Kazayı önceden algılayıp önlem alan otolar geliyor

Güncelleme Tarihi:

Kazayı önceden algılayıp önlem alan otolar geliyor
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 05, 2005 00:00

Emniyet kemeri ve havayastığı baÅŸta olmak üzere otomotiv güvenlik sistemleri tedarikçisi Ä°sveç-ABD ortaklığı Autoliv’in CEO’su Lars Westerberg, yakın bir gelecekte otomobillerde bulunan bilgisayarların çarpışmayı önceden algılayacağını, trafik kazalarında yaya ölümlerinin ise özel havayastıkları sayesinde azalacağını belirtiyor.Autoliv’in Türkiye’deki 20’nci yılı için Ä°stanbul’da bulunan Lars Westerberg ile Türkiye’deki yatırım planları ve araçlardaki güvenlik teknolojilerinin geleceÄŸi üzerine konuÅŸtuk. Autoliv hakkında kısaca bilgi verir misiniz?Autoliv, emniyet kemerinin ilk kez 1952 yılında icat edildiÄŸi Ä°sveç’te kuruldu. Bu tarihten sonra emniyet kemeri üretimi ve kullanımı Ä°sveç’ten bütün Avrupa’ya yayıldı ve bu donanım bütün taşıtlarda standart hale geldi. 1990’ların başında ise ABD’de havayastığı üretimi baÅŸladı. Bu dönemde ABD’de havayastığı üreten firmalar büyük geliÅŸme gösterirken, Avrupa’da yalnız emniyet kemeri üreticileri bulunuyordu. 1997’de Avrupa olarak ABD ile bu konudaki açığı kapattık. Bugün ise Autoliv olarak emniyet kemeri ve havayastığı üretiminde dünyada birinci sıradayız. Yılda 6 milyar dolarlık cirosu, yüzde 30’un üzerindeki pazar payı ve 40 bini aÅŸkın çalışanıyla Autoliv, dünyanın en büyük taşıt güvenlik donanımları tedarikçisidir. Bizim iÅŸimizde mühendislik önemli bir gider oluÅŸturuyor. Gelirlerimizin yüzde 7’lik kısmını mühendisliÄŸe harcıyoruz. Bu miktar IBM’nin bu konuda yaptığı harcamalara yakın bir rakam. Bizim bu kadar hızlı büyümemizin asıl nedeni de burada yatıyor.Autoliv’in Türkiye’deki faaliyetlerinden bahseder misiniz?Autoliv Cankor olarak faaliyet gösterdiÄŸimiz Türkiye’de 20’nci yılımızı kutluyoruz. 1984 yılında lisans anlaÅŸmasıyla baÅŸlayan Autoliv ve Cankor iliÅŸkisi 1994’te ortaklığa dönüştü. 1999 yılında da Autoliv bu ÅŸirketteki sermaye payını yüzde 100’e çıkardı. Bugün ise Autoliv Cankor 134 milyon Euro ciro yapan bir ÅŸirket haline geldi. Gebze’deki fabrikamız iç pazarda baÅŸta Oyak Renault, Ford Otosan, Toyota, TofaÅŸ ve Hyundai olmak üzere birçok firmaya emniyet kemeri, havayastığı ve direksiyon simidi üretiyor. 2004 yılında baÅŸta Avrupa olmak üzere Çin, Brezilya, Arjantin ve Ä°ran gibi ülkelere 74 milyon Euro’luk ihracat gerçekleÅŸtirdik. İç pazarda ise 60 milyon Euro ciro ve yüzde 65 pazar payına ulaÅŸmayı baÅŸardık. Yakın bir gelecekte araçlardaki güvenlik önlemleri konusunda nasıl geliÅŸmeler olmasını bekliyorsunuz?Emniyet kemeri 50 yaşında olmasına raÄŸmen hálá geliÅŸmeye açık bir güvenlik unsuru. Gelecekte de emniyet kemeri ve havayastığı pasif güvenlik önlemleri arasında yer almaya devam edecek, ama havayastığı mekanizmaları ÅŸimdiki gibi olmayacak. Emniyet kemerleri de daha güvenli olacak. Araçta bulunan sensörler sayesinde bilgisayar sistemi bir çarpışma olacağını önceden algılayacak ve emniyet kemeri kendiliÄŸinden gergin duruma gelecek. Yan havayastıkları ve yan perdeler daha önemli hale gelirken, standart donanımlar arasında yer alacak. Araç devrildiÄŸinde perdeler sürücü ve yolcuların araçtan fırlamasın önleyecek, çünkü araçtan fırladığınızda ölmeniz neredeyse kesindir. Yakın bir gelecekte araçlarda daha fazla yan havayastığı ve perde bulunurken, daha yumuÅŸak iç mekan malzemeleri kullanılacak. Sürücüye yardımcı olan elektronik aktif güvenlik sistemlerin iÅŸlevleri artacak. ÖrneÄŸin, Elektronik Denge Kontrol (ESP) sistemi araç kontrolden çıktığında aracı dengelerken, emniyet kemeri de gergin ve sıkı bir hale gelecek. Böylece, yolcu ve sürücülerin araç içinde savrulmaları önlenecek. Aracın kontrolü tekrar saÄŸlandığında ise emniyet kemeri normal moda geri dönecek. Gelecekte sürücüyü ve yolcuları koruyan bu tip sistemlerin kullanımı daha da yaygınlaÅŸacak.Autoliv olarak piyasaya sunmayı düşündüğünüz yeni güvenlik sistemleri var mı? Önümüzdeki yıl (2005) kızıl ötesi bir gece görüş sistemini piyasaya sunacağız. Bu sayede sürücüler farların göstermediÄŸi noktaları karanlıkta rahatça görebilecek ve önlerinde ne bulunduÄŸunu bilecekler. Kızıl ötesi, gelecek yıl ilk olarak Cadillac marka otomobillerde kullanılacak. Cadillac satın alanların yaÅŸ ortalamasının 62 olduÄŸu düşünüldüğünde, bu sistemin ne kadar gerekli olduÄŸu anlaşılıyor. O yaÅŸta bir sürücü için aracında gece görüşü sisteminin bulunması bir lüks olmaktan çıkıyor. Özellikle, sürücülerin zorlu kış aylarında yayaları veya bisiklete binenleri görmeler açısından çok faydalı. BildiÄŸim kadarıyla Honda da kızıl ötesi sistemi araçlarında kullanmayı planlıyor. Yayalar için havayastığıSon yıllarda yayaların güvenliÄŸi konusu özellikle AB’de büyük önem kazanıyor. Bu doÄŸrultuda yaya güvenliÄŸinde nasıl geliÅŸmeler bekliyorsunuz?Kaza anında yayaların yaralanmasını veya hayatını kaybetmesini önleyecek bir havayastığı sistemi araçların ön bölümünde uygulanabilir. Yayalar konusunda Avrupa BirliÄŸi yeni bir uyulama baÅŸlatmaya hazırlanıyor. Kaza anında en büyük tehlike yayanın kafasından darbe almasıdır. AB de bundan yola çıkarak otomotiv üreticilerinden çarpışma anında darbenin ÅŸiddetinin azalması için kaput ile motor bloÄŸu arasındaki mesafenin yeterince uzun olmasını talep ediyor. Bugün birçok firma da zaten bu konuyu göz önünde bulunduruyor.Yılda 10 milyon emniyet kemeri üretiyoruzTürkiye’nin Autoliv için önemi nedir? Türkiye’de yeni yatırım düşünüyor musunuz?Dünyadaki emniyet kemeri üretimimizin yüzde 10’unu Türkiye’de gerçekleÅŸtiriyoruz. Avrupa’daki en büyük üretim merkezlerimizden biri olan Gebze’deki fabrikamızda yılda 10 milyon adet emniyet kemeri, bir milyon adetin üzerinde havayastığı ve yarım milyona ulaÅŸan direksiyon simidi üretiyoruz. Türkiye’deki operasyonumuza ÅŸimdiye kadar 25 milyon Euro yatırım yaptık, 5 milyon Euro daha harcayarak üretim kapasitemizi daha da artıracağız. Çok kısa bir sürede ihracatla büyüdüğümüz Türkiye’ye güveniyoruz. Bizim için öncelikli olan da Türkiye’den Batı Avrupa’ya ihracat yaparak daha da büyümek. Almanya, Ä°ngiltere, Fransa ve Ä°sveç’teki merkezlerin üretimleri düşerken, Polonya, Macaristan, Romanya ve Türkiye ise gözde ülkeler olarak yükseliÅŸe geçtiler. Çünkü, Türkiye’de aynı kalitede ürettiÄŸiniz malı daha pahalıya Almanya’da üretmeniz anlamlı ve ekonomik deÄŸil. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!