Güncelleme Tarihi:
ANKARA Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Recep Akdur’un çalışmasına göre, kadın sürücüler daha az kaza yapıyor. Akdur’un, “Türkiye’deki Trafik Kazalarının Epidemiyolojik İlkeleri Işığında Değerlendirilmesi” çalışmasındaki çarpıcı rakam ve değerlendirmeler şöyle:
Kazalarda en büyük suçlu sürücüler
“Türkiye’deki verilere göre (TÜİK 2010 kaza istatistikleri. 10 yıllık zaman dilimi) kazaların yüzde 92.42’si kişi kusuruna dayanıyor. Kaba rakamlarla yüzde 88.59 ile sürücüler birinci sırada, yüzde 10.45 ile yayalar ikinci sırada yer alıyor.
Kadınlar daha temkinli ve sakin
Kazaların yüzde 93 gibi büyük bir oranında erkek sürücüler sorumlu. Gelişmiş ülkelerde de erkeklerin kaza yapma riski daha yüksek. Kadın sürücüler ise ‘az hız yapma, temkinli ve sakin olma’ gibi nedenlerle daha az kaza yapıyor.
Alkollü kaza oranı düşük çıktı
Türkiye’de alkollü araçtan kaza oranı, yüzde 2.66 gibi düşük bir orana sahiptir. Oysa bu oran diğer ülkelerde yüzde 10-20 arasında değişmektedir. Türkiye’deki düşüklük kontrollerin yetersizliği ve tespitlerin yapılamaması ile ilgili olabilir.
Riskli grup ilkokul mezunları
Kazaya karışanların üçte birinin eğitim durumu ise bilinememektedir. Eğitim düzeyi yükseldikçe kazaya karışanların oranı azalmaktadır. Trafik kazaları açısından esas riskli olan ilkokul mezunu olan gruptur.
29 saniyede bir trafik kazası
Türkiye’de 1965 yılında bir günde 40 kaza meydana gelirken bu sayı 2010’da 3023’e yükseldi. 1965’te 36 dakikada bir trafik kazası olurken, 1995’te 2 dakikada, 2005’te 51 saniyede, 2010’da ise her 29 saniyede bir trafik kazası meydana geldi.
Ölüm riski yüksek saatler: 02.00-04.00
Kaza sıklığı, ölüm ve yaralanmalar hafta sonu biraz yükseliyor. Sabah 07.00-09.00, öğleden sonra 16.00-17.00 arası kaza sıklığı açısından en riskli saatler. Gece 02.00-04.00 saatleri arası ise ölüm riskinin en yüksek olduğu saatleri oluşturuyor.