Kaza için 7 senaryo

Güncelleme Tarihi:

Kaza için 7 senaryo
Oluşturulma Tarihi: Nisan 08, 1999 00:00

Haberin Devamı

Yıldırım kuyruğu kopardı

Uçağın kuyruk kısmında 'yatay stablize' diye adlanan bölüme, yıldırım isabet etmesi sonucu, bir kopma olduğu ihtimali değerlendiriliyor. Böyle bir durumda, üstelik fırtına içinde hızlı kontrol kaybı olabilir.

KUYRUK DÜMENİ KİLİTLENDİ

Uçakta, fırtınanın gücünün en çok olgunlaştığı irtifada kontrol kaybına neden olabilecek bir arıza ortaya çıkarmış olabilir. Örneğin bu uçakların bazı serilerinde görülen 'dikey stablize' diye adlanan kuyruk dümeni kitlenmesi yapmış olabilir.

KOKPİTİN CAMI PATLADI

Çok zor bir ihtimal olmakla birlikte, pilot camının patlaması sonucu kokpitte kontrolün kaybedilmesiyle uçağın dik dalışı başlamış olabilir.

JENERATÖR DEVREYE SOKULMADI

Uçağın yerde enerjisini sağlayan APU sisteminin, kalkıştan sonra 'stand- by'a alınmasının ardından, uçağın sistemlerini çalıştıracak olan jeneratörün devreye sokulması unutulmuş olabilir. Böyle bir durumda tüm göstergeler çalışmaz ve fırtına içinde kontrol imkansız hale gelebilir. Bu da uzak ihtimaller içinde yeralıyor.

YILDIRIM RADARI VURDU

Uçağın burun kısmında statik elektrik fazla olduğu için, yıldırım genellikle bu bölgeyi etkiler. Radarın bulunduğu burun kısmındaki kapak kopup, hem radarın çalışmasını iptal etmiş, hem de uçağın aerodinamik olarak etkilenmesine yol açması sonucu böyle bir kaza ihtimaller içinde yer alıyor.

KALKIŞTA YERDEN ATEŞ AÇILDI

Uçağa yerden kalkış sırasında ateş açılmış ve kurşunlar uçağın hidrolik sistemine hasar vermiş olabilir. Tırmanışın daha ileri bölümünde bu arıza etkisini göstererek kontrolün kaybedilmesine neden olabilir.

PİLOT İNTİHAR ETMİŞ OLABİLİR

Uçağın toprağa saplanma hızından, düşüş sırasında motorların çalıştığı sanılıyor. Çok uzak bir ihtimal olmakla birlikte Singapur Hava Yolları İç hat şirketi olan Silk Air kazasındaki gibi, pilot intihar etmiş olabilir.

Uçak, ANAP milletvekilinin tarlasına düştü

UÇAĞIN düştüğü yeni sürülen tarlanın, ANAP Adana Milletvekili ve listebaşı adayı Mehmet Ali Bilici'ye ait olduğu ortaya çıktı.

Olay yerine 600 metre uzaklıktaki çiftlikte bekçilik yapan 44 yaşındaki Müslüm Davulcu, faciayı dehşetle seyrettiğini söyledi. Davulcu, ‘‘Uçak yanarak geliyordu. Çiftliğin üzerinden geçti. Çok yağmur yağıyordu, şimşekler çakıyordu. Uçak havada patladı. Yerde düştüğünde de yine büyük bir gürültü çıktı. Her taraf aydınlandı. Jandarmaya haber verdik’’ dedi.

Hacılardan dua ve gözyaşı

CEYHAN yakınlarında düşen 'Trakya' uçağı ile olaydan yaklaşık bir saat önce Cidde'den Adana'ya gelen hacılar, henüz Şakirpaşa Havalimanı'ndan ayrılmadan acı haberi öğrendiler. Saat 23.30'da indikleri Şakirpaşa Havalimanı'nda pasaport işlemlerini yaptırıp memleketleri Adana, Konya, Kahramanmaraş'a gitmek üzere otobüs bekleyen hacılar, kısa süre önce indikleri 'Trakya' uçağının düştüğüne önce inanmak istemediler. Hacılar, uçaktaki 6 mürettebatın öldüğü anlaşılınca hep birlikte Kuran okuyup, onlar için dua ettiler. Birçok hacının ise dua ederken gözyaşlarını tutamayıp ağladı.

Bir önceki ekip gözyaşına boğuldu

CİDDE'ye hacıları getirmeye giderken düşen 'Trakya' uçağını, bir önceki seferle Cidde'den Adana'ya getiren THY ekibi, olayı kaldıkları Seyhan Oteli'nde öğrendi. Gözyaşlarına boğulan kaptanlarla kabin memurları, saat 04.30'da İstanbul'a gitmek üzere Şakirpaşa Havalimanı'na geldi. Çok üzgün oldukları görülen uçuş ekibi, saat 05.15 uçağı ile İstanbul'a haraket etti.

Boeing'den teknik ekip gelecek

BOEİNG Halkla İlişkiler Başkanı Mark Hooper, kazanın duyulmasından 10 dakika sonra THY'yi arayarak kaza nedeninin araştırılması amacıyla Boeing'in Türkiye'ye derhal bir inceleme ekibi yollayacağını bildirdi. Boeing'ten gelecek kaza kırım heyeti, uçak enkazını inceleyerek ön rapor hazırlayacak. Bu ön rapor diğer B737 uçaklarının kazalarıyla da karşılaştırılacak.

Pilot, Van kazasına çok üzülmüştü

DÜŞEN uçağın kaptan pilotu Kıvılcım Tuncer 1993'te girdiği THY'de neşeli mizacıyla tanınıyordu. Aralık 1994'te Van'da meydana gelen uçak kazasından 15 gün sonra Hürriyet muhabiri Rauf Gerz ile bir uçuş sırasında karşılaşmış, ‘‘Bir pilotun kaza geçirmesi her zaman mümkündür’’ demişti. Muhabirimiz ile sohbet ettiği sırada Van kazasının pilotaj hatasından kaynaklandığı henüz kesinlik kazanmamıştı. Kıvılcım Tuncer Van kazasıyla ilgili kısa sohbette şunları söylemişti: ‘‘Van kazasının olması son derece acı. Bir pilotun yaşamında kaza geçirmesi her zaman mümkündür. Ancak yine de böyle bir durumla karşılaşılmış olması son derece üzücü. Pilot, sonuna kadar kurallara uymalı. Bu kurallar, pilotlar bunları esnetsin diye değil, harfiyen uyulsun diye konulmuştur. Pilotluğun ilk kuralı disiplindir. Bu nedenle askeri disiplin almış pilotların sivil uçuşlara başladığında aynı disiplini sürdürmesi gerekir.’’

Adana'da uçaklara saldırı yapılmıştı

Adana Şakirpaşa Havalimanı'ndan kalkış yapan iki uçağa 1992 yılında roket saldırısında bulunulmuş, bir başka uçak da yerden açılan otomatik silah ateşiyle taranmıştı. Olay tarihinde gizli tutulan ilk saldırıda teröristler İstanbul Hava Yollarına ait bir Boeing 737-400 uçağına roket atmışlardı. Aynı tarihte içinde Erdal İnönü'nün bulunduğu bir DC-9 uçağına da roket atılmıştı. Her iki olayda da uçaklar isabet almamıştı.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!