Güncelleme Tarihi:
Diyarbakır Tüketici İl Hakem Heyeti'ne başvuran bir vatandaş, kredi kartını, limitini aştığını bilmeksizin kullanmaya devam ettiğini, ancak bankadan gelen ekstrede limit üstü kullanım için faiz uygulandığını fark ettiğini belirterek, davacı oldu. Konuyu görüşen hakem heyeti, bankanın tüketiciyi bilgilendirmeden tek taraflı iradeyle uygulamayı yürüttüğünü belirterek, tüketici lehine karar verdi. Bunun üzerine davalı banka Diyarbakır 1. Asliye Hukuk Mahkemesi'ne itirazda bulundu.
Tüketici Mahkemesi sıfatıyla konuyu görüşen Diyarbakır 1. Asliye Hukuk Mahkemesi, konunun tüketicinin bilgisi olmadan gerçekleştiğine, bankanın kusurlu olduğuna ve tüketici lehine karar veren tüketici hakem heyetinin haklı olduğuna karar vererek, bankanın itirazını reddetti.
Mahkemenin gerekçeli kararında, tüketicinin itirazına karşın bankanın heyete verdiği savunmada, kart limitinin her ay müşteriye gönderilen ekstrede belirtildiği ve konunun müşterinin bilgisi dahilinde olduğu yönünde ifadeler olduğu, ayrıca müşteriyle yapılan sözleşmede kart hamilinin limiti aşmamayı taahhüt etmiş bulunduğu ifadelerine yer verildiği belirtildi.
Tüketici Hakem heyetinin kararına vurgu yapan mahkemenin gerekçeli kararında ise şöyle denildi: “Heyetçe, davacı vatandaşın konunun ayıplı hizmet ve sebepsiz zenginleşme olduğu ve sözleşme hükümlerinin şekillendirilmesinde müşterinin hiçbir dahli olmadığı, sözleşme hukukunun tanımladığı anlamda karşılıklı iradelerin her noktada örtüştüğü bir metin üzerinde uzlaşma sağlanmadığı, banka hesap ekstresinde tek yanlı uyarıların sözleşme kuralı sayılamayacağı gözetilerek, 4822 sayılı yasa ile değişik 4077 sayılı yasanın 6. maddesinde tanımlanan haksız şart unsurları oluştuğu ve tüketici isteminin haklılığına dair karar verildiği anlaşılmıştır.
Davacı banka uygulamanın haklılığını belirtir hakem heyetinin kararına itiraz etmiştir. Taraflar arasında imzalanan ve matbu nitelikte bulunan kredi kartı üyelik sözleşmesinde kredi kartı kullananın kullanacağı limit belirli olduğundan bu limitin aşılması durumunda bankanın kart hamiline bu şekilde imkan tanıması tamamen bankanın müşteriye yaklaşımıyla ilgili olduğundan limit aşımı nedeniyle bankanın herhangi bir ücret talebinde bulunması hukukun genel prensipleri ile bağdaşmaz. Kaldı ki; banka limit aşımına izin vermekle tüketici kart hamilinin daha fazla harcama yapmasına zemin hazırlayıcı konuma gelmekte olduğundan bankanın kart hamiline kredi kartını limiti dahilinde kullandırması, limit aşımı olduğunda tüketiciyi uyararak limit aşımına izin vermemesi gerekir. Bu nedenlerle davacı bankanın davasının reddine, tüketiciden alınan ücretin ve avukatlık giderlerinin bankadan tahsiline karar verilmiştir.”
“HERKES HAKKINI ARASIN”
Tüketici Hakları Derneği Başkanı Avukat Fırat Üger, yaptığı açıklamada, bazı bankaların tüketicileri kart limitlerinin dolduğuna dair bilgilendirmeden kartı kullandırtmaya devam ettiğini ve bundan dolayı limit üstü kullanım faizi adıyla özel bir faiz uyguladıklarını belirtti. Uygulamanın, tüketici bilgilendirilmeden bankanın tek taraflı iradesi sonucunda ortaya çıktığını belirten Üger, “bu nedenle tüketiciler hakkını arasın” dedi.
HAKEM HEYETİ KARARLARI BAĞLAYICI
Tüketici İl Hakem Heyeti'nin kararları 792 YTL'ye kadar olan kararlarda mahkeme kararı gibi icra takibine konulabiliyor. Karşı taraf 15 gün içinde itiraz ederse tüketici mahkemesine dava açabiliyor. Ancak itirazdan sonra verilen mahkeme kararı, Yargıtay yolu kapalı olarak kesinleşiyor. Hakem heyetinin kararları 792 YTL üstü olduğunda karar delil niteliğinde oluyor.