelerinin buna benzer yaptığı çalışmalarla karşıtlık oluşturmuyor.