Güncelleme Tarihi:
Emniyet Genel Müdürlüğü, Trafik Hizmetleri Başkanlığı tarafından hazırlanan ‘‘Trafik İstatistik Yıllığı’’na göre, Türkiye'de son 10 yılda kaza sayısı artarken, sanılanın aksine ölü sayısı azaldı.
İstatistikler 1960- 1999 yılları arasında trafik kazalarında en çok ölümün 7 bin 530 ile 1987'de meydana geldiğini gösteriyor. Kazalarda ölümler sonraki yıllarda düşüyor ve 1999'da 4 bin 596'e iniyor.
Otoyollar daha güvenli
ŞEHİR dışındaki kazalar en çok devlet yolunda meydana geliyor. Yüksek süratlerin yapıldığı otoyollarda devlet yolundaki kazaların ancak 3'te biri kadar kaza oluyor. 1998'de devlet yollarında 37 bin 576 kaza olurken, otoyollarda 9 bin 970, 1999'da ise devlet yollarında 33 bin 968, otoyollarda 10 bin 99 kaza meydana geldi. Diğer kazaların oldukları yerler ve sayıları ise şöyle:
Dört kazadan üçü çarpışma sonucu
Son on 2 yıla ait kazaların oluş şekilleri karşılaştırıldığında, her 4 kazadan 3'ünün çarpışma sonucu meydana geldiği görülüyor. Yayalara çarpma 5'inci sırada olmasına rağmen, bu kazalarda diğerlerine oranla daha fazla ölüm olması dikkat çekiyor.
Şehir dışı yollarda eskiden daha sık rastlanan hayvanlara çarpma kazaları son yıllarda azaldı. 1998 yılında ise 3336 trene çarpma kazası meydana gelirken, bu sayı 1999'da yüzde 95 oranında azalarak büyük bir düşüşle 177'ye indi.
>Yaz aylarında ölüm artıyor
1998 ve 1999 yıllarındaki kazalar incelendiğinde bahar aylarında kazalar azalma gösteriyor. Şehir içinde ise en fazla Kasım-Aralık aylarında kazalar artıyor. Şehir dışında ise en çok kaza Temmuz-Ağustos ve Eylül aylarında kaza meydana geliyor. Şehir içi ve şehir dışı birlikte değerlendirildiğinde, Haziran, Temmuz ve Ağustos gibi yaz aylarında kaza sayısı diğer aylara oranla az da olsa bir azalma gösterirken, ölü ve yaralı sayısı sayısı ise tam tersine artış gösteriyor.
14 bin 21 sürücü 433 ölüyü bırakıp kaçtı
1999'da meydana gelen 479 bin 936 trafik kazasında 14 bin 21 sürücü polis veya jandarma gelmeden olay yerinden kaçtı. 14 bin 21 sürücünün olay yerini bırakak firar ettiği kazalarda 433 kişi öldü, 10 bin 664 kişi de yaralandı.
Kazaya neden, bilgisizlik ve hoşgörüsüzlük
TRAFİK Hizmetleri Başkanlığı'nın hazırladığı istatistik, ülkemizdeki trafik gerçeklerini gözler önüne seriyor. Kazaların büyük bölümü sürüş tekniklerinin iyi bilinmemesinden kaynaklanır. Güvenli sürüş tekniği de araçların doğru ve güvenli kullanılmasını kapsar. Ancak bizim ülkemizde güvenli sürüş tekniğine fazla dikkat edilmez. Bilgisiz ve becerisiz sürücüler, saygı ve hoşgörü gibi sözcükleri unuttukları için kazalar kaçınılmazdır.
Cezaları artırarak, iyimser tablolarla bu iş çözülmez. Biz trafik konusunda kendimizi aldatıyoruz. Kazalar, yapılan kilometre uzunluğu ile orantılıdır. Yapılan kilometre ne kadar fazla olursa kaza riski de o oranda çoğalır. Kazaların yüzde 50'si sürücünün aracın kontrolünü kaybetmesi ile olur. Kazalarda hızın da büyük rolü vardır. Sürücü kurslarında sürücülükle payelendirilen bazı kişilerin az eğitiminden kaynaklanan kaza riskleri de oldukça fazladır.
İstatistiklerde iyileşme yoktur. Sayım günü bile kaza yapanların sayıları oldukça fazladır. AB üyeliği için herkese ehliyetlerin dağıtıldığı yer ülkemizdir. Seçimler öncesinde emniyet kemeri yasasını erteleyen tek ülke de bizim ülkemizdir.
Kazalardaki ölü sayısının azalmasında kuşkusuz araçların güvenlik paketlerinin önemi vardır. Bunlar araçların ABS fren sistemleri, hava yastıkları veya aracı çevreleyen çelik barlardır. Biraz olsun ölümleri azaltır. Ama en güvenli olanı, kazaya karışmamaktır. Çünkü arkadan çarpmalarda, devrilmelerde önlerdeki hava yastıkları açılmaz ve birşey yapamaz. Bana göre 1987 yılından sonra kazaların artıp ölü sayısını azalmasındaki en büyük etken emniyet kemeridir.
Kazaların oluş şekli
1999 yılındaki kazaların oluş şekilleri, kaza ve ölü sayısı şöyle:
Kaza nedeni Kaza sayısı ölü sayısı
1- Çarpışma 309743 2341
2- Duran araca çarpma 48262 91
3- Sabit cisme çarpma 28500 205
4- Yoldan çıkma 22280 698
5- Yayaya çarpma 17097 918