A.A.
Oluşturulma Tarihi: Aralık 06, 2007 12:30
Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı (TEGV) ve Citibank tarafından gerçekleştirilen “Türk toplumunda tüketim ve tasarruf alışkanlıkları araştırması”na göre, Türkiye kentsel nüfusunun sadece yüzde 13'ü tasarruf yapıyor.
TEGV ve Citibank için yapılan araştırmanın sonuçları, Active Academy 5. Uluslararası Finans Zirvesi kapsamında gerçekleştirilen “Türkiye'de Finansal Okur Yazarlığın Geleceği” konulu panel sırasında açıklandı.
Ekim-Kasım aylarında Infakto Research Workshop tarafından, Türkiye'nin kentsel nüfusunu temsil eden 15 ilde (İstanbul, Ankara, Adana, Antalya, Bursa, Diyarbakır, Erzurum, Gaziantep, İzmir, Kayseri, Konya, Malatya, Manisa, Samsun ve Trabzon) gerçekleştirilen araştırmada, Türk halkının harcama ve tasarruf alışkanlıkları incelendi.
Araştırma sonucu, Türkiye kentsel nüfusunun yüzde 87'sinin hiç tasarruf yapmadığını ortaya koydu.
Araştırmaya göre, Türkiye kentsel nüfusunun yarısı hiç bütçe yapmazken, araştırmaya katılanların 35 yaş ve üstü kesiminin sadece yüzde 28,5'i bütçe yapıp bu bütçeye sadık kalıyor. Genel nüfusta bütçe yapma davranışında ise bütçe yapıp sadık kalanların oranı yüzde 37 iken, bütçe yapıp sadık kalmayanların oranı yüzde 11 düzeyinde.
GÜVENDE YÜZDE 82 İLE AİLE BÜYÜKLERİ İLK SIRADA
Katılımcıların ekonomik karar alırken en çok güvendikleri kişi ve kurumlar arasında aile büyükleri yüzde 82 ile birinci sırada yer alırken, bu rakamı yüzde 47 ile arkadaşlar ve komşuların düşünceleri, yüzde 46,5 ile Başbakan ve bakanların açıklamaları, yüzde 37,1 ile ile iş yerinde amirlerin düşünceleri, yüzde 35,4 ile televizyondaki ekonomi yorumcuları, yüzde 32,9 ile gazetelerden ve televizyondan duyulan ekonomi haberleri ve yüzde 23,1 ile gazetelerdeki köşe yazarları takip etti.
Araştırmaya göre, finansal konularda kadınların sadece yüzde 43'ü, erkeklerin yüzde 58'i bilgi düzeylerini yeterli buluyor.
KADINLARIN YÜZDE 60'ININ BİREYSEL GELİRİ YOK
Yüzde 49'u erkek, yüzde 51'inin kadınlardan oluştuğu ve kadınların yüzde 60'ının, öğrencilerin ise yüzde 30'unun bireysel gelirlerinin olmadığının ortaya çıktığı araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların sadece yüzde 12,9'u tasarruf yapabilirken, yüzde 86,6'sı tasarruf yapamıyor.
Citibank A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Steve Bideshi, panelde yaptığı konuşmada, Türk halkının harcama ve tasarruf alışkanlıklarını belirlemeye yönelik olarak gerçekleştirilen kamuoyu araştırması sonuçlarının, birçok ülkede olduğu gibi Türkiye'de de bireylerin tasarruf konusunda bilinçlenmesinin büyük önem taşıdığını ortaya koyduğunu söyledi.
Bideshi, Türkiye'nin geleceğine yön verecek genç nüfusun yanı sıra, yetişkinlerin de birikimin önemini kavraması, böylelikle bilinçli tüketim alışkanlıkları ve tüketici davranışları geliştirmelerinin son derece önemli olduğunu vurguladı.
BİRİKİM EĞİTİMİ PROJESİ...
TEGV Genel Müdürü Nurdan Şahin de, vakfın, ilköğretim çağındaki çocukların yaşam becerilerini geliştirecek eğitim programları ve çocuk merkezli eğitim yöntemlerinin kullanıldığı aktif öğrenme ortamlarında çok yönlü bir eğitim desteği sağladığını belirterek, TEGV'in eğitim programlarının tümünde yaşam becerilerinin ağırlıklı bir yer tuttuğunu kaydetti.
Şahin, Birikim Eğitimi Projesinin, TEGV ve Citi işbirliğinde, erken yaşlarda kazanılan tüketim alışkanlıklarının ileri yaşlardaki tüketim davranışlarına temel oluşturacağı gerçeğinden yola çıkarak, çocukların bilinçli tüketim alışkanlıkları ve tüketici davranışları geliştirmelerine destek olmak amacıyla geliştirildiğini, proje kapsamında bugüne kadar 11 bin 677 çocuğa eğitim desteği verildiğini anlattı.